جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

آتش‌بس برای طالبان معقول نیست؛ آیا پروسه‌ی صلح به بن‌بست رسیده است؟

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

 پس از امضای توافقنامه صلح آمریکا با طالبان، تاکنون 2804 حمله از سوی طالبان بالای نیروهای امنیتی افغانستان انجام شده ، که در این حملات ۷۸۹ غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند. جاوید فیصل، سخنگوی دفتر مشاور امنیت ملی، روز شنبه(6 ثور) در یک کنفرانس خبری گفت که؛ پس از توافقنامه‌ی صلح آمریکا با طالبان، بیش از 2700  طالب از سوی نیروهای امنیتی افغانستان کشته و زخمی شده‌اند،که  در این میان تنها در یک هفته‌ گذشته، ۳۰۹ طالب در درگیری با نیروهای امنیتی و دفاعی کشته و ۲۱۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

توییتِ صلح

این در حالی است که هر سه طرف منازعه و جنگ در افغانستان بر گفتگوهای صلح تأکید دارند؛ چنانچه زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، در تازه‌ترین توییت خود نوشته است که؛ ماه رمضان به گروه طالبان فرصتی فراهم می‌کند که با پذیرش آتش‌بس برای امور بشری تا پایان بحران صحی کرونا خشونت را کاهش دهند. خلیلزاد، از حکومت افغانستان و طالبان خواسته است که روند آزادسازی زندانیان را سرعت دهند. در حالی‌که هیچ تضمینی وجود ندارد که طالبان آزادشده دوباره به میدان‌های جنگ برنگردند و علیه نیروهای امنیتی افغانستان دست به اسلحه نبرند.

صلح اولویت چندم حکومت است؟

در توافقنامه‌ی صلح آمریکا با طالیان، زمان‌بندی مشخص در رابطه به آزادسازی 5000  زندانی طالبان، خروج نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان و آغاز گفتگوهای صلح بین‌الافغانی صورت گرفته بود. اما بحران سیاسی ناشی از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و بحران شیوع ویروس کرونا همه‌ی برنامه‌های از قبل تعیین‌شده را برهم زد. اکنون پس از نزدیک به یک و نیم ماه امضای توافقنامه‌ی صلح آمریکا با طالبان، هنوز 5000 زندانی طالبان از سوی حکومت افغانستان به طور کامل آزاد نشده، از خروج نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان خبری نیست، خشونت و حملات طالبان طبق معمول همچنان ادامه دارد و گفتگوهای صلح بین‌الافغانی نیز در هاله‌ی از ابهام قرار دارد. با این‌همه، رییس‌جمهور اشرف غنی، در بیاینه‌ی به مناسبات شروع ماه رمضان، نوشته است که؛ «خواست مردم و حکومت افغانستان از گروه طالبان در این وضعیت حساس که کرونا در سرتاسر کشور شیوع کرده، این است که به حرمت ماه مبارک رمضان به صدای صلح و آتش بس ما لبیک بگویند و از خشونت علیه مردم مسلمان افغانستان، دست بردارند و به زندگی مسالمت آمیز رو بیاورند.» با این‌همه، به نظر می رسد که صلح اولویت درجه چندم حکومت است؛ اول بحران سیاسی، بعد بحران کرونا و …

از سوی طالبان جنگ معقول است

گروه طالبان، اما طبق معمول ادامه‌ی خشونت و جنگ را در چنین شرایطی که بحران از هر جهت بر حکومت و مردم افغانستان فشار وارد کرده است، در پیش گرفته و معقول شمرده‌اند. چنانچه سهیل شاهین، سخنگوی  دفتر سیاسی طالبان در قطر، در پاسخ به درخواست آتش‌بس از سوی حکومت افغانستان، در صفحه‌ی توییتر خود نوشته است؛ «با وجود درخطر انداختن هزاران زندانی از اثرکرونا، جلوگیری از پروسه صلح و از تطبیق کامل توافقنامه، طلب آتش بس معقول نیست.»

با این‌همه، به نظر می‌رسد که پروسه‌ی صلح در جهات مختلف به بن‌بست رسیده است؛ چرا که نه در داخل حکومت افغانستان همسویی و ظرفیت برای گفتگوهای صلح وجود دارد، به‌خاطری‌که بحران سیاسی در کابل عمیق‌تر از آن است که همه‌ی طرف‌های منازعه را در یک سوی مذاکره با طالبان قرار دهد. و نه طالبان اراده‌ی به آتش‌بس و آغاز گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان دارند. بنابراین، با همه‌ی تلاش های که جریان دارد، پروسه‌ی صلح عملاً به بن‌بست رسیده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان