۸ مارچ؛ چرا این روز به عنوان روز جهانی زنان نامگذاری شده‌است؟

توسط

اسفند ۱۸, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۹

روز جهانی زنان (IWD) برای تجلیل از دستاوردهای زنان در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی اختصاص دارد. این روز که توسط زنان بنیان نهاده شده‌است، توجه همگان را جلبِ برابری جنسیتی و حقوق زنان می‌کند.

برابری جنسیتی یک مقیاس آماری است که زنان و مردان را به لحاظ درآمد، تحصیلات و ساعات کاری و برخی دیگر از فاکتورها مقایسه می‌کند. این معیار جامعه‌شناختی به پژوهشگران کمک می‌کند تا درک کنند که جامعه در حوزه‌های خاص در حال پیشرفت است یا در حال رکود. این مقیاس در عین حال، ابزاری مهم برای سیاست‌گذارانی است که برای دستیابی به برابری جنسیتی تلاش می‌کنند.

البته، جشن گرفتن روز جهانی زنان در سطح جهان، زمان مناسبی است برای تأمل در مورد میزان پیشرفت زنان تا کنون، حمایت از آن‌چه هنوز مورد نیاز است و اقدام برای ادامه‌ی شکستن موانع. IWD با قدمتی بیش از یک قرن، حرکتی در حال رشد، و حول محور وحدت و قدرت است.

چرا روز جهانی زن را در تاریخ 8 مارس جشن می‌گیریم؟

روز جهانی زن دارای تاریخچه‌ای غنی است که به 108 سال پیش باز می‌گردد – اولین صحبت‌ها از این روز در سال 1909 به گوش رسید که حزب سوسیالیست آمریکا 15،000 زنی را که چندین ساعت به دلیل دستمزد پایین و عدم حق رای در شهر نیویورک اعتراض کردند، مورد تقدیر قرار داد.

این جشن سالانه‌ی یادبود که در ابتدا روز ملی زنان نام داشت، در سراسر جهان گسترش یافت (به طور رسمی در سال 1911 برگزار شد)، اما روسیه بود که ناآگاهانه 8 مارچ را به عنوان روز جهانی زنان جا انداخت. اگرچه روز جهانی زنان در سال 1913 به یک تعطیلی رسمی در روسیه تبدیل شد، اما زنان هنوز مشکلات ناشی از جنگ جهانی اول را تجربه می‌کردند. در حالی که مردان در جنگ بودند، زنان با کمبود مواد غذایی دست و پنجه نرم می‌کردند و دولت ابدا توجهی به آن‌ها نشان نمی‌داد.

در 8 مارچ 1917 (23 فبروری در تقویم سابق روسیه)، ده‌ها هزار زن روسی به خیابان آمدند و خواستار تغییر شرایط موجود شدند. فریاد یکپارچه‌ی این زنان برای کمک، راه آنان را برای دستیابی به حق رای نیز تسهیل نمود.

در سال ۱۹۷۵، سازمان ملل به طور رسمی روز جهانی زنان را ثبت کرد و در سال ۱۹۹۶، اتخاذ یک شعار برای هر سال را مد نظر قرار داد. اولین شعار عبارت بود از:  «تقدیرِ گذشته، برنامه‌ریزی برای آینده.» و شعار روز جهانی زنان در سال ۲۰۲۰ عبارت است از: «همه برای برابری» که به معنی تلاش و وظیفه‌ی اجتماعی همه برای رسیدن به برابری جنسیتی است.

روز جهانی زنان در سراسر جهان چطور جشن گرفته می‌شود؟

روز جهانی زنان در حداقل 20 کشور از جمله: افغانستان، کوبا، لائوس، روسیه و ویتنام تعطیل رسمی است. در بسیاری از این کشورها رسم است که مردان با تقدیم گل و هدایای کوچک به مادر، همسر، دختر و همکارانشان، آنها را مورد تکریم و احترام قرار می‌دهند. در کشورهای دیگر این روز تقریباً مثل تعطیلات روز مادر است که در آن کودکان به مادران و مادربزرگ‌های‌شان هدیه می‌دهند. با این حال، در برخی کشورها مثل چین و نپال، روز جهانی زنان فقط برای زنان تعطیل است.

در ایالات متحده، روز جهانی زن تعطیلی رسمی نیست، اگرچه پیشنهاد شده که این روز را به عنوان تعطیل رسمی اعلام کنند. اما تعطیل نبودن این روز در آمریکا مانعی برای برگزاری جشن‌های پر جنب و جوش در سراسر این کشور نمی‌شود. به علاوه چندین و چند راهپیمایی سیاسی، کنفرانس‌های کسب و کاری و رویدادهای دولتی و شرکتی برای تکریم روز جهانی زنان و گرد هم آوردن زنان از همه‌ی فرهنگ‌ها و پیشینه‌های متفاوت، در سراسر این کشور برگزار می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *