۸ نکته تربیتی برای داشتن کودکانی موفق

توسطتحریریه خبرنامه

دی ۲۲, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

موفقیت ارتباط چندانی با ژنتیک و فرصت ندارد. مطابق با محققان دانشگاه‌های هاروارد و استنفورد، در نهایت این والدین هستند که می‌توانند در موفقیت یا عدم موفقیت فرزندان‌شان تاثیرگذار باشند.

واقعا جالب است! ما به عنوان والدینِ موجوداتی کوچک، هنوز هم آرزوها و رویاهای خودمان را داریم، اما باید اهداف خودمان را در درجه‌ی دوم اهمیت قرار بدهیم تا خیال‌مان راحت باشد که فرزندمان موفق خواهد شد.

مطالعه‌ی عادت‌هایی که والدین با اتخاذ آنها می‌توانند احتمال موفقیت فرزندان‌شان را افزایش بدهند، مرکز توجه هاروارد، استنفورد و دیگر دانشگاه‌های برتر بوده‌است.

در این نوشتار با ۹ نکته‌ی طلاییِ حاصل از مطالعات این دانشگاه‌ها آشنا خواهیم شد.

۱. آنها را تحت کنترول خودتان داشته باشید

بچه‌هایی که بعدها در زندگی به موفقیت می‌رسند، والدینی دارند که همیشه حواس‌شان به آنها جمع است. والدینی که ارزش‌های‌شان و بایدها و نبایدها را به آن‌ها یادآوری می‌کنند.

محققان در انگلیس، گروهی از 15000 زن جوان را طی یک دهه مورد مطالعه قرار دادند. آنها پی‌ بردند کودکانی که والدین‌شان عادت داشتند انتظارات‌شان را به آنها یادآوری کنند، در بزرگسالی دارای ویژگی‌های زیر بودند:

– احتمال بیکار بودن‌شان در زمان بزرگسالی کمتر بود.

– احتمال فعالیت آنها در مشاغلی که دستمزد کمی داشته باشد یا مورد علاقه‌شان نباشد، کمتر بود.

– احتمال تحصیل آنها در دانشگاه بالاتر بود.

چنانچه محققان دانشگاه اسکس در انگلستان می‌گویند: ” پشت هر زن موفقی یک مادر غرغرو وجود دارد! احتمال موفقیت دختران نوجوانی که مادرانی پیگیر داشته‌اند، بالاتر است.”

۲. آنها را تشویق کنید که فعالیت بیشتری داشته باشند

برای این مطالعه، محققان 153 پسر 6 تا 8 ساله را تحت نظر داشتند و تعیین کردند که روزانه چقدر فعالیت جسمانی دارند. نتایج قابل توجه بود.

محققان دریافتند که “هرچه بچه‌ها وقت بیشتری را به نشستن صرف کنند و فعالیت کمتری داشته باشند، به لحاظ آموزشی در دو سال بعدی نتایج بدتری خواهند داشت.”

۳. آنها را به سوی مطالعه‌ی فعال سوق بدهید

بین خواندن فعال و خواندن منفعل تفاوت وجود دارد. شما باید تا جایی که امکان دارد فرزندان‌تان را به سوی اولی هدایت کنید.

مثلا وقتی کتابی می‌خوانید می‌توانید هر دو در قالب نقش‌ها بروید و صحبت‌های آن‌ها را تکرار کنید. یا اگر فرزندتان کتابی را خیلی دوست دارد و تا کنون چند بار آن را خوانده‌اید، گاه می‌توانید وسط مطالعه مکث کنید و از او بپرسید، «خوب حالا چه اتفاقی رخ می‌دهد؟»

۴. در موقعیت درست آنها را تحسین کنید

هدف این است که کودکان را طوری ستایش کنیم که به جای یک ذهنیت ثابت، ذهنیتی رو به رشد در آن‌ها نهادینه شود، بدین معنا که آنها را به خاطر تلاش‌هایشان تحسین کنیم نه به خاطر توانایی‌هایشان. به عنوان مثال:

* شیوه‌ی درست: ” مدلِ سر و کله زدن تو را با این مشکل دوست دارم. شاید لازم باشد ۵۰ بار دیگر هم امتحان کنی. پشتکار تو واقعا عالی است.”

* شیوه‌ی نادرست: “خدای من، این مشکل را عالی حل کردی. تو خیلی باهوش هستی! معلوم بود که مشکل را به راحتی حل می‌کنی!”

تحقیقات نشان می‌دهند که این تفاوت در نوع تحسین کردن، تغییرات زیادی در فرزندتان ایجاد می‌کند، حتی اگر موضوع صحبت ما کودکان ۱ تا ۳ ساله باشند.

۵. برخی کارهای روزمره را بر عهده‌شان بگذارید

جولی لیت‌کات-هایمز، رئیس سابق استنفورد، می‌گوید، بچه‌هایی که کارهای روزمره بر عهده‌شان قرار داده می‌شود، در آینده موفق‌تر هستند. او به مطالعه‌ی گرنت هاروارد (Harvard Grant Study) استناد می‌کند، مطالعه‌ی مشهور «سلامتی و خوشبختی» که انجام آن ۸۰ سال طول کشیده‌است.

هایمز می‌گوید: “وقتی از فرزندتان می‌خواهید که کاری را در خانه انجام بدهد، او تشخیص می‌دهد «برای اینکه بخشی از زندگی باشد، باید کاری انجام بدهد.» می‌فهمد که همه چیز حول محور او و خواسته‌هایش نمی‌چرخد”.

۶. فرزندتان باید شاهد روابط مثبت شما باشد

مطابق با مطالعه‌ی گرنت هاروارد، دو چیز از همه مهم‌تر است: عشق و وجدان کاری (احساس تعهد نسبت به انجام کار).

در بخش قبلی وجدان کاری به نوعی پوشش داده شد. این قسمت مربوط به عشق است: به عنوان والدین، ​​وظیفه شماست که الگویی از عشق برای فرزندان‌تان باشید! شکل دادن یک الگوی مناسب از روابط‌تان (با شریک زندگی، همسر، خانواده، دوستان، همسایگان ) حیاتی است.

یکی از واضح‌ترین پیام‌هایی که ما از مطالعه‌ی هاروارد دریافت می‌کنیم این است که «داشتن روابط خوب سبب می‌شود که زندگی شادتری داشته باشیم!»

۷. گاهی سنگ باشید

یکی از بحث‌برانگیزترین مسائل در مورد تربیت کودکان این است که وقتی آنها دچار مشکل می‌شوند، باید فورا به کمک‌شان بروید یا کنار بایستید و ناظر تلاش‌هایشان باشید؟

مطابق با تحقیقات صورت‌گرفته باید نزد فرزندتان بروید. البته، نه برای حل مشکل او! بلکه برای اینکه به یادشان بیاورید، صرف نظر از هر اتفاقی که رخ داده، شما همیشه کنارش هستید.

۸. نمونه‌ی خوبی برای فرزندتان باشید

یکی از موثرترین شیوه‌ها برای تربیت کودکان موفق این است که شما خودتان مدل خوبی برای او باشید. اولین الگوی هر کودکی، پدر و مادر او هستند. اعتماد، احترام، استقلال، همکاری و مهربانی رفتارهایی هستند که باید در رفتارهای‌مان به فرزندمان نشان بدهیم. بچه‌ها، رفتار ما را تقلید می‌کنند.

شخصیت خوب و مثبتی داشته باشید، سخت تلاش کنید، و در کارهای‌تان پایداری و استقامت نشان بدهید. همه‌ی اینها احتمال موفقیت فرزندتان را در آینده افزایش می‌دهد!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *