جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

کمیسیون امورداخلی مجلس: کاهش کمک‌های امریکا خلاف توافق‌نامه و پیمان با افغانستان است

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

کمیسیون امورداخلی مجلس نمایندگان در واکنش به اعلامیه وزارت امورخارجه امریکا در مورد کاهش کمک‌ها به افغانستان، این عمل را خلاف توافقنامه همکاری‌های راهبردی و متن پیمان امنیتی ـ دفاعی مشترک میان دولت ایالات متحده و دولت افغانستان دانسته است.

این کمیسیون امروز(چهارشبنه، 6 حمل) در یک اعلامیه در واکنش به تصمیم وزارت خارجه امریکا برای کاهش یک میلیارد دالری کمک‌ها به افغانستان، خاطرنشان کرده که همکاری و حمایت نظامی، اقتصادی و سیاسی ایالات متحده امریکا از افغانستان بر مبنای توافق‌نامه درازمدت همکاری‌های راهبردی بین دو کشور صورت گرفته و تعهد جانبین بر این پیمان به عنوان یک سند تاریخی برای نابودی تروریزم، ظهور یک کشور مقتدر و تقویت امنیت و ثبات در افغانستان الزام‌آور است.

کمیسیون امور داخلی مجلس نمایندگان در حالی که از تلاش‌های امریکا برای آوردن صلح و حل بحران سیاسی و تشکیل حکومت همه شمول در افغانستان ستایش کرده، و از سیاست آن کشور مبنی بر دخیل نساختن نیروهای امنیتی افغانستان در مسائل سیاسی قدردانی نموده، تصریح کرده است: “اعلامیه وزارت خارجه امریکا را مبنی بر کاهش کمک های مالی به افغانستان خلاف توافقنامه همکاری های راهبردی و متن پیمان امنیتی ـ دفاعی مشترک میان دولت ایالات متحده و دولت افغانستان می داند”.

به باور این کمیسیون، بر اساس این توافقنامه، امریکا ملزم است تا سالانه کمک های مالی را برای آموزش، تجهیز و مشوره دهی برای نیروهای امنیتی افغانستان فراهم نماید تا کشور بتواند به طور مستقلانه از خود در برابر تهدیدات داخلی و خارجی دفاع نموده، و نگذارد که هراس افگنان بار دیگر خطری را متوجه منطقه و جهان سازد.

کمیسیون امور داخلی مجلس نمایندگان از دولت امریکا تقاضا کرده، همان گونه که در دو دهه گذشته در کنار دولت و مردم افغانستان ایستاده، برای حفظ دست آوردها و ثبات سیاسی، اقتصادی، به ویژه تقویت و حفظ نیروهای امنیتی افغانستان، به کمک های خویش ادامه دهد.

این کمیسیون تأکید کرده که نیروهای امنیتی افغانستان به عنوان یک ساختار غیررسمی، که تنها برای نابودی هراس افگنی و سلامت افغانستان فداکاری می کنند، نیازمند کمک های دوامدار ایالات متحده امریکا می باشند.

بر این اساس، کمیسیون امور داخلی مجلس نمایندگان تصریح کرده است: “مردم افغانستان به دولت و مردم ایالات متحده امریکا به حیث دوست روزهای دشوار نگریسته و متوقع است که همچنان تلاش های سازنده خود را برای حل تنش های داخلی در کشور ما ادامه دهد”.

این کمیسیون خواسته که به عنوان مظهر اراده مردم، در قبال وضعیت پیش آمده و تشکیل دو حکومت، آرام ننشسته، و برای حل بحران سیاسی که سلامت افغانستان را به خطر انداخته، در همکاری با دوستان بین المللی به ویژه امریکا اقدام نماید.

کمیسیون امورداخلی مجلس نمایندگان تأکید کرده که با درک اوضاع و احساس خطر، اگر بحران موجود حل نشود، ممکن است مشکلات امنیتی و اجتماعی بیش از پیش در کشور گسترده شود.

این در حالی است که پس از سفر وزیر خارجه امریکا به افغانستان، وزارت خارجه این کشور اعلام کرده است که کمک هایش به افغانستان را یک میلیارد دالر کاهش می دهد.

وزارت خارجه امریکا دوشنبه(4حمل) با نشر یک اعلامیه گفت که این تصمیم را به خاطر ناتوانی سران افغانستان برای ایجاد یک حکومت همه شمول گرفته است. در اعلامیه وزارت خارجه امریکا آمده که این کشور از سیاسیون افغانستان ناامید شده است.

وزارت خارجه امریکا با اشاره به ناکامی اشرف غنی و عبدالله عبدالله برای تشکیل حکومت همه شمول تاکید کرده: “این ناکامی روابط امریکا ـ افغانستان را صدمه زده و متاسفانه بی حرمتی به آن افغان‌ها، امریکایی‌ها و شرکای ایتلافی شان است که جان و سرمایه خود را در تلاش برای ساختن یک آینده جدید برای آن کشور قربان کرده اند”.

روز دوشنبه(3 حمل) وزیر خارجه امریکا در یک سفر غیرمنتظره وارد کابل شد و پس از دیدارهای جداگانه با غنی و عبدالله، نشست مشترک میان آنان به شمول حامد کرزی را برگزار کرد که بر اساس گزارش‌ها، این نشست بدون نتیجه پایان یافت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان