رشد اقتصادی 2.9 درصدی افغانستان در سال 2019؛ تأثیر منفی اوضاع مبهم سیاسی بر روند سرمایه‌گذاری

توسطفریدون حسنی

بهمن ۲, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

بانک جهانی اعلام کرده است که اوضاع سیاسی مبهم افغانستان بر روند تجارت، سرمایه‌گذاری و رشد کار و بار در کشور تأثیرات ناگوار داشته است.

بانک جهانی امروز چهارشنبه 2دلو) با نشر گزارش تازه خود گفته است که رشد اقتصادی افغانستان در سال 2019، ۲.۹ درصد بوده و این رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۳.۳ درصد خواهد رسید.

این بانک افزوده است که درآمد داخلی کشور در سال 2020 به ۲۰۹ میلیارد افغانی خواهد رسید.

بانک جهانی برگزاری انتخابات پارلمانی، اعلام نشدن نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری، افزایش ناامنی و افزایش تلفات غیرنظامیان را عامل بی‌ثباتی سیاسی در افغانستان خوانده و از تاثیر آن بر اقتصاد کشور ابراز نگرانی کرده است.

در گزارش این بانک آمده است که رشد زراعت به دلیل بارندگی نسبتا خوب بوده، اما بی‌ثباتی سیاسی باعث تضعیف اعتماد بخش خصوصی و عدم رشد بخش‌های غیر از کشاورزی شده است.

بر اساس گزارش بانک جهانی، کمک‌های بین‌المللی ۷۵ درصد از نیازهای مالی افغانستان را تامین می‌کند، اما این کمک ها تا آخر سال ۲۰۲۰ پایان خواهد یافت، زیرا نشانه‌هایی از کاهش حمایت‌ها توسط شماری از کشورهای کمک کننده بزرگ افغانستان دیده می‌شود.

بانک جهانی در گزارش خود اضافه کرده که در سال ۲۰۱۹ فقر در افغانستان به بدترین حالت خود رسیده است و بحران مهاجرت ادامه یافته است که نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در داخل افغانستان به دلیل جنگ مهاجر شده‌ و نیز ۵۰۵ هزار مهاجر از ایران به افغانستان برگشته‌اند.

 بانک جهانی با بیان این‌که میزان تورم در افغانستان 2.3 درصد و خیلی کم بوده، گفته است که قیمت مواد غذایی در سال ۲۰۱۹ میلادی ۳.۶ درصد و قیمت مواد غیرغذایی یک درصد افزایش داشته است که دلیل آن کاهش قیمت انرژی در جهان است.

این نهاد مالی خاطرنشان کرده که میزان تجارت در افغانستان کاهش یافته، این میزان در سال ۲۰۱۸ میلادی ۳۳ درصد از تولید ناخالص داخلی بوده و در سال ۲۰۱۹ به ۳۲.۳ درصد کاهش یافته است.

بر اساس گفته های بانک جهانی، رشد اندک صادرات افغانستان باعث شده که واحد پول کشور در مقابل سایر ارزها ارزش خود را تا حدودی حفظ کند.

به گزارش این بانک، صادرات افغانستان به پاکستان و ایران را در ۹ ماه اول سال ۲۰۱۹ در مقایسه با سال ۲۰۱۸، به ترتیب ۲۸ و ۴۳ درصد کاهش یافته و همچنین ارزش افغانی در مقابل کلدار پاکستان، ۱۱.۵ درصد و در مقابل تومان ایرانی، ۱۲ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.

این بانک اضافه کرده که پول افغانی در مقابل دالر امریکا ۳.۱ درصد ارزش خود را از دست داده است.

بانک جهانی هم‌چنان افزوده است که اعتبار بانک های خصوصی در افغانستان در سال 2019، 3 درصد افزایش یافته و میزان وام‌(قرضه)هایی که این بانک ها به مشتریان پرداخت کرده، به بیشتر از ۴۷ میلیارد افغانی در نوامبر ۲۰۱۹ رسیده که بیشتر ۱۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بانک جهانی میزان پول نقد در بانک های افغانستان را گسترده دانسته و گفته است که ۱۹ درصد سپرده‌های بانکی به عنوان ذخایر در بانک مرکزی جمع شده و ۲۸ درصد از سرمایه‌ها در بانک اسکناس‌است.

هینری کرالی، رییس بانک جهانی در افغانستان هنگام ارایه این گزارش گفت: “طوری که می‌دانیم رشد اقتصادی در ۲۰۱۹ نسبت به ۲۰۱۸ سریع‌تر بود؛ اما این رشد کافی نیست، لازم است که معیارهای زندگی برای بخش اعظم افغان‌ها بهبود و فقر کاهش یابد”.

آقای کرالی تاکید کرد که وخامت شرایط امنیتی و ابهام در وضعیت سیاسی، به ویژه روشن‌نبودن نتیجه نهایی انتخابات و گفتگوهای صلح، سبب تضعیف اقتصاد و باور سکتور خصوصی می‌شود.

او افزود: “در کوتاه مدت، دولت باید به پیشرفت در زمینه اصلاحات در امور کسب و کار و مدیریت ادامه دهد تا اطمینان بخش خصوصی و شرکای بین‌المللی حاصل شود و جامعه جهانی به کمک‌هایش ادامه دهد. بی‌ثباتی کنونی قابل مدیریت، و رشد برای انکشاف در افغانستان، قابل دستیابی است”.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *