جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

کمیسیون حقوق بشر: رهایی 5 هزار زندانی طالبان پرسش برانگیز و نگران کننده است

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

کمیسیون مستقل حقوق بشر در نامه ای که به امریکا، حکومت افغانستان و طالبان فرستاده، می گوید که تبادله زندانیان میان دولت افغانستان و طالبان سبب نگرانی مردم و پرسش‌برانگیز شده است.

در این نامه که امروز سه‌شنبه(13حوت) از سوی کمیسیون حقوق بشر به نشر رسیده، گفته شده که کمیسیون حقوق بشر به طور منظم از زندان‌ها بازدید می‌کند، اما فهرست نام این پنج هزار زندانی طالب و فهرست نام زندانیانی که نزد طالبان ‌اند، در دسترس این کمیسیون قرار داده نشده است.

کمیسیون حقوق در این نامه تاکید کرده که تمامی شهروندان حق دارند ‌درباره روند صلح، به شمول رهایی زندانیان، آگاهی داشته باشند و به ‌پرسش‌ها‌یی درباره دسترسی قربانیان به عدالت، طی مراحل  قانونی زندانیان و تأیید هویت زندانیان و همچنان نظارت و برنامه‌های پس از آزادی، پاسخ داده شود.

taliban

 در این نامه پرسیده شده که: “در میان زندانیان طالب کسانی هستند که جرایم متعددی مرتکب شده‌اند. شمار زیادی از این جرایم افراد ملکی را هدف قرار داده‌اند. این قربانیان چطور به عدالت خواهند رسید؟ چه ساز‌و‌کارها و روندهای مشخصی‌، اکنون و در آینده، امکان دسترسی قربانیان این زندانیان را به عدالت فراهم خواهد کرد‌؟ این موارد چطور در ساز‌و‌کارهای وسیع‌تری قرار خواهند گرفت؟”

 کمیسیون مستقل حقوق بشر در این نامه سوال هایی مبنی بر روند قانونی آزادی زندانیان طالب مطرح کرده که از جمله این سوال ها، یکی این است که آیا این زندانیان متهم به جرایم ضد بشری یا جنایت جنگی‌اند؟

این کمیسون در مورد زندانیانی که در بند طالبان به سر می برند نیز پرسش  هایی را مطرح کرده است.

در نامه کمیسیون حقوق بشر همچنان پرسیده شده است: “روند شناسایی زندانیان برای ‌اطمینان یافتن از هویت آنان چگونه است؟ چه کسی مسئول این روند خواهد بود؟”

کمیسیون حقوق بشر در مورد چگونگی نظارت و مراقبت از زندانی های رها شده طالبان از زندان نیز پرسش هایی را مطرح کرده و تاکید نموده که پرسش‌های مطرح‌شده به تمامی شهروندان کشور و جامعه مدنی امکان تأمل و دسترسی به اطلاعات اساسی را درباره رهایی زندانیان می‌دهد.

کمیسیون حقوق بشر از طرف‌های درگیر‌ خواسته است در فرصت نخستین به این پرسش ها پاسخ دهند.

این در حالی است که بر اساس توافقنامه امضا شده میان امریکا و طالبان، 5 هزار زندانی طالب و 1 هزار زندانی در نزد طالبان آزاد می شوند، اما رییس جمهور غنی روز یک شنبه(11 حوت) در یک نشست خبری تأکید کرد که هیچ تعهدی برای رهایی 5 هزار زندانی طالبان وجود ندارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان