ماه رمضان و بحران کرونا؛ توصیه های روحانیون سنی و شیعه برای شهروندان چیست؟

توسطفرشته فرهنگ

اردیبهشت ۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : اردیبهشت ۵, ۱۳۹۹ , ,

 امروز بیشتر از هر روز دیگر کابل شلوغ است و ازدحام مردم دیده می‌شود. فروشندگان تعدادی از دکان‌ها می‌گویند که امروز مردم برای خرید ماه رمضان به بازار آمده‌اند.

امسال ماه مبارک رمضان در شرایط ویژه و بحرانی شیوع ویروس کرونا فرا رسیده است. با این که پزشکان در موارد جلوگیری از مصاب شدن به این بیماری، توصیه می‌کنند که شهروندان باید روزانه آب و مایعات بیشتری استفاده کنند اما اکنون اکثر ساکنین کابل در پی تدارک مواد غذایی برای ماه مبارک رمضان هستند در حالی که بسیاری از افراد در این شرایط بیکار شده و هیچ درآمدی برای این ماه ندارند.

چالش های ماه رمضان

پیش از این نیز نزدیک به ماه رمضان بهای موادغذایی افزایش چشم گیری داشت که این بار علاوه بر افزایش قیمت موادغذایی، بیکاری و شیوع کرونا نیز بر زندگی شهروندان تاثیر گذاشته است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور امروز پنج شنبه (4 ثور) در پیامی به مناسبت فرارسیدن ماه  رمضان گفته است: “فرارسیدن ماه مبارک رمضان، همزمان با شیوع بیماری فوق العاده ساری کرونا واقع شده است. توقع دارم و مطمین هستم که هموطنان مومن و مسلمان کشور با رعایت توصیه های علمای کشور و وزارت محترم صحت عامه عبادات خود را انجام خواهند داد. حکومت افغانستان با استفاده از تمام منابع دست داشته، در تلاش است تا شیوع ویروس کرونا را در جامعه مهار و در جریان این ماه مبارک برای قشر فقیر جامعه کمک رسانی نماید.”

بسم الله، یک کارگر روزمزد است که این روزها بیکار می‌باشد. او در گفتگویی با خبرنامه از این شرایط شکایت کرده گفت: “با این حال ما چطور روزه بگیریم، زمانی که حتی گاهی پول نان خشک سخت به دست می‌آید چطور باید ماه رمضان را سپری کنیم. کاش حداقل می‌توانستیم کار کنیم، آن وقت مقداری درآمد داشتیم تا از آن استفاده کنیم.”

تعدادی از این کارگران که در ساحه‌یی کنار یکدیگر ایستاده بودند هیچ توجه‌یی به خطر کرونا نداشتند بلکه با تاکید بر این که اگر کمکی به آنان نشود پیش از مبتلا شدن به کرونا به خاطر گرسنگی از بین می‌روند گفتند که انتظار دارند دولت مردان به روزمزدان، کارگردان و کراچی‌وان‌ها کمک کند.

شرایط بحرانی کرونا

شورای علمای شیعه افغانستان همزمان با فرا رسیدن این ماه از تاجران و فروشندگان می‌خواهند که در این ماه در بخش کاهش قیمت موادغذایی و عرضه ارزان آن به مردم تلاش کنند.

این شورا با انتشار بیاینه‌ای به این مناسبت گفته است که افطاری دادن به افراد نیازمند با رعایت نکات بهداشتی اجر و پاداش زیادی دارد که باید مورد توجه افراد متدیت قرار بگیرد.

در کنار این مورد وزارت صحت عامه همچنان تاکید بر حفظ فاصله فیزیکی (اجتماعی) دارد و از مردم می‌خواهد همچنان به قیودات گشت و گذار توجه نمایند و رفت و آمد‌های بی دلیل خودداری کنند.

علمای کشور نیز بر رعایت موارد بهداشتی تاکید کرده گفته‌اند در این ماه همه مردم می‌توانند نماز جماعت را در خانه برپا کنند و در حفظ سلامت خود کوشا باشند.

مولوی حبیب‌الله حسام، رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان به خبرنامه گفت: “ماه رمضان جنبه معنوی دارد که برای مسئولیت الهی انجام می‌شود و خداوند گفته است که گرفتن روزه خیر است و خیر اخروی و دنیوی دارد، در کنار ثواب آن برای سلامتی بدن مانند بیماران قلبی و دیگر مشکلات دیگر مفید است و سلامتی روحی و جسمی را در پی دارد و هیچ خطری برای مردم به دلیل کرونا ندارد.”

اما در این مورد مولوی فضل کریم سراجی، رئیس ارشاد و امور مساجد وزارت حج اوقاف گفت: “در روز کنفرانس هیئت رهبری این وزارت و فتوایی که از آدرس این وزارت صادر شده صراحت دارد که مردم بیمار، کهن سالان، و کسانی که به سن بلوغ نرسیده‌اند و یا آن عده‌یی که سطح مبتلا شدن به ویروس کرونا در آن‌ها بالا است به جماعت و نماز جمعه شرکت نکنند.”

برپایی نماز جماعت و تراویح

او همچنان از باز بودن مساجد سخن گفته افزود که نماز جمعه و جماعت با رعایت تمام تدابیر وقایوی و صحی که از سوی وزارت صحت توصیه شده است.

با این که وزارت صحت گفته است که باید هر گونه تجمعات جلوگیری شود اما این وزارت تاکید می‌کند که نمازهای تراویح بعد از ادای نماز فرض در خانه خوانده شود و اگر افراد اصرار زیادی بر خواندن آن دارند باید با رعایت تدابیر بهداشتی همراه باشد.

وزارت حج و اوقاف گفته است که افرادی می‌توانند در مسجد نماز بخوانند که از ماسک استفاده کنند، وضوه خود را در خانه بگیرند، جانماز مخصوص خود را داشته باشند، از تماس مستقیم و رو بوسی جلوگیری کنند.

این در حالی است که شورای علمای شیعه به گونه صریح از مردم خواسته‌اند تا از برگزاری هر گونه تجمعاتی در این ماه جلوگیری کنند و نماز و عبادت خود را در خانه انجام دهند. زیرا این بیماری جهانی خطرناک بود و باید برای از بین رفتن این بحران همه با حفظ سلامتی خود مبارزه کنند.

همچنان مولوی حبیب‌الله حسام افزود: “فتوای همه این است که باید از نماز جماعت و برگزاری تجمعات جلوگیری شود، ما نیز از این امر استقبال می‌کنیم زیرا ما باید فرض را نسبت به همه چیز پیش قدم بدانیم و آن این است که سلامت افراد و مردم کشور مهم تر است، نیاز نیست ما در این شرایط مانند گذشته نمازهای جماعت باشکوه داشته باشیم در حالی که خطر سلامتی مردم در کمین باشد بنابراین همه می‌توانند از خانه‌های خود نماز و عبادتشان را در این ماه به جا آورند.”

این نگرانی‌ها در حالی ابراز می‌شود که تا کنون تعداد واقعات مثبت ویروس کرونا در کشور به 1226 تن رسیده، که از میان 177 تن بهبود یافته و 40 تن جان باخته اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *