جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

اعلان پیروزی اشرف غنی و عبدالله؛ پایان یک فصل و آغاز فصل جنجالی دیگر در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

سرانجام و پس از 5 ماه، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 6 میزان 1398 بعد از ظهر امروز سه‌شنبه(29 دلو) از سوی کمیسیون انتخابات اعلان شد. هرچند این اعلام پایانی بر این فصل انتخابات در افغانستان شمرده می‌شود، اما آغاز یک فصل جدید و جنجال‌برانگیز دیگر است. با آن‌که محمد اشرف غنی پیروزی خود را در انتخابات ریاست جمهوری جشن گرفته است، اما عبدالله عبدالله، با رد نتایج اعلان شده از سوی کمیسیون انتخابات، خود را پیروز واقعی این انتخابات می‌خواند.

اعلام نتیجه نهایی؛ پیروزی اشرف غنی با 50.64 درصد آرا

حوا علم نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات بعد از ظهر امروز در یک نشست خبری اعلان کرد: “محمد اشرف غنی با کسب 923 هزار و 592 رأی و 50.64 درصد آرا، به عنوان رییس جمهور منتخب افغانستان برگزیده شده است”.

پس از محمد اشرف غنی، عبدالله عبدالله با 720 هزار و 841 و 39.52 درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفته است.

از سوی دیگر، بر اساس نتایج کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، گلبدین حکمتیار ۷۰۲۴۱ رای(۳.۸۵ درصد آرا)، رحمت‌الله نبیل ۳۳۹۱۹ رای(۱.۸۶ درصد آرا)، فرامرز تمنا 18 هزار 63 رای (0.99 درصد ارا)، سید نورالله جلیلی ۱۵۵۱۹ رای(۰.۸۵ درصد آرا)، عبداللطیف پدرام ۱۲۶۰۸ رای(۰.۶۹ درصد آرا)، عنایت الله حفیظ ۱۱۳۷۵ رای(۰.۶۲ درصد آرا)، حکیم تورسن ۶۵۰۰ رای(۰.۳۶ درصد آرا)، احمد ولی مسعود ۳۹۴۲ رای(۰.۲۲ درصد آرا)، محمد شهاب حکیمی ۳۳۱۸ رای(۰.۱۸ درصد آرا)، غلام فاروق نجرابی ۱۶۰۶ رای(۰.۰۹ درصد آرا) و نور رحمان لیوال ۸۵۵ رای(۰.۰۵ درصد آرا) را کسب کرده اند.

خانم نورستانی گفت، پس از رسیدگی به شکایات و تفتیش‌های لازم، آرای ۹۸ درصد محلات رایدهی معیارهای لازم را تکمیل کرده و معتبر شناخته شده اند؛ آرایی که به گفته دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی، بر اساس قانون، غیرقانونی است.

خوشحالی اشرف غنی؛ پایان لحظه رقابت‌ها

پس از اعلان این نتایج انتخابات ریاست جمهوری، با این محمد اشرف غنی رییس جمهور منتخب، شام امروز در سخنرانی با پیام همگرایی و آشتی جویانه به صحنه آمد و به عنوان رییس جمهور منتخب، گفت که آغوش حکومت برای همه افغان ها باز است.

اشرف غنی شام امروز سه شنبه(29دلو) در همایشی به مناسبت اعلان پیروزی اش گفت، پیروزی او تنها پیروزی یک تیم انتخاباتی نه، بلکه پیروزی جمهوریت و ملت افغانستان است.

او افزود، اکنون وقت آن رسیده که صلح به هر نقطه، شهر و روستاهای افغانستان برسد.

‏غنی ادامه داد: “امروز روز وحدت ملی و روز اتفاق است و بر همه صدا می‌کنم که لحظه رقابت‌ها پایان یافت و گذشته‌های تلخ را به پایان برسانیم.”

‏او تاکید کرد: “ما صلح می‌خواهیم و صلح همیشگی می‌خواهیم و تیم ما برای تمام افغانستان صلح را خواهد آورد.”

‏رییس جمهور همچنان تاکید کرد که هیچ کس را به چشم رقیب، دشمن و مخالف نمی بیند؛ لحظه رقابت ها و حریف بودن ها به پایان رسیده و اکنون لحظه اشتراک و کمک به ملت است.

اعلام پیروزی عبدالله عبدالله؛ تشکیل حکومت همه شمول

اما پس از اشرف غنی، عبدالله عبدالله، رییس دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی نیز در واکنش به اعلان نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری، خودش را برنده اعلان کرد.

آقای عبدالله شام امروز سه شنبه(29دلو) در یک نشست خبری گفت: “تقلب‌کاران رو سیاهی تاریخ افغانستان است. ما حکومت همه شمول تشکیل می دهیم.”

‏او تاکید کرد که تیم ثبات و همگرایی به اساس آرای شفاف و بایومتریک شده پیروز انتخابات است.

عبدالله عبدالله ضمن اعلان پیروزی اش، كميشنران كميسيون هاى انتخاباتى را نيز متهم به خيانت ملى كرد.

او همچنان اعلان نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری را کودتا علیه مردم‌سالاری توصیف کرده است.

کمیشنر ناراضی؛ نتیجه نهایی خلاف قانون انتخابات

این در حالی است که مولانا عبدالله، یکی از کمیشنران کمیسیون انتخابات که در نشست امروز حضور نداشت، در صفحه فیسبوک اش نگاشته است که اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری خلاف قانون اساسی، طرزالعمل‌ها و قانون انتخابات بوده است.

مولانا عبدالله در مورد دلایل مخالفتش با فیصله کمیسیون مستقل انتخابات در این فیصله‌نامه، نوشته است: “از این که در پروسه تفتیش و بازشماری خلاف لایحه و طرزالعمل مربوط عمل شد، فلهذا این فیصله خلاف ماده ۶۱ قانون اساسی، خلاف ماده ۴۵ قانون انتخابات و خلاف ماده ۱۹ قانون تعدیل انتخابات می‌باشد”.

واکنش طالبان؛ در تضاد با محتوای روند صلح

گروه طالبان نیز که در آستانه امضای توافق صلح با امریکا قرار دارد نیز در پیامی، تعیین دوباره اشرف غنی در نتیجه انتخابات را غیرقانونی و فاقد مشروعیت خوانده است. طالبان این نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را با توجه به شرایط حساس کنونی افغانستان، در تضاد با محتوای روند جاری صلح خوانده است.

هنوز جامعه بین‌المللی و هم‌پیمانان استراتژیک افغانستان به این نتیجه انتخابات ریاست جمهوری واکنشی نشان نداده‌اند؛ اما قطعا واکنش آن‌ها مسیر فصل جدید جنجال‌های انتخاباتی را رقم خواهد زد.

نبیل؛ آغاز فصل جدید بحران‌های دشوار

رحمت الله نبیل، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز در واکنش به اعلان نتایج نهایی این انتخابات، در پیامی گفته است: “امروز؛ روز مرگ مردم سالاری و دموکراسی در افغانستان بود”.

در این پیام نبیل آمده است: “با تاسف امروز؛ روز مرگ مردم‌سالارى و دموکراسی در افغانستان بود. روز آغاز فصل جديد بحران‌های دشوار براى افغانستان بحران‌زده در عرصه‌هاى امنيتى، اقتصادی، سياسى و اجتماعى خواهد بود”.

به گفته وی، اگر داكتر اشرف‌غنى و يا هر كس ديگرى برنده انتخابات شفاف مي‌بود، اين اخلاق و جسارت را می‌داشت تا برایش تبريك بگويد، اما؛ امروز براى داكتر اشرف‌غنى تسليت مي‌گوید.

نبیل تأکید کرده که تاريخ تمام ناهنجارى‌ها و بحران‌های بعدى را به پاى تقلب‌کاران و قاتلان دموکراسی خواهد نوشت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان