کرونا و بیکاری گسترده در افغانستان؛ افزایش فقر، نزول 6 پله‌ای رشد اقتصادی و زیان کارآفرینان

توسطفرشته فرهنگ

اردیبهشت ۱۶, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲ , , ,

 داده‌های اتحادیه ملی کارگردان افغانستان “امکا” نشان داده که تا کنون حدود 2 میلیون کارگر در افغانستان بر اثر شیوع ویروس کرونا بیکار شده‌اند. این اتحادیه با ابراز نگرانی از این روند، از حکومت افغانستان خواسته است که تدابیر لازم را برای کمک‌رسانی به آنان روی دست گیرد.

این وضعیت با فرا رسیدن ماه رمضان و افزایش بهای موادغذایی نگرانی‌های بیشتری را ایجاد کرده است. در این مدت علاوه بر بیکاری، افزایش قیمت موادغذایی و شیوع کرونا تاثیر زیادی بر زندگی شهروندان داشته است.

رد آمار 2 میلیون بیکار

معروف قادری، رئیس اتحادیه ملی کارگران در زمینه وضعیت بیکاری در زمان کرونا به خبرنامه گفت: “در کنار این وضعیت بحرانی، کاهش کمک‌های یک میلیاردی اتحادیه امریکا نیز اثرات منفی را در ساحه کار و بار به باور آورده است. در دوران قرنطین، کارآفرینان نیز در بخش خصوصی 1 و نیم میلیون ضرر دیده‌اند. قرنطین که در حال تمدید شدن است سبب شده افراد زیادی بیکار و برای به دست آوردن پول به سطح شهر بیرون شوند؛ اما آنها نه تنها نمی‌توانند پول کافی به دست آورند بلکه امکان ابتلای‌شان به کووید-19 نیز بیشتر می‌شود.”

این در حالی است که ارقام جهانی نزول 6 پله‌ای رشد اقتصادی افغانستان را نشان می‌هد.

اما عبدالفتاح عشرت احمدزی، سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی در واکنش به این آمار به خبرنامه گفت: “آمارهایی که از سروی در زمان بحران کرونا نشر شده برای حکومت افغانستان قابل قبول نیست و ما این آمار را رد می‌کنیم زیرا هیچ سرویی در این چنین حالات صورت نمی‌گیرد و هیچ کسی چنین سرویی را نتوانسته  انجام دهد که معلوم شود چه تعداد در این شرایط بیکار شده‌اند.”

او افزود اما دولت افغانستان از وضعیت بیکاران در شرایط قرنطین نگران است.

ازدیاد شغل در زمان کرونا

آقای احمدزی همچنان گفت: “ما پس از شیوع کرونا ازدیاد کار و شغل به خصوص در سکتور صحی کشور داشته‌ایم اما حالا افراد روزمزد، کسانی که کراچی داشته یا تجارت کوچکی دارند بیکار شده‌اند همین نیز برای دولت نگران کننده است زیرا بیشتر سکتور خصوصی دچار مشکل شده‌است و امیدواریم شرایط قرنطین پایان یافته مردم به کارهای عادی خود بازگردند. با این وجود کارمندان دولتی به وظایف خود ادامه داده، مشکلی ندارند.”

تا کنون بیش از 6 هزار نهاد تولیدی و خدماتی و بیش از 5 هزار نهاد صنعتی در اثر شیوع ویروس کرونا متضرر شده‌اند.

“امکا” از بیکار شدن افراد روزمزد و غیررسمی ابزار نگرانی کرده است.

رییس امکا افزود: “این آمار به صورت کلی است زیرا سروی مشخص از ولایات و مرکز به صورت کامل دشوار می‌باشد اما واضح است که کارگرهای روزمزد هیچ نوع حمایت و مصئونیتی ندارند. با این که کارمندان رسمی منبع درآمد دارند اما کارگران روزمزد و غیررسمی باید به صورت روزانه کار کنند و در همان روز پول خود را مصرف کنند تا نیازهایشان را برآورده نماید. قرنطین اکنون آنان را دچار مشکلات زیادی کرده است.”

سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی نیز از افزایش آمار بیکاری سخن گفته اما همچنان تاکید دارد که نمی‌توان در این شرایط آمار مشخص و دقیقی ارائه داد.

با این وجود وزارت اقتصاد اعلام کرده است شرایط کنونی باعث شده تا میزان فقر از 54 درصد به 61 درصد افزایش یافته و حتی تا 68 درصد نیز صعود کند.

این درحالی است که این وزارت میزان افراد بیکار در زمان شیوع ویروس کرونا را در کشور، 700 هزار نفر عنوان کرده‌است. بیشتر این افراد در بخش تصدی‌ها، نهادهای خدماتی و صنعتی مشغول کار بوده اند و اکنون آمار بیکاری در کشور به 40 درصد افزایش یافته است.

بر اساس سروی اداره احصائیه مرکزی نیز در حدود 2 میلیون نفر در کشور بیکار شده‌اند و 1 میلیون نفر نیز در چهارچوب سکتور دولتی مشغول به کار هستند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *