جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

خط و نشان برای بازیگران در کابل؛ وزارت خارجه آمریکا بر تشکیل حکومت فراگیر تاکید کرد!

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

وزارت خارجه آمریکا در یک اعلامیه‌ی که روز سه‌شنبه (25 فیبروری) پیرامون انتخابات افغانستان نشر نموده، بابت به تعویق انداختنِ مراسم تحلیف ریاست جمهوری، از حکومت افغانستان تشکری کرده است. اما حکومت افغانستان تا هنوز به طور رسمی از تعلیق مراسم تحلیف خبر نداده است.

خط و نشان واضح

در  اعلامیه وزارت خارجه آمریکا تأکید شده که به نگرانی های برخواسته از اعلام نتایج انتخابات باید به صورت حقوقی و قانون اساسی، رسیدگی صورت گیرد و پس از آن، دولت جدید که تشکیل می شود، باید فراگیر باشد و آرزوهای همه‌ی افغان‌ها را منعکس کند. در این اعلامیه از رهبران سیاسی و حامیان آنها خواسته شده که بحث سیاسی را با روش آرام و عاری از استفاده یا تهدید به خشونت انجام دهند. و به نوعی هشدار داده که  باید از اقدامات بی‌ثبات‌کننده ، از جمله ایجاد ساختارهای موازی و متناقض با قانون اساسی و حاکمیت قانون، خودداری کنند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز گذشته در یک نشست خبری گفته است: "در آستانه یک فرصت بزرگ سیاسی قرار داریم و به هیچ گروه کوچکی که باور دارند این روند را تضعیف کرده می‌توانند، اجازه نخواهیم داد.»
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز گذشته در یک نشست خبری گفته است: “در آستانه یک فرصت بزرگ سیاسی قرار داریم و به هیچ گروه کوچکی که باور دارند این روند را تضعیف کرده می‌توانند، اجازه نخواهیم داد.»

این اعلامیه در حالی نشر می‌شود که در افغانستان بسیاری ار رهبران سیاسی منتظر نشرِ آن بودند. در این اعلامیه که یک هفته بعداز اعلان نتایج انتخابات افغانستان به نشر رسیده، به هیچ یک از طرف‌های مدعی برنده انتخابات ریاست جمهوری تبریکی داده نشده است. اما یادآور شده که ایالات متحده آمریکا همکاری‌های خود را با حکومت جدید ادامه می‌دهد و از حکومت افغانستان حمایت می‌کند.

در همین‌حال، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز گذشته در یک نشست خبری گفته است: “در آستانه یک فرصت بزرگ سیاسی قرار داریم و به هیچ گروه کوچکی که باور دارند این روند را تضعیف کرده می‌توانند، اجازه نخواهیم داد.» پمپئو گفته است که “اگر این هفته کاهش خشونت موفقانه باشد، ما توافقنامه آمریکا-طالبان را در هماهنگی با حکومت وحدت ملی افغانستان، به تاریخ ۲۹ فبروری امضا خواهیم کرد.” با توجه به استفاده از واژه حکومت وحدت ملی، این مسئله القا می شود که هنوز برای واشنگتن، فارمت 5 سال گذشته حکومتداری قابل قبول بوده و مشروعیت دارد.

دو هفته آرامش نسبی سیاسی

قرار بود روز پنجشنبه هفته جاری، محمداشرف غنی به عنوان رییس‌جمهور در کابل مراسم تحلیف برگزار کند و حلف وفاداری یاد کند. در پیوستار او، عبدالله عبدالله رقیب انتخاباتی‌‌اش نیز با معرفی والیان «حکومتِ همه‌شمول» در ولایت‌های جوزجان، سرپل، بغلان و پنجشیر، کمیسیونی را تشکیل داده تا روی مراسم برگزاری تحلیف او نیز کار کنند.

جنرال دوستم در شمال افغانستان هشدار داد که «حکومت موازی» تشکیل می‌دهد. بعداز آن محمدکریم خلیلی، محمد محقق، صلاح‌الدین ربانی و انوارالحق احدی در همسویی با جنرال دوستم، و در حمایت از عبدالله عبدالله، از تشکیل «حکومتِ همه‌شمول» خبر دادند.
جنرال دوستم در شمال افغانستان هشدار داد که «حکومت موازی» تشکیل می‌دهد. بعداز آن محمدکریم خلیلی، محمد محقق، صلاح‌الدین ربانی و انوارالحق احدی در همسویی با جنرال دوستم، و در حمایت از عبدالله عبدالله، از تشکیل «حکومتِ همه‌شمول» خبر دادند.

این‌همه در حالی صورت می‌گیرد که بعداز اعلان نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 6 میزان، کشورها و سازمان‌های بین‌المللی حامی پروسه انتخابات و نظم سیاسی فعلی در افغانستان، هیچ نوع واکنش در مورد نتیجه انتخابات از خود نشان ندادند و سکوت نمودند. اما در داخل افغانستان، نتیجه‌ی انتخابات از سوی تیم‌های رقیب آقای غنی پذیرفته نشد. جنرال دوستم در شمال افغانستان هشدار داد که «حکومت موازی» تشکیل می‌دهد. بعداز آن محمدکریم خلیلی، محمد محقق، صلاح‌الدین ربانی و انوارالحق احدی در همسویی با جنرال دوستم، و در حمایت از عبدالله عبدالله، از تشکیل «حکومتِ همه‌شمول» خبر دادند.

در داخل افغانستان نیز تلاش‌ها جریان دارد تا بحران انتخابات بدونِ خشونت حل شود و به اولویتِ صلح و مذاکره با طالبان تمرکز بیشتر صورت گیرد.

تلاش های خلیلزاد

در اوج این تنش های سیاسی، اما آقای خلیلزاد برای مسئله مصالحه تلاش های گسترده ای برای میانجگیری آغاز کرده است. آقای خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان، شب گذشته با اعضای تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله ملاقات داشته و به توافق رسیده اند که محمداشرف غنی مراسم تحلیف را تا دو هفته دیگر به تعویق می‌اندازد، ثبات و همگرایی نیز از معرفی والیان‌شان خودداری کنند.

به نقل از یکی از اعضای تیم ثبات و همگرایی، به زودی مذاکره بین تیم‌های انتخاباتی غنی و عبدالله روی یک تشکیل حکومت فراگیر و همه‌شمول شروع خواهد شد که خلیلزاد ناظر بر جریان مذاکره خواهد بود. اما با همه این تلاش ها، تا کنون چشم انداز روشنی از راه حل مسالمت آمیز برای حل بن بست سیاسی موجود بر سر انتخابات، وجود ندارد؛ امری که افغانستان را همچنان در وضعیت به شدت شکننده و ضعیف نگه می دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان