جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

تازه های شیوع ویروس کرونا در افغانستان؛ از 34 واقعه مثبت تا درخواست قرنطین ولایت هرات

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

 وزیر صحت عامه می گوید، در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ مورد مثبت ویروس کرونا در افغانستان و برای نخستین بار دو واقعه در کابل ثبت شده است.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت امروز یک‌شنبه(۳حمل) در یک نشست خبری گفت: «در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰ واقعه مثبت ویروس کرونا شامل ۳ مورد در هرات، ۲ مورد در کابل، ۱ مورد قندهار، ۱ مورد در بلخ، ۱ مورد در غزنی و ۲ مورد در زابل ثبت شده است.

اکنون مجموعه مبتلایان ویروس کرونا در افغانستان به 34 مورد مثبت می‌رسد.

در واقعات مثبت کرونا دو کارمند سفارت های خارجی در کابل نیز به ویروس کرونا مبتلا شده و قرار است امروز در بگرام تحت تداوی قرار گیرند. این کارمندان ویروس کرونا را از بیرون داخل افغانستان کرده‌اند.

قرنطین شهر هرات

وزیر صحت عامه کشور خواهان قرنطین شهر هرات و محدود شدن گشت و گذار و توقف بس شهری در کابل شد. این در حالی است که شهر هرات کانون شیوع ویروس کرونا در افغانستان شناخته شده است.

حکیم تمنا، رئیس صحت عامه هرات در گفتگو با خبرنامه گفت: “تعداد واقعات مثبت کرونا در هرات به 15 نفر است.”

مسئولان صحی این ولایت از 200 واقعه مشکوک ثبت شده فقط 15 واقعه آن را مثبت عنوان کرده‌اند.

او همچنان افزود که: “از روز گذشته آزمایش و معاینه را به شکل سیار در سطح شهر و سطح ولسوالی انجیل شروع کرده‌ایم و این کار در سراسر ولسوالی های هرات ادامه خواهد داشت.”

اکنون لابراتوار آزمایش کرونا در هرات فعال شده است. برای 600 نفر بستر در بیمارستان ها نیز آماده شده و ساخت شفاخانه‌یی که چند روز قبل شروع شده بود ادامه داشته است. قرار است تا 21 روز دیگر این شفاخانه تکمیل شود. این شفاخانه در حال آماده سازی 800 بستر می‌باشد.

وزیر صحت عامه کشور خواهان قرنطین شهر هرات و محدود شدن گشت و گذار و توقف بس شهری در کابل شد. این در حالی است که شهر هرات کانون شیوع ویروس کرونا در افغانستان شناخته شده است
وزیر صحت عامه کشور خواهان قرنطین شهر هرات و محدود شدن گشت و گذار و توقف بس شهری در کابل شد. این در حالی است که شهر هرات کانون شیوع ویروس کرونا در افغانستان شناخته شده است

تلاش برای آگاهی عامه

گسترش ویروس کرونا در حالی ادامه دارد که عده‌یی از مردم هنوز به توصیه‌های بهداشتی توجهی ندارند و آن را نادیده می‌گیرند. همچنان ورود مهاجرین از ایران نیز مشکل دیگر بر علت افزایش این آمار است.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی ولایت هرات در صحبت با خبرنامه گفت: “در حال حاضر هر روز 10 تا 15 هزار مهاجر از ایران وارد هرات می‌شود اما از همه آنان تست کرونا گرفته نمی‌شود. ولی اگر علائم وجود آنان مشکوک به بیماری کرونا باشد به مراکز صحی انتقال پیدا می‌کنند.”

او همچنان افزود: “تدابیر وقایوی همچنان تشدید یافته، ادارات دولتی به گونه نیمه روز در حال فعالیت است و تلاش های جدی به خاطر توقف گردش ویروس کرونا در هرات از سوی مقامات محلی و مرکزی جریان دارد.”

همچنان رئیس صحت عامه هرات در ادامه گفته‌هایش از بی توجهی عده‌یی از مردم انتقاد کرده و گفت: “ما هنوز هم سعی داریم تا آگاهی دهی خود در مورد ویروس کرونا را گسترش دهیم زیرا هنوز هم عده‌یی به نکات بهداشتی توجه‌ی ندارند و به هم دست می‌دهند و رو بوسی می‌کنند هر چند بسیاری از اماکن عمومی مسدود شده است.”

ساخت کمپ به پناهجویان تازه وارد

پیش از این نیز مقامات محلی و صحی ولایت هرات در نظر داشتند تا با ساخت یک کمپ و تعیین مکانی برای مهاجرین تازه وارد از شیوع این ویروس خودداری نمایند.

در ارتباط به تخصیص این مکان سخنگوی والی هرات گفت: “کمپی که به منظور تفکیک مهاجرین آلوده به ویروس کرونا در نظر گرفته شده بود در حال آماده سازی است که مکانی به آن تخصیص خواهد یافت و برای آن نیز اقدامات و اجراتی داده شده اما کار آن نهایی نشده است. همچنان یک شفاخانه 100 بستر در حال ساخت است و زیرساخت های آن تکمیل شده است و دیگر مراکز قرنطین نیز در ولایت هرات آماده کار می‌باشد.”

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات
جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات

تغییر رژیم کاری ادارات

کمیسیون مستقل اصلاحات اداری امروز یک‌شنبه(۳حمل) با نشر یک اعلامیه گفته است که به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و رعایت بیش‌تر تدابیر مراقبتی ساعات کاری در اداره‌های دولتی سه ساعت کاهش می‌یابد.

پس از این ساعات کاری برای فعالیت‌های پلانی از ۸ صبح آغاز، و تا ۱ بعد از ظهر بدون وقفه پایان می‌یابد و وزارت‌ها و ادارات مکلف شده کارمندان بخشی از فعالیت‌های خود را که ضروری می‌باشد، به دو نوبت کاری از ۸ الی ۱ بعد از ظهر و همچنان از ۱ الی ۴ عصر تنظیم کنند.

بر اساس این طرزالعمل، کارمندان رده‌های سنی ۵۸ تا ۶۵، کارمندان زن که باردار اند و نیز زنانی که کودکان‌شان در کودکستان‌های دولتی است، به مدت یک ماه رخصت اند و در صورتی که نیاز به فعالیت‌شان باشد، می‌توانند از خانه کار کنند.

آمار نامعلوم مبتلایان افغان در ایران

این ویروس که توسط مهاجرین از ایران وارد کشور شده، بسیاری از مهاجرین افغان در ایران نیز به آن دچار شده و حتی جان خود را از دست داده‌اند ولی مسئولان افغانستان هیچ گونه آماری از میزان مبتلایان و جان باختگان در اختیار سفارت افغانستان در ایران قرار نمی‌دهد.

عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در ایران روز گذشته(۲حمل) در گفتگو با بی‌بی‌سی گفته است که با وجود درخواست مکرر، مسوولان ایرانی آمار دقیق یا تقریبی شمار مبتلایان افغانستانی به کرونا در این کشور را در اختیار سفارت افغانستان قرار نداده است.

تاکنون ۱۰ شهروند افغانستان در ایران به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان باخته، اما شمار مبتلایان افغانستانی در ایران به این بیماری مشخص نیست.

اکنون از 220 واقعه مشکوک کرونا، 34 واقعه آن مثبت، یک مورد بهبود یافته و هیچ تلفاتی وجود ندارد. واقعات مثبت در ولایات کابل، کاپیسا، لوگر، غزنی، زابل، دایکندی، قندهار، بادغیس، سمنگان، هرات، بلخ ثبت شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان