جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

۵ روش که با تغذیه سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با کرونا آماده کنیم

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

 کرونا ویروس ابهامات زیادی را تا کنون داشته، و هیچ یک از ما نمی‌توانیم خطر ابتلا به COVID-19 را در خود به طور کامل رد کنیم. اما یک کاری که از عهده‌ی ما برمی‌آید این است که تا جایی که امکان‌دارد، مواد غذایی سالم مصرف کنیم.

اگر به کووید-۱۹ مبتلا شویم، سیستم ایمنی بدن‌مان مسئولیت مبارزه با آن را بر عهده دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که بهبود تغذیه به حمایت از عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند.

در این نوشتار با ریزمغذی‌های لازم برای مبارزه با این بیماری آشنا خواهیم شد!

1. ویتامین A

ویتامین A ساختار سلول‌های موجود در پوست، دستگاه تنفسی و روده را حفظ می‌کند. این ویتامین مانعی در برابر عوامل بیماری‌زا ایجاد می‌کند و  در واقع اولین خط دفاعی بدن است. اگر مبارزه با عفونت مانند یک بازی فوتبال باشد، ویتامین A خط حمله‌ی ما خواهد بود.

ما همچنین به ویتامین A برای ساخت آنتی‌بادی‌هایی که عوامل ایجادکننده‌ی عفونت را خنثی می‌کنند، نیاز داریم. این یکی مانند تعیین تعداد بیشتری از اعضای تیم برای مقابله با بازیکنی است که توپ را در اختیار دارد. به این ترتیب از گل زدن او جلوگیری می‌کنید.

ویتامین A در ماهی‌های چرب، زرده‌ی تخم مرغ، پنیر، مغزیات، غلات کامل و حبوبات یافت می‌شود.

به علاوه، می‌توانید سبزیجاتی که حاوی بتاکاروتن هستند مصرف کنید زیرا بدن این ترکیب را به ویتامین A تبدیل می‌کند. بتاکاروتن در سبزیجات زرد و نارنجی مانند کدو و زردک یافت می‌شود.

2. ویتامین‌های گروه B

هنگامی که بدن یک عامل بیماری‌زا را تشخیص داد، ویتامین‌های گروه B، به ویژه B6 ، B9 و B12، در اولین واکنش بدن نقشی اساسی دارند.

آنها این کار را با تأثیر بر تولید و فعالیت ” سلول‌های کشنده‌ی طبیعی” انجام می‌دهند. سلول‌های کشنده طبیعی کارشان را با القاءِ مرگِ سلول‌های عفونی یا همان آپوپتوز انجام می‌دهند.

در یک مسابقه‌ی فوتبال، این نقش، شبیه بازیکنان پستِ دفاعی است که بازیکنان حریف را متوقف می‌کنند.

B6 در غلات صبحانه، حبوبات، سبزیجات برگ سبز، میوه‌ها، مغزیات، ماهی، مرغ و گوشت یافت می‌شود.

B9 (فولات) در سبزیجات برگ سبز، حبوبات و مغزیات به وفور یافت می‌شود.

B12 (سیانوکوبالامین) در محصولات حیوانی از جمله تخم مرغ، گوشت و لبنیات یافت می‌شود.

3. ویتامین‌های C و E

بدن در هنگام مبارزه با عفونت، استرس اکسیداتیو را تجربه می‌کند. استرس اکسیداتیو منجر به تولید رادیکال‌های آزاد می‌شود که می‌توانند دیواره‌های سلولی را سوراخ کرده و باعث نشت مواد در بافت‌ها و بروز التهاب شوند.

ویتامین C و ویتامین E به محافظت از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند.

ویتامین C همچنین با تولید سلول‌های تخصصی از جمله نوتروفیل‌ها‌، لنفوسیت‌ها و فاگوسیت‌ها (بیگانه‌خوارها) به تقویت واکنش ایمنی و پاکسازی این به هم ریختگی سلولی کمک می‌کند.

بنابراین نقش ویتامین C در سیستم ایمنی کمی شبیه به تمیز کردن زمین فوتبال بعد از بازی است.

منابع خوب ویتامین C عبارتند از مالته، لیمو، انواع توت، کیوی، کلم بروکلی، بادنجان رومی و مرچ دلمه.

ویتامین E در مغزیات، سبزیجات برگ سبز و روغن‌های گیاهی یافت می‌شود.

4. ویتامین D

برخی از سلول‌های ایمنی بدن برای از بین بردن عوامل بیماری‌زا که باعث عفونت می‌شوند، به ویتامین D نیاز دارند.

اگرچه قرار گرفتن در معرض آفتاب سبب تولید ویتامین D توسط بدن می‌شود، اما برخی از مواد غذایی از جمله تخم مرغ و ماهی ویتامین D دارند و برخی از برندهای شیر و مارگارین با ویتامین D تقویت می‌شوند.

بیشتر آدم‌ها فقط به چند دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیاز دارند.

5. آهن، روی، سلنیوم

برای رشد سلول‌های ایمنی و برخی دیگر از عملکردها به آهن، روی و سلنیوم نیاز داریم.

آهن واكنش‌هاي آنزيميِ لازم را برای سلول‌هاي سيستم ايمني جهت شناسايي و هدف قرار دادن پاتوژن‌ها، تنظيم مي‌كند.

روی به حفظ یکپارچگی پوست و غشاهای مخاطی کمک می‌کند. روی و سلنیوم در عین حال، به عنوان نوعی آنتی‌اکسیدان عمل کرده و به برطرف کردن برخی از آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند.

آهن در گوشت، مرغ و ماهی یافت می‌شود. منابع گیاهی این ریزمغذی عبارتند از حبوبات، غلات کامل و غلات صبحانه‌ی غنی‌شده با آهن.

روی در صدف و سایر غذاهای دریایی، گوشت، مرغ و مغزیات یافت می‌شود.

مغزیات، گوشت، غلات صبحانه و سمارق منابع غذایی خوبی برای سلنیوم هستند.

نتیجه‌گیری

شاید در این شرایط تهیه‌ی مواد غذایی قید شده در این نوشتار،‌ راحت نباشد، اما تا حد امکان، روی مصرف هر یک از این گروه‌های اصلی غذایی تمرکز کنید تا میزان دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی‌تان افزایش بیابد.

هرچند مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی برای همه‌ی آدم‌ها توصیه نمی‌شود، اما استثنائاتی وجود دارد. بنابراین در صورتی که تصور می‌کنید، کمبود هر یک از این‌ها را دارید، با داکترتان مشورت کنید.

گذشته از رژیم غذایی، اقدامات دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید برای حفظ سلامتی در برابر کرونا ویروس (Corona) از آنها استفاده کنید: از جمله انجام ورزش با شدت متوسط مثل پیاده‌روی سریع، خواب کافی، فاصله‌گیری اجتماعی، عدم مصرف سیگرت، و رعایت نکات بهداشتی.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان