جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

بیماری واگیردار جهانی؛ تحولات تازه ملی و جهانی در باره کرونا چیست؟

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

در تازه‌ترین اخبار شیوع ویروس کرونا در افغانستان 2 واقعه مشکوک ویروس کرونا در گذرگاه ترخم نیز ثبت شده است.

مقام‌های صحی می‌گویند که این مسافران شامل یک شهروند افغانستان و یک کارمند سفارت پاکستان در کابل است که در حال عبور به پاکستان بوده اند.

پس از این دو واقعه افغانستان شاهد 7 واقعه مثبت این ویروس در سراسر کشور بوده که توسط مسئولین صحی تشخیص و به ثبت رسیده است.

همچنان دفتر مطبوعاتی والی ننگرهار اعلام کرده که یک مرکز صد بستر برای درمان افراد مبتلا به ویروس کرونا در این ولایت افتتاح شده است.

در اعلامیه این دفتر آمده که این مرکز امروز پنج شنبه (22 حوت) از سوی شاه محمود میاخیل، والی ننگرهار و فدا محمد پیکان، معین عرضه خدمات وزارت صحت عامه در شهر جلال‌آباد، مرکز این ولایت افتتاح شده است.

شیوع ویروس کرونا در جهان

با این که هنوز هیچ آماری از میزان جان باختن افراد بر اثر ابتلا به این بیماری در افغانستان به ثبت نرسیده است اما سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که ویروس کرونا به مرحله همه گیری جهانی رسیده است.

همزمان با این، تاکنون این ویروس به حدود ۱۱۵ کشور جهان گسترش یافته و نزدیک به ۱۲۲ هزار نفر را مبتلا و جان بیش از ۴ هزار تن را گرفته است.

تدروس آدهانوم گیبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت روز گذشته(چهارشنبه، ۲۱حوت) در نشست خبری در ژنو سویس گفته است: «از سطوح تکان‌دهنده گسترش و شدت بیماری و نیز از میزان بلند بی‌عملی عمیقا نگرانیم؛ لذا این ارزیابی را کردیم که کووید-۱۹ همه‌گیر پنداشته شود.»

تدروس آدهانوم گیبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت
تدروس آدهانوم گیبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت

این سازمان تاکید کرده که «همه‌گیری واژه‌ای نیست که بدون توجه و به سادگی استفاده شود. این واژه‌ای است که اگر اشتباه از آن استفاده شود، می‌تواند سبب هراس بی‌دلیل یا پذیرش غیرموجه آن باشد که مبارزه پایان یافته و منجر به مرگ و رنج غیرضروری شود.»

این ویروس که از ووهان چین گسترش یافت 80 هزار و 793 نفر را در این کشور مبتلا کرده که 3 هزار و 169 نفر آن جان خود را از دست دادند.

پس از چین، ایتالیا، ایران، کوریای جنوبی و فرانسه در لیست کشورهای قرار دارند که بیشترین مبتلایان به این ویروس را در خود دارند.

تلاش برای جلوگیری از شیوع آن

با گسترش هر روز این ویروس در سراسر جهان و گرفتن جان افراد، بسیاری از کشورها مرزهای کشورشان را با دیگر کشورها مسدود کرده‌اند.

تعدادی از کشورها نیز تمام مردم را به حالت قرطنین در آورده و آنان را از رفت و آمدهای غیرضروری بیرون از محیط خانه ممنوع کرده‌اند.

ایران و ایتالیا از کشورهایی است که در آن همه مردم از رفتن به وظیفه، مکاتب و دیگر اماکن عمومی ممنوع شده‌اند.

همچنان امروز دونالد ترامپ تمام پروازهای اروپا به آمریکا را به مدت 30 روز ممنوع کرد تا بتواند از شیوع این بیماری به امریکا جلوگیری کند.

این پروازها در حالی ممنوع اعلام می‌شود که انگلستان از آن استثنا است. اما تا کنون در بریتانیا 459 نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

اما از کشورهای منطقه ایران در شرایط بسیار سختی قرار دارد. مسئولان تیم صحی این کشور ثبت 1 هزار و 75 واقعه مثبت در 24 ساعت گذشته را تایید کرده است.

پس از شیوع این ویروس در ایران کشورهای همجوار آن سعی در گرفتن تدابیر جدی نموده‌اند.

در این رابطه عربستان سعودی، ایران را متهم کرده که به «صورت مستقیم» مسئول شیوع ویروس کرونا در جهان است. کابینه عربستان در نشستی به ریاست ملک سلمان، پادشان این کشور در (10 مارچ)، ایران را به رفتار غیر مسئولانه در شیوع ویروس کرونا متهم کرده است.

اکنون به گفته مقام‌های عربستان 20 شهروند این کشور به ویروس کرونا مبتلا می‌باشد که بیشتر آنان از ایران برگشته‌اند. در همین حال عربستان سعودی ورود مسافران از کشورهای درگیر شیوع ویروس کرونا را به طور موقت ممنوع کرده است.

با گسترش هر روز این ویروس در سراسر جهان و گرفتن جان افراد، بسیاری از کشورها مرزهای کشورشان را با دیگر کشورها مسدود کرده‌اند
با گسترش هر روز این ویروس در سراسر جهان و گرفتن جان افراد، بسیاری از کشورها مرزهای کشورشان را با دیگر کشورها مسدود کرده‌اند

امکان ابتلا 70 درصد مردم به کرونا

با توجه به انتشار آرقام افراد مبتلا به ویروس کرونا، کارشناسان معتقداند که امکان این وجود دارد که حداکثر 70 درصد مردم در جهان به این ویروس مبتلا شوند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز چهارشنبه در برلین گفته بود که کارشناسان می‌گویند با در نظرداشت این که هیچ واکسنی علیه این بیماری وجود ندارد ممکن است 70 درصد مردم به کرونا مبتلا شوند.

او همچنان گفته است که: «ما باید درک کنیم که این ویروس تا زمانی که مردم هیچ گونه مصونیتی در برابر آن نداشته باشند، تا زمانی که هیچ واکسنی وجود نداشته باشد و هیچ درمانی برای آن به وجود نیاید، سهم بیشتری از مردم به آن مبتال خواهد شد.»

این امر سبب شده تا اکنون بسیاری از افغان‌ها به صورت داوطلب به سوی کشور حرکت کنند. ایران به عنوان کشوری که ویروس کرونا در آن به صورت سریع در حال انتشار است، مردم افغانستان را نگران کرده و آنان را وا داشته تا به کشور بازگردند.

آمارها نشان می‌دهد که در دو روز گذشته بیش از 15 هزار مهاجر افغان از مرز اسلام قلعه هرات به افغانستان رسیده‌اند.

این در حالی است که از شروع ماه حوت تا کنون بیش از 30 هزار مهاجر از ایران به کشور باز گشته‌اند.

عدم شرکت در جشن نورورز

با این که از 5 حوت تا کنون 165 واقع مشکوک ویروس کرونا در کشور شناسایی شده است اما از میان این ارقام فقط 7 مورد آن مثبت و 158 واقعه دیگر آن منفی گزارش شده است.

با این حال مقامات دولت و مسئولان صحی در کشور سعی دارند تا با آگاهی دهی مردم در مورد این ویروس، راهنمایی راه‌های وقایه از آن، و با جلوگیری از برگزاری تجمعات جلو گسترش و شیوع ویروس کرونا را در کشور بگیرند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور در نخستین جلسه شورای امنیت ملی پس از تحلیف ریاست جمهوری تاکید کرده که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، از برگزاری جشن نوروز خودداری شود.

ارگ ریاست جمهوری گفته است که این جلسه روز گذشته(سه‌شنبه، ۲۱حوت) برگزار شده و در آن وضعیت عمومی امنیتی و آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا بررسی شده است.

اشرف غنی در این جلسه از ادارات مربوط خواسته تا در رابطه به شیوع ویروس کرونا سطح آگاهی دهی را افزایش دهند و تمامی تدابیر احتیاطی را اتخاذ کنند و نیز برای ایجاد ظرفیت در شفاخانه ها اقدام شود.

با این که از 5 حوت تا کنون 165 واقع مشکوک ویروس کرونا در کشور شناسایی شده است اما از میان این ارقام فقط 7 مورد آن مثبت و 158 واقعه دیگر آن منفی گزارش شده است
با این که از 5 حوت تا کنون 165 واقع مشکوک ویروس کرونا در کشور شناسایی شده است اما از میان این ارقام فقط 7 مورد آن مثبت و 158 واقعه دیگر آن منفی گزارش شده است

وی به وزارت صحت عامه هدایت داده تا خدمات صحی و تدابیر لازم برای تشخیص ویروس کرونا در بنادر و مرزها به خصوص در مرز با ایران اتخاذ شود و نیز تجهیزات معاینه و تشخیص این ویروس افزایش یابد.

رییس جمهور غنی تاکید کرده که برای جلوگیری از شیوع این ویروس، از تجمعات جلوگیری و همچنان از برگزاری جشن نوروز خودداری شود.

همچنان وزارت معارف اعلان کرده است که یک ساعت درسی مکاتب ولایت های گرمسیر را برای آگاهی‌دهی در مورد راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا اختصاص داده است.

شروع دوباره مکاتب و آگاهی دهی دانش آموزان

وزارت معارف امروز چهارشنبه(۲۱حوت) با نشر یک اعلامیه گفته است که ساعات درسی مضامین «مهارت‌های زندگی دوره ابتداییه(صنوف ۱ـ۳) ، حفظ الصحه در دور دوم دور ابتداییه(صنوف ۳ـ۶) و مضمون معلومات طبیعی در د‌وره‌های متوسطه و لیسه» به آگهی‌دهی در مورد راه‌های وقایه از ابتلا به ویروس کرونا اختصاص یافته است و تا پایان تهدید شیوع ویروس کرونا ادامه دارد و در این مورد آگهی‌دهی صورت می گیرد.

با آن که این وزارت اعلام داشته که در مورد بیماری کرونا آگاهی دهی جدی را راه اندازی می کند، اما نگرانی ها از آن جا افزایش یافته که مکاتب و دانشگاه ها در حدود یک هفته دیگر آغاز می شود و این مسئله می تواند به شیوع و گسترش سریع این ویروس کمک کند؛ امری که اگر از سوی دولت مردان افغان جدی گرفته نشود می تواند به فاجعه بزرگ انسانی در افغانستان تبدیل گردد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان