نارضایتی شهروندان از اقدامات حکومتی در هرات؛ وضعیت مبارزه با کرونا در این ولایت چگونه است؟

توسطفرشته فرهنگ

اردیبهشت ۶, ۱۳۹۹ به روز رسانی : اردیبهشت ۷, ۱۳۹۹

 هرات که کانون شیوع ویروس کرونا در کشور بود از همان ابتدا تا کنون با چالش‌های فراوانی رو به روست.

کمبود تجهیزات پزشکی، ضعف اقتصادی مردم و نیازمندان هرات، بی توجهی به قیودات گشت و گذار، افزایش بهای مواد غذایی، هجوم یک باره مهاجرین از ایران از مشکلاتی است که از یک ماه پیش تا کنون در هرات به چشم می‌خورد.

با این که در اوایل شیوع کرونا در روز 13 هزار مهاجر وارد کشور می‌شد اما اکنون این رقم به 1 هزار در روز رسیده است.

عده‌ای از فعالان مدنی و اعضای شورای ولایتی هرات از این چالش‌ها شکایت داشته و دولت را به بی دقتی و ناتوانی متهم می‌کنند.

عدم رعایت قیودات گشت و گذار

حمید شیرزاد، عضو جامعه مدنی ولایت هرات در گفتگو به خبرنامه گفت: “متاسفانه ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که قیودات جدی گرفته نمی‌شود و دولت نیز آن طور که باید به آنها دقت نمی‌کند زیرا با بستن چند دکان و جریمه چند نفر نمی‌توان قرنطین را اجرائی کرد.”

به گفته عده‌ای از این فعالین موردی که باعث بی‌توجهی مردم به قرنطین می‌شود، ضعف اقتصادی و ناتوانی مالی شهروندان است. در ابتدای قرنطین، بسیاری به این قیودات توجه داشته‌اند ولی پس از چندی، بی پولی آن‌ها را واداشته تا سر کارهایشان برگردند؛ بیشتر این چالش‌ها بر سر راه روزمزدان و کارگران است.

اما جیلانی فرهاد، سخنگوی ولایت گفت: “هیچ‌گونه تعدیلی در وضعیت قیودات روزگردی در هرات به وجود نیامده و ما در روز های آینده، صحبت، نظرخواهی و مشورت با اصناف و کسبه کاران، تجار ملی و شورای ولایتی را ادامه می‌دهیم تا راهی پیدا کنیم که با حل مشکل همچنان جلو شیوع این ویروس گرفته شود.”

تعدادی از شهروندان هرات به عده‌ای از ساکنین این ولایت اشاره می‌کنند که با موترهای مدل بالا در سطح شهر گشت و گذار دارند و به تفریح می‌پردازند که همین کار پولیس و دولت را مختل می‌کند.

به همین دلیل این افراد از عدم رعایت قیودات گشت و گزار در این روزها در هرات شاکی بوده و می‌گویند که این روند برای شهروندان خطرناک می‌باشد.

حبیب‌الله پدارم، عضو شورای ولایتی هرات به خبرنامه گفت: “هیچ محدودیتی در هرات نیست و همه خیابان‌ها پر از رفت و آمد موتر‌هاست. پولیس‌ها با این که حضور دارند ولی از عبور و مرور موترها جلوگیری نمی‌کنند تنها مسیر دست چپ را بسته و دست راست سرک باز است و تنها قیودات در پیش روی ولایت وجود دارد و در دیگر ساحات دیده نمی‌شود. مردم از بی پولی خسته شده و حالا بیرون از خانه‌های‌شان هتستند و دولت نیز به این موضوع توجهی ندارد.”

آقای شیرزاد نیز افزود “دولت اگر می‌خواهد قیودات رعایت شود باید مانند سایر کشورهای جهان ابتدا مشکلات اقتصادی مردم را حل می‌کرد تا مردم مجبور نشوند برای لقمه نانی از خانه‌های خود بیرون شوند در حالی که تا حال در این بخش هیچ کاری صورت نگرفته است.”

توریالی طاهری، عضو شورای ولایتی نیز گفت: “قرنطین وجود دارد اما اجباری نیست. آن چه وزارت صحت در مورد جلوگیری از شیوع کرونا توصیه کرده بود به آن عمل نمی‌شود.”

کمک به نیازمندان

با این وجود مقام ولایت هرات همیشه تاکید کرده‌است که در خصوص همکاری و کمک با نیازمندان تلاش کرده و تمام سعی خود را انجام می‌دهد.

اما حمید شیرزاد فعال مدنی می‌گوید که “تنها کمکی که جمع آوری شده در بانک غذا بوده که آن هم به همت و کمک سکتور خصوصی در ولایت هرات ایجاد شد، حدود 700 هزار دالر پول جمع‌آوری شد و مقداری اجناس خریداری شد که متاسفانه این موضوع به هیج عنوان نمی تواند گره‌ای از مشکل اقتصادی مردم هرات باز کند. ما حداقل اگر خواسته باشیم 100 هزار فامیل نیازمند را در کتگوری اول قرار بدهیم، یعنی تقریبا هفتصد هزار نفر می‌شود، که خوب یک پکیج معمولی غذایی برای یک ماه آنان، نیاز به تقریبا شش و نیم میلیون دالر دارد و از این میزان تنها 10 درصد در بانک غذا وجود دارد.”

او معتقد است که در این مدت دولت بیشتر نقش هماهنگ کننده و تسهیل کننده داشته تا کمک کننده.

با این وجود اکنون مقام این ولایت به اعضای جامعه مدنی هرات گفته است که در هفته اول ماه رمضان محموله مواد غذایی به هرات می‌‎رسد و بر قیمت موادغذایی نیز نظارت صورت می‌گیرد.

جیلانی فرهاد، سخنگوی این ولایت نیز به خبرنامه گفت: “ما سروی خانه به خانه را شروع کرده‌ایم و این روند ادامه دارد. در ختم این سروی میزان نیازمندان مشخص می‌شود و مقدار توزیع کمک‌ها به آنان نیز با رسانه‌ها شریک ساخته خواهد شد.”

کمبود تجهیزات و خطر ابتلای پزشکان به کرونا

با این که در ولایت هرات مراکز نگهداری بیماران مبتلا به کرونا ایجاد شده و به تازگی شفاخانه 100 بستر ساخته شده است اما این شفاخانه تجهیزات کافی ندارد و هنوز آغاز به فعالیت نکرده است.

با این حال شفاخانه اطفال که نخستین مرکز نگهداری مبتلایان کرونا در هرات تعیین شده بود، فعال بوده و بیماران در آن نگهداری می‌شوند اما عدم امکانات کافی، اکثر مردم مشکوک یا مبتلا به کرونا را وادار می‌کند تا برای قرنطینه و تدوای خانه خود را انتخاب کنند و به شفاخانه مراجعه نکنند.

ولایت هرات از تقریبا 20 روز به این سو با کمبود تجهیزات رو به رو است. با این که آزمایشگاه هرات ظرفیت آزمایش 300 مورد مشکوک کرونا در روز را دارد اما خیلی کمتر از این رقم در روز مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

اما اقای طاهری به خبرنامه گفت: “هیئت خریداری برای تجهیزات دو شفاخانه تعیین شده که یکی از آن شفاخانه 100 بستر است که پس از بررسی موارد مورد نیاز خریداری صورت می‌گیرد.”

از سوی دیگر حمید شیرزاد با ابراز نگرانی از شرایط پزشکان به خبرنامه گفت: “مشکل بزرگ دیگر سر و کار داشتن پزشکان در برخورد مستقیم با بیماران مبتلا به کووید-19 است. با این که دولت برای بود و باش این پزشکان هوتل مارکوپلو را اختصاص داده اما پزشکان به آن توجه نمی‌کنند که این خطرناک است.”

او معتقد است با وجود نمونه‌هایی از ابتلای پزشکان به کرونا و مصاب شدن خانواده‌هایشان، این متخصصین باید در جایی دور از خانواده خود اقامت کنند تا عامل انتقال ویروس کرونا نباشند.

هرچند پزشکان از لباس ایمنی برای این ویروس استفاده می‌کنند اما این لباس‌ها ساخت داخل کشور بوده و چندان نیز مصونیت پزشکان را حفظ نمی‌کنند.

این همه در هرات در حالی اتفاق می افتد که با ثبت موارد جدید، مجموع افراد آلوده به ویروس کرونا در هرات به ۳۸۶ تن رسیده که از این میان، ۹۷ تن  بهبود یافته و ۷ تن دیگر جان باخته‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *