جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

از تغییر سمبول ها تا تفاوت نگاه ها؛ چگونه جامعه شهری افغانستان به سوی الگوهای زنانه عبور می کند؟

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

هشتم مارچ، روز جهانی همبستگی زنان است. هر چند این روزها هیاهوی سیاست، صلح و تنش‌ها خیلی بیشتر از همیشه به چشم می‌آید، ولی فضای تغییریافته این سال‌ها در کابل کاملا مشهود است. باآن‌که ماهیت این روز مبارزه برای برابری است، اما اکنون در افغانستان این روز بیشتر رمانتیزه شده است.

حالا شیرینی فروشی‌ها، گل فروشی‌ها و جواهرات فروشی‌ها همه می‌دانند که چه روزهایی مخصوص خانم‌ها نام گذاری شده است و مردان خانواده‌ها بیشتر به روزهای ویژه بانوان اهمیت می‌دهند.

روز گذشته به شیرینی فروشی رفته بودم، پر بود از دختر و پسر که برای روز زن برای خرید کیک آمده بودند. تعدادی نیز برای روز پدر، تولد خواهر و همسر، خلاصه این که روزهای ویژه در پایتخت جشن گرفته می‌شود و مردم در میان غوغای غم و غصه‌ها می‌خندند و به زندگی ادامه می‌دهند.

زن در تقویم

جالب است بدانید در تعدادی از مناسبت‌ها چه در تاریخ قمری، هجری و یا میلادی روزهای زیادی ثبت شده است که در آن به زنان توجه بیشتری می‌شود. در این روزها دست‌فروشان که هیچ سرو کاری با تقویم ندارند هم برای فروش بهتر و بیشتر وسایلی را می‌فروشند که خریدار بیشتر دارد، فضای بازار تغییر می‌کند و متفاوت از روزهای دیگر می شود.

24 جوزا روز مادر، روز دختر، 14 فبروری روز عشاق، 8 مارچ روز زن از روزهایی است که در تقویم ثبت شده و به صورت عموم دست کم در پایتخت افغانستان مردم جشن می‌گیرند.

اما در خانواده‌ها بسیاری از مردان خانواده به غیر از روزهای ثبت شده در تقویم، تولد مادر، همسر و خواهر خود را فراموش نمی‌کنند. زوج‌ها سالگرد نامزدی و عروسی‌شان را به خاطر دارند و جشن می‌گیرند، در روز تولد دخترشان خوشحال هستند و آمدنش به این دنیا را همانند تولد فرزند پسر تجلیل می‌کنند. این ها تغییراتی است که اکثرا در جامعه شهری افغانستان در این سال ها می توان شاهد آن بود.

چند روز قبل 14 فبروری بود، روز جهانی عشق یا روز عاشقان. فضای شهرکابل به خصوص شیرینی فروشی‌ها، گل‌فروشی‌ها، کافه‌ها و رستورانت‌ها با بادکنک‌های سرخ، گل رز تزئین شده بود، کیک‌هایی با طرح نیم‌رخ زن، شکل قلب و تزئین شده با ژله سرخ رنگ همه جا به چشم می‌آمد.

بیشتر لباس فروشی‌ها شال سرخ می‌فروخت و اکثر جواهر فروشی‌ها روی دستبندها، گوشواره و گردنبند‌ها نام دختران و یا کلمه عشق را حک می‌کردند.

مردان زیادی را در این روزهای خاص می شود دید که به این بهانه برای همسر، خواهر و یا مادرشان گل می‌برند و برای قدردانی از بودشان این روز را جشن می‌گیرند.

هشتم مارچ

هشتم مارچ روز همبستگی زنان جهان در راستای برابری و مساوات با مردان است. این روز را به طور ویژه در سال‌های اخیر، از کاخ ریاست جمهوری گرفته تا نهادهای کوچک و مدافع زنان جشن می‌گیرند.

در این روز هم اگر دیر بجنبید همه کیک‌ها به فروش می‌رود و شما باید دست خالی به خانه برگردید. به همین دلیل شیرینی فروشی‌ها روز قبل شروع به پخت کیک‌ها در شکل و اندازه‌های مختلف می‌کنند.

اکثر خریداران این کیک‌ها نیز جوانان هستند، دختر و پسرانی که برای زن‌هایی که با آنان نسبت دارند کیک و گل می‌خرند.

از یک هفته قبل رسانه‌ها در پی پوشش ویژه از این روز هستند، زنان موفق، تجارت پیشه‌ها، هنرمندان… از همه آنان یادآوری می‌شود، داستان زندگی‌شان نوشته و بازگو می‌شود، اکثر روزنامه‌ها صفحه اول خود را به آن اختصاص می‌دهند و تلویزیون‌ها پس از هر بار تبریکی در این روز برنامه‌های ویژه خود را به نمایش می‌گذارند.

در کنار آن همچنان از چالش‌های زنان در جامعه، محدودیت‌های آنان نیز صحبت می‌شود. اما همزمان با این ها در  این روزها صلح و زن بحث مهم دیگری است که افکار زنان را به خود مشغول کرده است.

اما در کنار این‌ها امسال و امروز نهادهایی چون کمیسیون مستقل حقوق بشر نمایشگاه کتاب ویژه زنان را در دانشگاه کابل برگزار کرده تا از این روز تجلیل کند.

همچنان از روز پنج شنبه (15 حوت) در هوتل انتر کانتیننتال نیز نمایشگاه صنایع دستی ویژه زنان برای سه روز برگزار شده بود که در آن زنان تجارت پیشه که تجارت‌های کوچکی را راه‌اندازی کرده بودند حضور داشته و فرصت داشتند تا اجناس خود را به نمایش بگذارند و شهروندان نیز به صورت رایگان از آن دیدن کنند.

زنان و نام‌هایشان

در کنار برنامه‌های آموزشی و انکشافی برای زنان، آیا تا به حال دقت کرده‌اید که برای شرکت‌ها و نهادهایی که در عرصه آموزشی، صلح و انکشافی کار می‌شود از نام‌های زنانه و سمبول‌های زنانه استفاده می‌شود.

روز هشت مارچ با رنگ آبی نمایش داده می‌شود. کیک‌ها ویژه هشت مارچ به رنگ سفید و آبی است، برنامه‌های تلویزیونی ویژه زنان  بیشتر از رنگ بنفش و آبی استفاده می‌کنند.

اکثرا خانواده‌ها نیز نام گل‌ها را بر روی دخترانشان می‌گذراند. بیشتر معانی نام‌ دختران برگرفته از زیبایی، بزرگی، آرامش است.

اکنون با وجود خیلی از محدودیت‌هایی که بر روی زنان وجود دارد اما زنان زیادی در ادارات دولتی و دفاتر خصوصی در افغانستان مشغول به کار هستند.

24 درصد کارمندان خدمات ملکی را زنان تشکیل می‌دهد که تعداد آن به 101 هزار و 216 نفر می‌رسد.

بر اساس آمار و ارقامی‌ که از سوی اداره‌ی ملی احصاییه و معلومات منتشر شده است از 28 وزارت خانه 3 وزارت خانه به رهبری زنان است، بیشترین زنان در وزارت زنان و کمترین آنان در کمیسیون‌های مستقل مشغول به کار هستند.

اکنون جامعه افغانستان با نسل متفاوتی در حال رشد است، نسلی که بیشتر از همیشه و هر وقت به زنان و مناسبت‌هایشان، به دغدغه و افکارشان و کارهایشان توجه می کند و صفحه جدیدی برای آنان ایجاد شده است. این تغییر نسلی امیدوار کننده است و می تواند در آینده خبر از تغییر وضعیت زنان افغانستان در سطوح مختلف جامعه را داشته باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان