جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

تازه های شیوع کرونا ویروس؛ تحولات مرتبط با این بیماری در منطقه چگونه بوده است؟

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

 اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا در حالی صورت می‌گیرد که در تازه‌ترین گزارشات 19 واقعه مشکوک دیگر نیز در هرات به ثبت رسیده و این ویروس از غرب افغانستان به دیگر ولایات نیز در حال گسترش است.

چند روز قبل مسوولان وزارت صحت عامه از ثبت نخستین واقعه مثبت ویروس کرونا در افغانستان در ولایت هرات خبر داده بودند. فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه روز دوشنبه(۵حوت) در یک نشست خبری گفته بود که، نخستین واقعه مثبت ویروس کرونا در هرات ثبت شده است.

شیوع کرونا در دیگر ولایات افغانستان

مقام‌های محلی غور در جلسه “اتخاز تدابیر جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا”، این ویروس را یک ویروس خطرناک در جهان دانسته و از شیوع این ویروس در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

دفتر مطبوعاتی والی غور روز چهارشنبه(۷حوت) در یک خبرنامه گفته بود که برای اتخاذ تدابیر لازم جهت جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، غلام ناصر خاضع، والی غور به مراجع زیر دست خود دستور داده تا مکان‌های آموزشی مانند کورس‌ها، مدارس دینی، نهادهای تحصیلی و تعلیمی و خصوصی موقتا تعطیل شوند.

این در حالی است که روز گذشته یک واقعه مشکوک کرونا در ولایت نیز غور ثبت شده است.

در ولایت هرات نیز پس از ثبت اولین واقعه مثبت ویروس کرونا، این ولایت در حالت اضطرار قرار گرفته است.

مقام‌های محلی غور در جلسه "اتخاز تدابیر جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا"، این ویروس را یک ویروس خطرناک در جهان دانسته و از شیوع این ویروس در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند
مقام‌های محلی غور در جلسه “اتخاز تدابیر جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا”، این ویروس را یک ویروس خطرناک در جهان دانسته و از شیوع این ویروس در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند

پس از چند روز از گسترش این ویروس در افغانستان ریاست صحت عامه هرات می گوید که مجموع واقعات مشکوک ویروس کرونا در این ولایت از ابتدا تاکنون، 19واقعه مشکوک و یک واقعه مثبت ثبت شده است.

همچنان گزارش شده است که در ولایت کابل و بغلان نیز چندین واقعه مشکوک به ثبت رسیده است.

این ریاست امروز پنج‌شنبه(8حوت) با بیان این خبر گفته است که افزون بر اطلاعیه کمیته حالت اضطرارسکتور صحت، حمام های عمومی تا اطلاع ثانی مسدود میباشد ولی حمام های نمره باز می باشد بشرط اینکه مراجعین در بین دهلیز انتظار، تجمع نکنند.

ویروس کرونا در کشورهای منطقه

پس از ایران و افغانستان اکنون پاکستان به جمع کشورهایی پیوسته که در آن ویروس کرونا در حال شیوع است.

حکومت پاکستان روز گذشته (7 حوت) خبر داد که دو مورد دیگر مثبت ویروس کورونا در این کشور ثبت شده است.

ظفر میرزا وزیر صحت پاکستان دیروز در یک کنفرانسی خبری در شهر کویته اظهار داشت که این دو نفر تحت درمان قرار دارند.

به گفته وزیر صحت پاکستان: “دو نفری که به این ویروس آلوده شده اند، هردو در این اواخر به ایران سفر کرده بودند و هریک آنها ۱۴ روز را در ایران سپری کرده اند.”

این در حالی است که وزارت صحت عامه ایران گفته که آمار افرادی که در اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند به 19 نفر رسیده است.

بر اساس گزارش‌ها تا کنون در ایران 139 مورد مثبت ویروس کرونا ثبت و شناسایی شده است.

سازمان جهانی بهداشت، سرعت شیوع کرونا در ایران، کوریا و ایتالیا را بسیار نگران کننده عنوان کرده است. این در حالی است که کشورهای کوریای جنوبی، جاپان، ایتالیا و ایران پس از چین منبع اصلی انتشار این ویروس بوده و بشترین مورد ثبت ویروس کرونا را داشته‌اند.

اکنون این ویروس در نزدیک به 30 کشور جهان شیوع پیدا کرده که تعداد مبتلایان آن به 82 هزار و 449 نفر می‌رسد و از این میان 2 هزار و 809 آن جان باخته و 32 هزار و 756 نفر دیگر بهبود پیدا کرده است.

پس از ایران و افغانستان اکنون پاکستان به جمع کشورهایی پیوسته که در آن ویروس کرونا در حال شیوع است
پس از ایران و افغانستان اکنون پاکستان به جمع کشورهایی پیوسته که در آن ویروس کرونا در حال شیوع است

این ارقام که هر لحظه در حال تغییر است نشان می‌دهد که تنها در چین 78 هزار و 497 نفر مبتلا به ویروس کرونا وجود دارد که تا حال 2 هزار و 744 نفر آن جان خود را از دست داده‌اند.

افزایش قیمت مواد در بازار

با شیوع ویروس کرونا و توصیه دکتران به وقایع از آن با تقویت سیستم ایمنی بدن باعث شد تا قیمت مواد خوراکی با منبع ویتامین سی، در بازار شهر کابل بلند برود.

قیمت لیمو، سیر و زنجیبل در کنار دیگر مواد شوینده و ماسک این روزها به صورت چشم گیری افزایش پیدا کرده است.

یکی از ساکنین شهر کابل گفت که او یک کیلو لیمو را که تا دیروز به قیمت 50 افغانی می‌خرید امروز با 150 افغانی خریده است.

همچنان ماسک نیز از قیمت 5 تا 10 افغانی به 40 تا 50 افغانی رسیده است. قبل از شیوع ویروس کرونا یک بسته ماسک در بازار کابل به 90 افغانی به فروش می‌رسید اما این روزها در کنار کمیابی، نایابی ماسک، در بازار بسته ماسک به 1200 افغانی به فروش می‌رسد.

این اتفاق همچنان بر بازارهای جهان نیز تاثیر داشته است. زمانی که اولین مورد مثبت کرونا در ایران به ثبت رسید، شهروندان ایران با مشکل تهیه ماسک، ژل ضدعفونی کننده و خرید بعضی از اقلام خوراکی مواجه شدند.

همچنان کریستالینا جورجیوا، رییس صندوق بین المللی پول درباره تاثیر منفی گسترش ویروس کرونا بر رشد اقتصاد جهانی هشدار داده است.

خانم جورجیوا که در پایان نشست دو روزه وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی اعضای گروه ۲۰ در ریاض صحبت کرده است، در کنار این که گفت امیدوار است تاثیر این ویروس بر اقتصاد جهانی زودگذر باشد اما گفت که باید برای نتایج منفی آن آماده بود.

به پیش بینی صندوق بین المللی پول، اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ حدود ۳.۳ درصد رشد خواهد داشت ولی کارشناسان گفته‌اند که بسته بودن کارخانه ها در چین و ممنوعیت رفت و آمد‌ها در شهر هوبی به خاطر شیوع ویروس کرونا می تواند باعث کاهش این رقم شود.

با همه این‌ها اما رییس جمهور غنی به وزارت مالیه هدایت داده تا به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس، ۱۵ میلیون دالر را در اختیار وزارت صحت عامه قرار دهد و همچنان مبلغ ۱۰ میلیون دالر پول ریزرفی را نیز به این وزارت تخصیص دهد.

ارگ ریاست جمهوری گفته است که شام روز (سه‌شنبه، ۶حوت) یک جلسه فوق‌العاده به ریاست محمد اشرف غنی با حضورداشت مشاور امنیت ملی، وزیر صحت عامه، سرپرست وزارت خارجه، معین وزارت مهاجرین و سرپرست وزارت تجارت به منظور اتخاذ تدابیر برای مقابله با ویروس کرونا برگزار شده است.

 کریستالینا جورجیوا، رییس صندوق بین المللی پول
کریستالینا جورجیوا، رییس صندوق بین المللی پول

در این جلسه فیصله شده که به والیان هدایت داده شود تا در خصوص جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، برنامه های همه جانبه آگاهی عامه را روی دست گرفته و به مردم اطلاع رسانی کنند.

همچنان تاکید کرده که باید تسهیلات در تمام بنادر زمینی و هوایی فراهم شود، نقاط آسیب پذیر شناسایی و در کنار سایر تدابیر، به ذخایر مواد غذایی و مواد سوخت، توجه ویژه صورت گیرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان