جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

استقبال گسترده جهانی از امضای توافقنامه سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

امضای موافقتنامه سیاسی میان محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله با استقبال گسترده جهانی و منطقه ای همراه شده است.

هیات معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان(یوناما) با نشر یک اعلامیه گفته است که این توافق، فرصتی را برای رهبران افغانستان میسر کرد تا در برابر مسایل عمده چون “مذاکرات بین الافغانی، مدیریت تاثیرات همه‌گیری ویروس کرونا و وضعیت رو به وخامت بشری، جنگ جاری و چالش‌های امنیتی” جبهه متحدی را شکل دهند.

یوناما افزوده که اکنون باید همه عناصر دولت افغانستان با روحیه همکاری برای بهبود حکومت‎داری، تنفیذ قانون، مبارزه با فساد و پاسبانی از حقوق تمام شهروندان به ویژه زنان تلاش کنند.

سازمان پیمان اتلانتیک شمالی(ناتو) نیز امضای توافقنامه سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله را مهم خوانده، از طالبان خواسته است تا به تعهدات شان مبنی بر کاهش خشونت، مشارکت در مذاکرات بین الافغانی و سازگاری واقعی برای تامین صلح پایدار در افغانستان عمل کنند.

ناتو تاکید کرده که به تعهدات اش برای تامین امنیت و ثبات درازمدت در افغانستان متعهد است.

abdullah with ghani

جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز ساعاتی پس از امضای توافق نامه سیاسی، با محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله گفتگوی تلفنی کرده و از دست‌یافتن به توافق سیاسی در افغانستان ابراز خرسندی نموده است.

ظریف در این تماس از همکاری ایران برای برقراری آتش‌بس، دست‌یافتن به اجماع منطقه‌ای و حمایت از  افغانستان اطمینان داده است.

وزارت خارجه ترکیه نیز ضمن استقبال از حل تنش‌های انتخاباتی در افغانستان، ابراز امیدواری کرده که امضای توافق‌نامه میان اشرف غنی و عبدالله به‌گونه‌ عادلانه اجرا شده و روحیه‌ مشارکت در دولت حاکم باشد.

وزارت خارجه هند نیز با نشر اعلامیه‌ای ضمن استقبال از امضای توافق سیاسی در افغانستان تاکید کرده: “هند پیوسته از حكومت فراگیر، وحدت ملی، نهادهای قوی، نظم قانون اساسی، حقوق همه اقشار جامعه و تمامیت ارضی افغانستان حمایت كرده است.”

در اعلامیه وزارت خارجه هند آمده است که خشونت و وحشت مداوم و تقویت شده در افغانستان یک نگرانی است و این کشور خواستار آتش بس فوری و کمک به مردم افغانستان برای مقابله با اوضاع بشردوستانه ناشی از ویروس کرونا است.

وانگ یو، سفیر چین در کابل نیز در توییتی ضمن استقبال از امضای توافق نامه سیاسی نگاشته است: “این چشم انداز رهبران است.  این پیروزی کشور بزرگ و مردم است.”

این در حالی است که عصر روز گذشته(یک شنبه، 28ثور) پس از نزدیک به چهار ماه اختلافات، اشرف غنی و عبدالله با امضای یک توافقنامه سیاسی، به اختلافات خود پایان دادند. اختلافات میان غنی و عبدالله پس از آن بالا گرفت که کمیسیون مستقل انتخابات به تاریخ ۲۹ دلو سال گذشته، محمد اشرف غنی را برنده انتخابات و رییس جمهور منتخب افغانستان اعلام کرد، اما این اعلان کمیسیون انتخابات از سوی عبدالله و تیم او پذیرفته نشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان