جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

شری بخیزد که به خیری ما باشد؛ آیا ممکن است کرونا به افغانستان صلح بیاورد؟

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

اخیراً  ذبیج‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در مصاحبه‌ی با خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته است که؛ در صورتی‌که ویروس کرونا شیوع بیشتر یابد، طالبان حاضر است تا در مناطقی از افغانستان که تحت کنترل این گروه قرار دارد، آتش‌بس اعلام کند. مجاهد گفته است که؛ اگر شیوع ویروس کرونا در منطقه‌ای بیشتر شود که آنجا طالبان اوضاع را کنترل می‌کند، این گروه حاضر است تا از درگیری و جنگ در آن منطقه دست بردارند و آتش‌بس نمایند. وی گفته است که طالبان امنیت کارمندان صحی و امدادی را که به مناطق تحت کنترول این گروه سفر می‌کنند و برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا کمک می‌نمایند، تضمین می‌کند.

آتش‌بس

قبل از این‌ نیز سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، در صفحه‌ی توییتر خود از آمادگی همکاری و هماهنگی با مؤسسات جهانی و سازمان صحی جهان برای جلوگیری ویروس کرونا اطمنان داده بود. در همین‌حال، اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و حکومت افغانستان نیز خواستار آتش‌بس فوری هستند تا بتوانند در چنین وضعیت بحرانی، از شیوع بیشتر ویروس کرونا در کشور جلوگیری نمایند. با این‌همه، اما تا هنوز در عمل همچون اتفاقی نیفتاده است. چنانچه در آخرین مورد، حوالی ساعت 12 امشب (14 حمل)، طالبان در یک درگیری با نیروهای امنیتی افغانستان ولایت بادغیس، 6 سرباز نیروهای امنیتی افغانستان در ولسوالی مقر این ولایت کشته‌اند.

کرونا و فرصتِ آتش‌بس

شیوع ویروس کرونا در کشور چین و بعداز آن در کشور ایران باعث شد تا کشورهای جهان از جمله افغانستان را نیز وادارد تا به اقدامات پیش‌گیرانه روی بیاورد. بعداز این‌که در 5 حوت سال گذشته نخستین مورد مبتلا به ویروس کرونا در ولایت هرات در غرب افغانستان از سوی وزارت صحت عامه مثبت اعلام شد، ترس و وحشت از این اپیدمی جهانی  در افغانستان نیز بیشتر شد. آخرین آمار مبتلایان به کرونا در افغانستان به 239 مورد، 10 مورد بهبود یافته و 4 مورد فوتی رسیده‌است. نقشه‌ی شیوع کرونا در افغانستان شامل مناطق غرب افغانستان(هرات با 184 مورد مبتلا و 3 مورد فوتی در خط نخست شیوع) و پس از آن کابل (18 مورد مبتلا) می‌شود. این ویروس ناشناخته هنوز در شروع شیوع خود در افغانستان قرار دارد و ممکن است روزهای آینده افغانستان بحرانی خواهد بود.

آخرین آمار مبتلایان به کرونا در افغانستان به 239 مورد، 10 مورد بهبود یافته و 4 مورد فوتی رسیده‌است.
آخرین آمار مبتلایان به کرونا در افغانستان به 239 مورد، 10 مورد بهبود یافته و 4 مورد فوتی رسیده‌است.

با این‌همه، امید می‌رود که گروه های درگیر در جنگ افغانستان، شدت این بحران ناشناخته را درک کنند و به راهکارهای عملی جهت مبارزه ومقابله با این تهدید جهانی روی بیاورند. باآن‌که طالبان در عمل درگیر جنگ هستند، اما به نظر می‌رسد که  شیوع سریع کرونا اکنون گروه طالبان  را نیز در شرایطی قرار داده‌ که کم‌کم حرف از آتش‌بس می‌زنند؛ آتش‌بسی که از دیرزمان برای مردم افغانستان آرزو بوده‌است.

تجربه کشورهای دیگر

باآن‌که شیوع سریع ویروس کرونا در کشوری همچون افغانستان فاجعه‌بار است و پیامدهای ناگواری را در پی خواهد داشت، اما به نظر می‌رسد که در قسمت جنگ و صلح افغانستان طوری‌ دیگری عمل می‌کند. البته این تنها در افغانستان نیست، بلکه تجربه کشورهای دیگر ثابت کرده که با وقوع فجایع و حوادث ناگوار طبیعی، فرصت‌های آتش‌بس و صلح بیشتر شده و گروه‌های درگیر در جنگ به همدیگر نزدیک شده و در نهایت به صلح نسبی رسیده‌اند. به طور نمونه، آتش‌بس گروه شورشی آچه با دولت اندونزیا پس از وقویع زمین‌لرزه در سال 2004م. و همین‌طور، پیشنهاد گروه شورشی ببرها در رابطه به مبارزه علیه خسارات سونامی با حکومت سریلانکا؛ که چنین تجربه‌های در شرایط عادی ممکن نیست.

طالبان پس از فروپاشی امارت اسلامی این گروه، تا کنون نزدیک به دو دهه است که با حکومت افغانستان و نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا درگیر جنگ بوده‌اند. تا کنون هر نوع تلاش در راستای صلح و آتش‌بس دایمی میان حکومت افغانستان و طالبان ناکام بوده‌است، اما این گروه با آمریکا توافق‌نامه صلح امضاء نموده‌اند که درون‌مایه این توافق‌نامه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، تهدید نشدن آمریکا و متحدانش از خاک افغانستان، قطع رابطه طالبان با گروه القاعده و در نهایت شروع گفتگوهای صلح بین الافغانی میان حکومت افغانستان و طالبان. بنابراین، امید می‌رود که این آتش‌بس در مناطق خاص باعث شود تا دامنه‌ی آن گسترش یابد و زمینه‌ی برقراری آتش‌بس دایمی و صلح را در افغانستان فراهم سازد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان