«کافر و شیعه هزاره»؛ آیا طالبان تغییر کرده‌اند؟

توسطعباس عارفی

فروردین ۱۳, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

ملا فاضل؛ یکی از نمایندگان طالبان در دفتر سیاسی قطر، اخیراً به پاکستان-کویته رفته و آنجا در حضور فرماندهان نظامی طالبان، وقتی در مورد شبکه القاعده ابراز نظر کرده، گفته است که؛ «آن‌ها از کشته‌شدن یک طالب و به شهادت رسیدن او خوشحال می‌شوند و از خداوند تشکر می‌کنند و می‌گویند یک کافر را کشته‌اند. آن‌ها از کشتن یک کافر یا شیعه هزاره، یا هر جانی دیگری خوشحال نمی‌شوند.»

اخیراً شبکه خبری ایران‌انترنشنال به یک نوار صوتی دست یافته که در آن ملا فاضل؛ یکی از فرماندهان طالبان در زمان امارت اسلامی این گروه، و یکی از نمایندگان فعلی طالبان در دفتر سیاسی قطر، در 25 مارچ سال جاری، در میان اعضای طالبان در کویته پاکستان، روی موضوعات مختلف از جمله آینده سیاسی افغانستان صحبت کرده‌است.

فشرده صحب‌های ملا فاضل

ملا فاضل، در صحبت‌هایش با اعضای طالبان در کویته پاکستان، روی موضوعاتی همچون: نگرانی از چنددستگی طالبان بعداز توافق صلح با آمریکا و آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی؛ نگرانی از سرپیچی اعضای این گروه از رهبران سیاسی‌شان؛ آمدگی تغییر طالبان نسبت به تجربه‌ی گذشته‌ی شان بعداز توافق احتمالی صلح با حکومت افغانستان؛ چگونگی رابطه‌ی ملا برادر و ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر فعلی طالبان؛ تجربه زندان گوانتانامو؛ ضرورت هماهنگی دفتر سیاسی طالبان در قطر با شورای کویته، و این‌که امضای توافق‌نامه صلح با آمریکا تنها تصمیم دفتر سیاسی نبوده، بلکه با تأیید دیگر گروه‌های طالبان بوده است؛ تأکید بر قطع رابطه‌ی طالبان با شبکه القاعده و رهبران این شبکه که اکنون در مقابل طالبان قرار گرفته اند؛ امید و نوید پیروزی این گروه پس از سال‌ها جنگ؛ از همه مهم‌تر، رهبری دولت آینده و آینده سیاسی افغانستان، آزادی زندانیان و حضور فعلی خلیلزاد در کابل در جهت تسهیل و سرعت بخشیدنِ آزادی زندانیان طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان، صحبت کرده‌است.

نمایندگان طالبان در کابل

روز گذشته (12 حمل) ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در صفحه‌ی توییتر خود خبر داده است که؛ تیم تخنیکی ۳  نفری طالبان به کابل رسیده ‌است. این سه نماینده طالبان جریان آزادی زندانیان را تعقیب خواهد می‌کند و در بخش تخنیکی اقدامات مورد نیاز را انجام می‌دهند.

این سه نماینده طالبان از طریق پاکستان به قندهار و بعد به کابل آمده‌اند تا در مورد آزادی زندانیان طالبان از زندان‌های افغانستان و چگونگی آزادی آن‌ها با حکومت افغانستان از نزدیک مذاکره‌کنند.

گفتگوهای بین‌الافغانی

در همین‌حال، حکومت افغانستان نیز فهرست هیأت مذاکره‌کننده صلح با طالبان را نهایی کرده‌است و اکنون همه‌چیز بستگی به آزادی زندانیان طالبان دارد. اما به نظر می‌رسد که حکومت افغانستان نیز از این مسئله آگاه است که طالبان اراده و تعهدی برای مشارکت در حکومت و نظام سیاسی کنونی افغانستان ندارند. با این‌همه، صحبت‌های ملا فاضل به خوبی پلان و برنامه‌ی طالبان برای آینده افغانستان را نشان می‌دهد. بنابراین، گفتگوهای بین‌الافغانی دشوارتر از آن است که تصور می‌شود.

چنانچه از سخنانِ ملا فاضل معلوم است، طالبان بعداز نزدیک به بیست سال جنگ و دوری از مناسبات مدنی، سیاسی و اجتماعی، اما همچنان تأکید بر طرد اقلیت‌های قومی و مذهبی دارند و همچون گذشته بر دشمنی با هزاره‌ها و شیعه‌ها تأکید می‌کنند. بنابراین، آینده‌ی گفتگوهای بین لافغانی بیش‌تر از همه برای هزاره‌های شیعه نگران‌کنننده است و بایستی نمایندگان هزاره‌ی شیعه در ترکیب هیأت مذاکره‌کننده صلح با طالبان، با آگاهی کامل از این مسئله‌ی کینه تاریخی طالبان، وارد چانه‌زنی و گفتگو شوند، وگرنه به نطر می‌رسد طالبان همان طالبان بیست سال قبل است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *