نبیل: امید زیادی برای صلح باقی نمانده/ خلیلزاد در نشست با جناح های مختلف، معلومات متفاوت می دهد!

توسطروایت زنده

اسفند ۲۶, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۱, ۱۴۰۲

رییس پیشین امنیت ملی و رییس دسته انتخاباتی عدالت و امنیت می گوید که مذاکرات صلح طالبان و امریکا روزنه کوچکی برای مردم افغانستان بود، ولی آن روزنه به زودی بسته شد و اکنون امید زیادی برای صلح باقی نیست.

رحمت الله نبیل امروز دوشنبه(26حوت) در یک نشست خبری گفت، داشتن دو حکومت در افغانستان یک بحران است و  از چهاراه زنبق تا چهاراهی صدارت که ارگان های بسیار مهم دولتی قرار دارد، نیروهای امنیتی میل تفنگ های خود را به طرف یکدیگر هدف می گیرند.

او افزود، ایجاد اندک ترین حرکت ناسنجیده مانند ایجاد جرقه در انبار باروت است.

nabil

نبیل با بیان اینکه در شمال و بعضی ولایت های دیگر اسلحه توزیع می شود، گفت: “خواست ما از هر دو جانب این است که مردم افغانستان را از تشویش برهانیم. اگر وضعیت دوام یابد، داعش فعال می شود و جمهوریت تقسیم خواهد شد و تشویش دیگر این است گروپ های نیابتی از کشورهای همسایه نیز دخیل شوند.”

رحمت‌الله نبیل خاطرنشان کرد که اطلاع دقیق دارد پاکستان از روند خروج نیروهای خارجی نظارت می‌کند و میان طالبان و امریکایی‌ها تبادل اطلاعات صورت می‌گیرد و به آنان زیر نام مبارزه با داعش پول توزیع می‌شود.

او تاکید کرد، زلمی خلیلزاد نیز هیچ گاه حرف دقیقی در مورد روند صلح نمی‌گوید و تاکنون با هر جناح که نشست داشته، حرف های متفاوتی گفته است.

نبیل خواهان حفظ بی طرفی نیروهای امنیتی در مسایل جاری شده و افزوده، سیاسیون افغانستان بخشی از بحران است که بخشی آن صادقانه برای صلح کار می‌کنند، اما بخش دیگر از سوی پاکستان و برخی سفارت‌خانه‌های دیگر هدایت می‌شوند.

وی تاکید کرد که بدون ایجاد اجماع ملی، رفتن به سوی مذاکرات صلح جدا برای افغانستان و ارزش‌های اخیر خطرناک است.

این نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری باشاره به آزاد سازی زندانیان طالب گفت، در میان پنج هزار زندانی طالبان که قرار است آزاد شوند، ۲۸۰ تن‌شان عامل حملات مرگ‌بار انتحاری اند.

نبیل برای برون‌رفت از بن‌بست موجود، ایجاد «حکومت مصالحه ملی» را پیشنهاد کرد.

این اظهارات رحمت الله نبیل در حالی مطرح می شود که هم اکنون محمد اشرف غنی در ارگ و عبدالله عبدالله در سپیدار به عنوان رییس جمهور فعالیت می کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *