جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

یک روزِ پُرچالش در کابل؛ دو رییس‌جمهور در یک کشور سوگند یاد کردند

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

مراسم سوگندِ ریاست‌جمهوری محمداشرف غنی و ریاست جمهوری دولت‌ِ همه‌شمول ِعبدالله عبدالله، که قرار بود امروز ساعت 8 صبح هم‌زمان در ارگ و سپیدار برگزار شود، بعداز 7 ساعت تعویق، بالاخره ساعت 3 بعداز ظهر، در نخست مراسم سوگند ریاست جمهوری محمداشرف غنی در ارگ ریاست جمهوری، و با فاصله‌ی 5 دقیقه‌‌ای مراسم سوگندِ ریاست جمهوری دولت ‌همه‌شمول ِ عبدالله عبدالله در حضور اعضای تیم ثبات و همگرایی در قصر سپیدار برگزار شد.

در مراسم ارگ، محمداشرف غنی به عنوان رییس‌جمهور در نخستین فرمان خود، محمد یوسف غضنفر را به عنوان «نماینده  فوق‌العاده رییس‌جمهور در امور توسعه اقتصادی، تجارتی و کاهش فقر» صادر نمود و صلاحیت‌های نماینده فوق‌العاده رییس‌جمهور در امور توسعه اقتصادی، تجارتی و کاهش فقر را معادل صلاحیت‌های معاونین رییس‌جمهور تفویض نمود.

در مراسم ارگ نمایندگانِ کشورها و نهادی مختلف بین‌المللی از جمله تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان، سفیران کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه افغانستان، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، سرپرست سفارت آمریکا در افغانستان، جنرال اسکات میلر، قومندان عمومی نیروهای آمریکایی در افغانستان، نماینده ملکی ناتو و اعضای جنبش تحفظ پشتون‌های پاکستان حضور داشتند. اما در چند قدمی ارگ ریاست جمهوری، عبدالله عبدالله، رییس جمهور دولت همه‌شمول، مراسم سوگند را در عدم حضور نمایندگان کشورهای خارجی و نهادهای بین‌المللی، در عین زمانی که مراسم ارگ جریان داشت، در قصر سپیدار برگزار کرد.

عبدالله عبدالله، رییس جمهور دولت همه‌شمول، مراسم سوگند را در عدم حضور نمایندگان کشورهای خارجی و نهادهای بین‌المللی، در عین زمانی که مراسم ارگ جریان داشت، در قصر سپیدار برگزار کرد.
عبدالله عبدالله، رییس جمهور دولت همه‌شمول، مراسم سوگند را در عدم حضور نمایندگان کشورهای خارجی و نهادهای بین‌المللی، در عین زمانی که مراسم ارگ جریان داشت، در قصر سپیدار برگزار کرد.

این مراسم‌های سوگند در حالی برگزار شد که شب گذشته دپیلماسی جدی بین این دو رقیب انتخاباتی در جریان بوده اما در نهایت با اعلان تعویق مراسم‌های سوگند، مذاکرات شان بی‌نتیجه ماند. چنانچه رسانه‌های مختلف در جریانِ روز گزارش دادند و همین‌طور به نقل از نزدیکان عبدالله عبدالله، پیشنهادهای همچون سهم 40 درصد در قدرت و رهبری شورای صلح از سوی محمداشرف غنی به عبدالله عبدالله پیشنهاد شده بوده، اما آقای عبدالله با تأکید بر رسمیت بخشیدن به پست صدراعظمی، پیشنهادهای محمداشرف غنی را رد نموده و در نهایت هر دو به سوی سوگند رفتند.

محمداشرف غنی در سخنرانی‌اش از رقیب‌های انتخاباتی‌اش خواست که با او دست بدهند و همسو برای افغانستان خدمت کنند. آقای غنی گفت که؛ تا دو هفته دیگر با کابینه حکومت وحدت ملی کار می‌کند و پس از آن با مشوره، کابینه فراگیر تشکیل می‌دهد. او افزود که تا فردا لیست هیأت مذاکره‌کننده با طالبان را نهایی می‌کند. و همین‌طور گفت که؛ رهایی زندانیان طالب، با امنیت ملی و پروسه صلح مرتبط است. در بدل رهایی زندانیان، خشونت به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد داشت.

 اما در همین‌حال، عبدالله عبدالله در سخنرانی‌اش گفت که؛ اگر در سال ۲۰۱۴ دولت وحدت ملی را نمی‌پذیرفتم، کشور به سوی بحران می‌رفت. اکنون اگر دولت برآمده از تقلب را بپذیرم،‌ فاتحه دموکراسی را باید خواند. عبدالله در سخنرانی‌اش گفت که امروز، روز شکست آمریکایی‌ها در افغانستان است. در حالی‌که عبدالله می‌گفت: او اکنون رییس جمهور مردم است و بدون تبعیض خدمت می‌کند… در جریان سخنرانی آقای غنی صدای انفجار شنیده شد، اما بدون آشوب و توقف،  او به سخنرانی‌اش ادامه داد.

رییس جمهور غنی سخنرانی‌اش را با خوانش شعری از «غنی خان» شاعر پشتونِ پاکستانی – پسر خان عبدالغفار خان – به پایان رساند. با این‌همه، به نظر می رسد که بحران سیاست در افغانستان وارد مرحله‌ی جدی‌تری شده است. در روزهای آینده دیده خواهد شد که دو رییس جمهور در یک قلمرو چه خواهند کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان