جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

از بی طرفی نیروهای امنیتی تا نگرانی های عمومی؛ دیدگاه ها به تحلیف دو رییس جمهور چگونه بوده است؟

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

مراسم سوگندِ ریاست‌جمهوری محمداشرف غنی و ریاست جمهوری دولت‌ِ همه‌شمول ِعبدالله عبدالله، با واکنش‌‌های متفاوت در فضای اجتماعی و جهان  واقعی مواجه شده است.

نگرانی شهروندان

عده‌یی از شهروندان و کاربران فسبوک و توییتر با ابراز نگرانی در مورد تحلیف دو تن به ویژه عبدالله عبدالله به عنوان رییس جمهور گفته‌اند این وضعیت کشور را به بحران می‌کشاند.

علی امیری استاد دانشگاه نوشته است: “خود را فریب ندهیم، کشور عملا دو پارچه شده و ما در آستانه فروپاشی ایستاده‌ایم. ناکامی زلمی خلیلزاد در ایجاد آشتی سیاسی، خود نشان پیچیدگی مشکل کنونی است. اسطوره حلال مشکل بودن آمریکا هم فروپاشیده و امکان دستیابی به راه‌حل‌های سیاسی دشوارتر از گذشته شده است. اکنون عملا دو رئیس جمهور داریم و تنش‌های سیاسی به اوج رسیده…”

او همچنان در پستی دیگر نوشته است که “ورود به جاده یکطرفه سیاست، از دیروز به بعد نیروهای سیاسی کمی سردرگم شده‌اند. همه می‌پرسند که چه اتفاق افتاده است؟ با دو تحلیفی که دیروز برگزار شد عبدالله و غنی حیثیت حقوقی برابر پیدا کردند. کسی ادعای مشروعیت بیشتری داشته نمی‌توانند…”

همچنان تمیم عاصی معاون پیشین وزیر دفاع نوشته است که: “من نگران تقسیم وفاداری نیروهای امنیتی و دفاعی هستم. بسیاری‌شان از خود می‌پرسند: پس از امروز سرقومندان اعلی کیست؟ افسران، بریدملان و عساکر از فرمان کدام رئیس جمهور اطاعت نمایند؟ ترفیعات و تعینات را کی خواهد کرد؟ این و ده‌ها سوال دیگر پرسش‌هایی اند که در ذهن هر افسر و بریدمل است…”

پس از تحلیف دو رئیس جمهور

همه این نگرانی‌ و سردرگمی‌ها در حالی است که مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا بامداد امروز سه‌شنبه(۲۰حوت) در توییتر اش نگاشته است: “ایالات متحده از افغانستان یک پارچه و مستقل پشتیبانی می کند و با هرگونه تلاش برای ایجاد دولت موازی، یا هرگونه استفاده از زور برای حل اختلافات سیاسی مخالف است.”

او تاکید کرده: “اولولیت‌دهی به حکومت همه شمول برای صلح مهم است.”

در عین حال زلمی خلیلزاد شب گذشته(دوشنبه، ۱۹حوت) در توییتر اش نگاشته است: “هر دو رهبر امروز در اظهارات شان واضح نمودند که برای پایان بخشیدن به بحران سیاسی، برای گفتگو آماده اند، و صلح و آشتی اولویت دارد.”

نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان می گوید که بیشتر هفته گذشته را صرف تلاش برای توافق رئیس جمهور غنی و داکتر عبدالله در مورد تشکیل یک حکومت جامع و فراگیر کرده‌ و به کمکش ادامه خواهد داد.

این اظهارات زلمی خلیلزاد در حالی مطرح می شود که تلاش های او در یک هفته گذشته تا کنون برای ایجاد حکومت مشترک میان عبدالله و غنی بی نتیجه بوده است.

بیطرفی نیروهای امنیتی

روز قبل شهر چهره نظامی داشت و در هر چهارراه و کوچه می‌توانستی نیروهای امنیتی را ببینی.

ضیا شهریار، خبرنگار بی بی سی فارسی در صفحه خود نوشته است که :”مجیب مشعل گزارشگر نیویورک تایمز از کابل در توئیتر خود نوشته که افسر نیروی ویژه پولیس وقتی پرسید که کجا می‌روید گفتم به مراسم تحلیف، “با لبخندی خسته و ملایم، به کدام یکی به خاطر این که حالا دو مراسم داریم.”

مختار یاسا، خبرنگار نیز در صحفه خود نوشته است :”نیروی امنیتی یک کشور زمانی موفق است که به مسایل سیاسی بی طرف باشد. سربلند باد قوای امنیتی کشور”

آزادی 1 هزار زندانی

با همه این اتفاقات اما از روز گذشته تا کنون، هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) به محمد اشرف غنی به مناسبت مراسم تحلیف‌ ریاست جمهوری، تبریک گفته است.

یونما شب گذشته(دوشنبه، ۱۹حوت) افزون بر تبریک به رییس جمهور غنی، افزوده است که ملل متحد از “تعهد رییس جمهور غنی به همبستگی ملی برای ایجاد یک حکومت همه شمول، قابل قبول برای همه و در جهت ترویج صلح و رشد اقتصادی” استقبال می نماید.

در مورد دیگر یک سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان تایید کرده که روند کاهش نیروهای کشور در افغانستان آغاز شده است.

سانی لگیت، سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان شب گذشته(دوشنبه، ۱۹ حوت) در خبرنامه‌ای گفته است: “بر اساس اعلامیه مشترک حکومت جمهوری اسلامی افغانستان و امریکا و توافق میان امریکا و طالبان و با در نظرداشت شرایط، شمار قوای امریکایی در افغانستان ظرف ۱۳۵ روز از ۱۳ هزار به ۸۶۰۰ تن کاهش می یابد.”

همچنان خبرگزاری رویترز امروز سه‌شنبه(۲۰حوت) به نقل از پنج منبع خود گزارش داده است که محمد اشرف غنی امروز فرمانی را صادر خواهد کرد که بر بنیاد آن، از جمله پنج هزار زندانی طالب، یک هزار آن در هفته روان آزاد خواهند شد.

این در حالی است که محمد اشرف غنی روز گذشته در سخنرانی مراسم تحلیف اش گفته بود که فرمان تبادله زندانیان طالب را صادر می کند.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان نیز در توییتر نگاشته است که فرمان اشرف غنی مبنی بر تبادله شمار قابل ملاحظه زندانیان، سبب ایجاد تحرک به سوی مذاکرات بین الافغانی می شود.

با همه این واکنش‌ها و نگرانی‌ها بسیاری از شهروندان به این باور‌اند که انجام دو تحلیف سبب شکاف بزرگ در کشور شده و یک پارچگی ملی را از بین خواهد برد. آنان این شرایط را یک بحران تمام عیار عنوان می کنند؛ امری که افغانستان باید به زودی از آن عبور کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان