روانشناسی ترس از کرونا؛ چطور با بیم ناشی از شیوع این ویروس مقابله کنیم؟

توسط

اسفند ۲۱, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۹

بیایید صادق باشیم: Covid-19، بیماری حاصل از گونه‌ی جدید کرونا ویروس، ترسناک است. این بیماری به سرعت در حال گسترش است، در حال حاضر هیچ واکسین یا روشی برای پیشگیری از کرونا وجود ندارد، و ما حتی نمی‌دانیم که واقعاً چقدر کشنده است! در این شرایط، ترس مردم کاملا قابل درک است.

از ابتدای شیوع بیماری در پاییز 2019 حدود 3500 نفر در جهان، جان‌شان را از دست داده‌اند. بر اساس برآوردهای مراکز کنترول و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) از اکتبر تاکنون 20،000 تا 52،000 نفر تنها در ایالات متحده در اثر آنفولانزای معمول جان خود را از دست داده‌اند. و هرچند افراد مسن و کسانی که دچار اختلالات تنفسی و بیماری‌های جدی هستند، دلیلی برای نگرانی دارند، اما بسیاری از آدم‌ها علائم خفیفی را تجربه می‌کنند و درمان می‌شوند. بعضی از مردم حتی هیچ نشانه‌ای از این بیماری را نخواهند داشت.

با این حال اقتصاد جهان در حال فروپاشی است. محله‌های چینی‌ها خالی شده‌اند، تبعیض علیه آسیایی‌ها بسیار شایع شده و مردم ماسک صورت احتکار می‌کنند!

به هر روی، چرا ما اینقدر از کرونا ویروس (Corona) می‌ترسیم؟

روانشناسی ترس

دیوید دی‌استون، روانشناس، در سرمقاله‌ای برای نیویورک‌تایمز می‌نویسد: پاسخ “ترکیبی از احساسات نادرست و دانش محدود است. اخبار مربوط به تلفات حاصل از این ویروس در چین نه تنها باعث می‌شود بیش از حد نرمال نگران شویم، بلکه حتی ممکن است به راحتی ادعاهای دروغین را بپذیریم و رویکردهای به طور بالقوه مشکل‌ساز، خصمانه یا حاکی از ترس در برابر سایر آدم‌ها داشته باشیم؛ ادعاها و نگرش‌هایی که به نوبه خود ترس ما را بیش از پیش تقویت می‌کنند. “

اول این‌که، نوعی سوگیری وجود دارد که روانشناسان آن را “سوگیری دمِ دستی” می‌نامند، بدین معنی که حوادثی که فورا به خاطر می‌آوریم، برای‌مان اهمیت بیش‌تری دارد. این چرخه‌ی رسانه‌ای بدون وقفه که درباره‌ی شیوع کرونا شکل گرفته، کمکی به ما نمی‌کند. دوروتی فریزل، مشاور و روانشناس بالینی در انگلستان می‌گوید: “این روند مردم را در وضعیت بیش از حد هوشیار قرار می‌دهد به حدی که هرگونه اطلاعاتی در مورد آن دائم‌الحضور می‌شود. مردم توجه بیش‌تری به آن می‌کنند، خبرهای مربوط به آن بیشتر به گوش‌شان می‌رسد، بیشتر در موردش می‌خوانند، و برداشتی بسیار تهدیدکننده از آن به دست می‌آورند.”

و احساسات ما، درکی را که از خطر داریم، مختل می‌کند. در مورد Covid-19، ارزیابی ریسک دشوار است زیرا دانش عینی ما از این بیماری همچنان در حال تحول است.

بنا به گفته‌های فریزل، انسان‌ها معمولا نسبت به این نوع عدم اطمینان و غیرقابل پیش‌بینی بودن، واکنش مناسبی نشان نمی‌دهند، زیرا هر دوی این حالات باعث می‌شوند احساس کنیم که کنترولی روی مشکل پیش آمده نداریم. او توضیح می‌دهد: “ما انسان هستیم، بنابراین واکنش نشان دادن در برابر تهدیدها و مراقبت از خود برای‌مان دشوار است. و نشان دادن واکنش زمانی دشوارتر می‌شود که تهدید پیش روی‌مان به شدت نامشخص و به طور بالقوه دور از دسترس است. این‌جاست که می‌بینید مردم رفتارهای غیرمعمول‌تری ار خود نشان می‌دهند.”

مثلاً خرید دیوانه‌وار مواد پزشکی ضروری و غیر ضروری! اگرچه داشتن آمادگی خوب است، اما زیاده‌روی در آن هم آسیب‌هایی در پی دارد: مثلا ممکن است کارکنان مراقبت‌های بهداشتی از تجهیزات مهم پزشکی مانند دستکش، دستگاه تنفس و محافظ صورت محروم شوند.

آدام کوچارسکی، متخصص اپیدمیولوژی، در گاردین می‌نویسد، “عدم قطعیت، فضایی را برای رواج ادعاهای دروغین فراهم می‌کند – چیزی که در میانه‌ی شیوع بیماری می‌تواند منجر به رفتاری شود که انتقال بیماری را افزایش می‌دهد.” ما در تشخیص اطلاعات نادرست در سطح آنلاین بسیار بد عمل می‌کنیم، تا حدودی به این دلیل که برای تحقیق درست یا غلط بودن مطلب زمان نمی‌گذاریم یا اصلا نمی‌دانیم چطور باید این کار را بکنیم. به علاوه آنچه در خاطر داریم ما را بازی می‌دهد و سبب می‌شود چیزهایی را که به تکرار می‌خوانیم باور کنیم و به دنبال اطلاعاتی باشیم که باورهای قبلی‌مان تأیید کند.

… و آنچه باید در این بمباران خبری انجام بدهیم

۱. در مراجعه به رسانه‌ها، زیاده‌روی نکنید

متخصصان توصیه می‌کنند بدون نشان دادن واکنش بیش از حد، کاری برای کنترل احساس ترس‌تان انجام دهید. به این معنا که نسبت به بیماری آگاه باشید اما در این کار زیاده‌روی نکنید. هولمن از دانشگاه ارواین می‌گوید، “ما می‌دانیم که بیش از حد قرار گرفتن در معرض رسانه‌ها می‌تواند اضطراب شما را افزایش دهد. بنابراین آنچه لازم است، یاد بگیرید و بقیه را رها کنید.”

۲. اضطراب‌تان را با کاهش ریسک بروز بیماری، از بین ببرید

اقدامات احتیاطی منطقی و معمول با توجه به احتمال زیاد ابتلا به Covid-19 از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هولمن می‌گوید: “چیزهای بسیار اساسی و مهمی وجود دارد که مردم می‌توانند انجام بدهند و دست کم احتمال ابتلا به بیماری را در خودشان کاهش دهند. این موارد عبارتند از، دوری از دیگران و نظارت بر دمای بدن در صورت بیمار شدن. به علاوه، دست‌های‌تان را مرتباً با آب و صابون بشویید. و در اجتماعات بزرگ شرکت نکنید.”

۳. قدرت بدن انسان را دست کم نگیرید

تحقیقات نشان می‌دهند که انسان‌ها معمولا در مورد آسیبی که یک بیماری ممکن است به آنها وارد کند، گزاف‌سنجی می‌کنند و قدرت بدن‌شان را در واکنش به آن بیماری، دست کم می‌گیرند. بهتر است بدانید که بدن شما و سیستم ایمنی‌تان بسیار قوی‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. دانستن این نکته می‌تواند، تا حدی استرس و اضطراب‌تان را کاهش بدهد.

۴. لطفا در جدی گرفتن تهدید کرونا زیاده‌روی نکنید

کرونا ویروس (Corona) با نرخ مرگ بین ۱.۴ و ۲.۳ درصد می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین همه‌ی ما باید تمام اقدامات احتیاطی لازم را در برابر این عفونت رعایت کنیم.

اما این نکته را نیز فراموش نکنید که انسان‌ها معمولا تهدیدات ناآشنا را در مقایسه با موارد آشنا مثل آنفولانزا، گزاف‌سنجی می‌کنند. بنابراین با رعایت نکات احتیاطی و کسب اطلاعات درست، اضطراب را که خود باعث ضعیف شدن بدن می‌شود، از خودتان دور کنید.

۵. در صورت نیاز، کمک حرفه‌ای بگیرید

افرادی که مستعد اضطراب و اختلالات مرتبط با آن هستند، ممکن است در اثر ترس حاصل از شیوع کرونا ویروس، حالات روحی بدتری را تجربه کنند. به حدی که ترس سبب بروز اختلال در کار و زندگی روزمره‌شان شود. در صورتی که چنین شرایطی دارید، بهتر است با مراجعه به یک متخصص بهداشت روان، کمک حرفه‌ای بگیرید.

کلام پایانی

هرچند ممکن است در این دوران پر از استرس، حال خوشی نداشته باشید، اما با دنبال کردن این نکات می‌توانید از تبدیل شدن اضطراب به یک مشکل جدی و ضعیف شدن بدن‌تان در اثر آن، جلوگیری کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *