جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

پیام های عریان؛ چرا متحدان غربی افغانستان برای پایان تنش ها در کابل به رسانه ها متوسل شدند؟

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

پس از آن که گزارش های متعدد از شاتل دیپلماسی خلیلزاد بین آقایان غنی و عبدالله برای پایان تنش های سیاسی ناشی از تحلیف موازی این دو رهبر به عنوان رییس جمهور افغانستان نشر شده اکنون درخواست ها برای تفاهم ارگ و سپیدار علنی شده و پیام های مشخص تر رسانه ای از سوی مقامات ارشد متحدان غربی افغانستان برای پایان دو حکومت در کابل فرستاده شده است.

درخواست دبیرکل ناتو

ینس استلتونبرگ دبیرکل ناتو امروز در کنفرانس خبری ضمن ابراز نگرانی نسبت به تنش های موجود در کابل از رهبران افغان خواست که اختلافات شان را کنار گذاشته و برای صلح در افغانستان کار کنند.

آقای استلتونبرگ گفت که تفاهم نامه صلح با طالبان چند هفته قبل امضا شده و اکنون نیازمند حکومت متحد افغانستان است تا بتواند بخشی از روند مذاکرات سیاسی باشد.

او گفت که از طرف های افغان می خواهد تا راه حل مشارکت همگانی را بیابند تا بتوان تفاهم نامه با طالبان را اجرایی کرد.

مقامات آمریکایی

همزمان با این امروز آلیس ویلس معاون وزیر خارجه آمریکا در امور جنوب آسیا و آسیایی میانه و زلمی خلیلزاد نماینده ويژه آمریکا در امور مصالحه نیز خواهان پایان تنش های سیاسی و شکاف موجود در میان رهبران افغان شده اند.

خانم ویلس گفته است که بن بست سیاسی در افغانستان باید هرچه زودتر پایان یابد. دفتر خانم ویلس بامداد امروز پنجشنبه(29حوت) در توییتی گفته است: “رهبران افغانستان باید وحدت ملت را در اولویت قرار دهند و از آن محافظت کنند.”

ویلز تاکید کرده که دولت های موازی در افغانستان جواب نمی دهند و بن‌بست سیاسی در این کشور باید هرچه زودتر پایان یابد.

تلاش های بی نتیجه

این موضع گیری رهبران غربی که نشان از ضرورت تفاهم سیاسی در کابل بر سر مشارکت در قدرت می باشد یک روز پس از آن بیان می شود که فضل احمد معنوی از نزدیکان دکتر عبدالله عبدالله شام گذشته در تویتی از بی نتیجه بودن تلاش های اخیر خبر داده و گفته است که به زودی اقدامات عملی را جناح سپیدار آغاز می کند. با آن که آقای معنوی در این زمینه توضیحی بیشتری نداده اما به نظر می رسد که پس از تحلیف آقای عبدالله گام های دیگری را در راستای آنچه که او ریاست جمهوری بر حکومت همه شمول می گوید انجام دهد. پیش از این آقای عبدالله چهار والی را در ولایت های شمالی معرفی کرده است. او در عین حال روز گذشته در تویتی نگاشته است که توانسته در پیامی برای عمران خان مرزهای پاکستان و افغانستان را برای نقل و انتقال کالاهای تجاری باز کند.

فاز بعدی

به نظر می رسد که دیپلماسی آقای خلیلزاد برای ایجاد تفاهم میان آقای غنی و عبدالله کاری را از پیش نبرده است. آقای خلیلزاد و شماری دیگر از سفرای غربی افغانستان از حکومت مشارکتی سخن گفته در حالی که آقای عبدالله خواهان تفاهم بر سر تقسیم قدرت سیاسی تاکید می کند. امری که نشان می دهد تا کنون حتی در سطح ادبیات نوع مشارکت قدرت میان این دو رهبر نیز تفاهمی به میان نیامده است. در چنین وضعیتی و با توجه به شکننده اوضاع سیاسی اجرای تفاهم نامه صلح و آغاز مذاکرات بین الافغانی و چالش بزرگ دیگر به نام کرونا ویروس افغانستان روزهای سختی را در پیش خواهد داشت. روزهای که شهروندان افغان بهای سنگینی را بابت آن خواهند پرداخت. همزمان با این متحدان غربی افغانستان نگران این هستند که ارگ گام عملی را در راستای اجرای تفاهم نامه صلح برنداشته و در عین حال بخشی بزرگی از سیاسیون افغان نیز به خاطر تنش های ناشی از تحلیف دو رهبر کاری را در راستای مذاکرات بین الافغانی انجام نمی دهند. آن ها اکنون نگرانی بیشتری از شکست تفاهم نامه صلح با طالبان دارند. به این جهت به نظر می رسد حالا عریان حرف می زنند و مخالفت خود را با شکاف سیاسی در کابل بیان می کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان