جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

نیاز به عبور از سیاست های دوگانه حکومت؛ چرا در مبارزه با کرونا اولویت بندی وجود ندارد؟

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

صبح امروز سه شنبه (12 حمل) رییس‌جمهور غنی در جلسه اختصاصی شورای عالی اقتصادی، جهت مبارزه با ویروس کرونا، 100 میلیون افغانی برای ولایت های کندهار و ننگرهار اختصاص داده و دستور داده است تا به هر یک از این ولایت‌ها مقدار 50 میلیون افغانی انتقال یابد و این پول برمبنای اولویت‌ها و میکانیزم شفاف به مصرف برسد.

آمار مبتلایان به ویروس کرونا

بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت صحت عامه افغانستان و برخی از رسانه‌ها، شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در کشور به ۱۷4 تن به غیر از چهار نظامی ناتو و دو دیپلمات خارجی، رسیده‌است. بر اساس آخرین آمار، هرات با 131 مورد مبتلا به کرونا، بالاترین آمار مبتلایان را به خود اختصاص داده است. بعداز آن ولایت کابل با 10 مورد مثبت، ولایت‌های نیمروز و فراه هر کدام با 5 مورد مثبت، ولایت بلخ با 3 مورد مثبت و 1 مورد فوتی در رده‌های اولویت‌های بعدی آسیب‌پذیری قرار دارند، اما در مسئله تخصیص بودجه برای جلوگیری از شیوع این ویروس، به نظر می‌رسد که حکومت نگاه ویژه و خاص به برخی ولایت‌ها دارد.

سیاست‌های دوگانه حکومت

در حالی‌که آمار مبتلایان به ویروس کرونا در ولایت هرات به 131 مورد رسیده و 3 تن دیگر هم از اثر مبتلا شدن به این ویروس فوت کرده‌است، و همچنان به دلیل این‌که این ولایت غربی مسیرِ بازگشتِ مهاجران از ایران به عنوان کشوری که کانون شیوع ویروس کرونا بعداز کشور چین محسوب می‌شود، در وضعیت آسیب‌پذیری بیشتر و خطر جدی قرار دارد، اما حکومت افغانستان توجه بیشتر به ولایت‌های غیر از این ولایت آسیب‌پذیر مبذول داشته است. به طور نمونه، در آخرین اقدام، 100 میلیون افغانی را برای ولایت‌های قندهار و ننگرهار اختصاص داده‌است، در حالی‌که در ولایت ننگرهار یک مورد مثبت و در ولایت قندهار 3 مورد مثبت ثبت شده‌است.

کمک‌های خارجی و بودجه اختصاصی

روز گذشته (11 حمل) سفارت امریکا در کابل با نشر اعلامیه‌ی، گفته است که؛ حدود 5 میلیون دالر کمک‌های صحی و بشردوستانه را به افغانستان ارائه می‌کند تا در تشخیص و معالجه ویروس کرونا برای بیجاشدگان داخلی استفاده شود. آمریکا در حالی این مقدار کمک را برای افغانستان درنظر گرفته است که هفته‌ی گذشته کمک‌ یک میلیارد دالری‌اش را به حکومت افغانستان قطع کرد و هشدار داد که یک میلیارد دالر دیگر را نیز در سال آینده قطع خواهد کرد؛ در صورتی‌که سیاستمداران افغانستان در راستای تشکیل یک حکومت همه‌شمول به توافق نرسند.

قبل از این، سفارت انگلیس در کابل با نشر یک اعلامیه‌ی در واکنش به شیوع گسترده ویروس کرونا گفته بود که، کشورش در حال حاضر ۷۵ درصد صندوق وجهی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را تمویل می‌کند که از این کمک ها در حال حاضر در جهت مبارزه ضد ویروس کرونا استفاده می‌شود.

در همین‌حال، حکومت افغانستان در نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا در افغانستان، 15 میلیون دالر را جهت جلوگیری از شیوع این ویروس در افغانستان اختصاص داده بود. اما همچنان شکایت‌های در مورد نحوه اختصاص دادن بودجه به ولایت ها و همچنان نحوه مصرف این بودجه اختصاصی وجود دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان