جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

قربان‌گاهی به نام کوچه‌های کابل؛ زمانی که به خاطر یک موبایل، سه نفر کشته می‌شوند!

خواندن 10 دقیقه
0
(0)

حوالی ساعت 8:30 دقیقه شب گذشته(شنبه، 14 جدی) یک جوان در مربوطات حوزه 13 امنیتی در غرب کابل به ضرب چاقو کشته شده است.

“علی سینا” که توسط دزدان مسلح به قتل رسیده، دانشجوی دانشگاه آمریکایی افغانستان و فارغ التحصیل دانشکده ژورنالیزم دانشگاه کابل بوده که شب گذشته پس از این که در مقابل دادن موبایل و لپتابش به سارقین مقاومت می‌کند، به ضرب چاقو کشته می‌شود.

در این اواخر در کنار ترور، سرقت‌های مسلحانه در شهر کابل نیز به شدت افزایش یافته است و گشت و گذار مردم از شام به بعد، کاهش یافته است.

این وضعیت، انتقادها از پولیس کابل را به شدت افزایش داده است.

هشتک “کوچه‌های کابل امن نیست”

با توجه به شرایط موجود در سطح شهر کابل و دیگر ولایات، بیشترین کلمه‌ای که در این اواخر در اینترنت از سوی مردم جستجو و نوشته شده است، کلمات سرقت، دزدی و کشتار بوده است.

از سوی دیگر، افزایش جرایم جنایی در سطح شهر باعث شده بسیاری از کاربران صفحات اجتماعی نیز به این وضعیت واکنش نشان دهند.

به عنوان مثال، یکی از کاربران فیس بوک در صفحه خود نوشته است که “حد اوسط روزانه از کشته شدن افراد بی‌گناه به 18 نفر می‌رسد. در نوشته او که روز شنبه(14 جدی) به نشر رسیده، همچنان گفته شده که دو روز قبل ساعت 6 شام سه دزد به صورت آشکار با اسلحه در دست را در کوچه مقابل حوزه سوم امنیتی شهر کابل در حال فرار دیده‌ است.

ذکی نادری یکی از کسانی است که این نوشته را با هشتک “کوچه‌های کابل قربانگاه جوانان کابل” و “کوچه‌های کابل امن نیست” نوشته است.

همچنان فاطمه نظری، یکی از وکلای مجلس نمایندگان در گفتگو با خبرنامه گفت: “در این مورد من به عنوان یک شهروند و یک وکیل بیشتر دخیل هستم. با این که خیلی‌ها در این مورد به من مراجعه می‌کنند، اما من نمی‌توانم وعده همکاری به آنان بدهم. زمانی که من می‌شنوم به خاطر یک موبایل سه نفر کشته می‌شوند، کسی که موبایلش را دزد می‌برد و دو فرد دیگری که به کمک او می‌روند نیز به قتل می‌رسند و کسی نیست که پی‌گیری نماید، بیشتر باعث ایجاد نگرانی می‌شود به خصوص در غرب شهر کابل که وضعیت امنیتی هر روز بدتر از روز گذشته است.”

خانم نظری می‌گوید که هر روز حداقل 2 شکایت از جرایم جنایی در کابل در دفتر او به ثبت می‌رسد.

امنیت حوزه 13 بهتر شده است

اما پولیس کابل می‌گوید از عملکرد خود دفاع می‌کند و می‌گوید که در راستای مبارزه با جرایم جنایی، دست‌آوردهایی نیز داشته است.

در واکنش به رویداد تازه حوزه 13 امنیتی کابل، فردوس فرامرز، سخنگوی پولیس کابل به خبرنامه گفت: “با برنامه‌هایی که پولیس داشته، اکنون امنیت حوزه 13 بهتر شده است، اما اتفاق روز گذشته باعث شده تا بازهم مردم ساکن این ساحه نگران شوند.

اما وی خاطرنشان کرد که اکنون شرایط بهتر از قبل است؛ “ما در 2 هفته اخیر هیچ حادثه‌ای را در این حوزه نداشته‌ایم، ولی عامل این رویداد هم بازداشت خواهد شد”.

این در حالی است که پولیس کابل در ماه قوس امسال نیز اعلام کرد که در طول یک ماه، موفق به کشف 149 قضیه جنایی شده که بر اساس آن، توانسته 241 نفر را دستگیر و به دادستانی معرفی نماید.

به گفته پولیس کابل، از جمله مضنونی که در ماه قوس گرفتار شده، 33 نفر به جرم قتل، 33 نفر به جرم چپاول‌گری و 45 نفر از جمله سارقین بوده که با شناسایی آن‌ها، از انجام جرایم جلوگیری شده است.

فردوس فرامرز، سخنگوی پولیس کابل در این مورد گفت: “در 20 روز گذشته نیز 70 نفر مجرم بازداشت شده که در قضایای مختلفی دست داشته‌اند.”

فردوس فرامرز سخنگوی پولیس کابل
فردوس فرامرز سخنگوی پولیس کابل

مقامات وزارت داخله از کاهش 45 درصدی گراف جرایم جنایی در سطح کشور خبر می‌دهد.

با این که اخبار سرقت و دزدی وسایل شهروندان در ساحات و نقاط مختلف شهرها به نشر می‌رسد و مردم از افزایش جرایم جنایی و کشته شدن افراد در ساعات مختلف از شبانه روز شکایت دارند و ابراز نگرانی می‌کنند اما وزارت داخله کشور به کاهش این جرایم در سطح کشور اشاره داشته است.

مروه امینی، سخنگوی وزارت داخله در صحبت با خبرنامه گفت: “ما طی 9 ماه گذشته توانستیم که 45 درصد گراف جرایم جنایی را کاهش دهیم این آمار نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد که جرایم جنایی به هر دلیلی در سطح کشور کاهش داشته و ارقام پایین را نشان می‌دهد و زمانی ما به این آمار رسیدم که برنامه مشخص‌تر و جدی‌تری برای این موضوع روی دست گرفته شده است.”

وی افزود: “ما در سه ماه گذشته موفق به کشف و دستگیری چندین گروه بزرگ سارقین در سطح کلان شده‌ایم که آنان به در کشتارهای هدفمندانه و سرقت‌های بزرگ دست داشته‌اند.”

کاهش 45 درصدی گراف جرایم جنایی در سطح کشور

با این که اخبار سرقت و دزدی وسایل شهروندان در ساحات و نقاط مختلف شهرها به نشر می‌رسد و مردم از افزایش جرایم جنایی و کشته شدن افراد در ساعات مختلف شبانه روز شکایت دارند و ابراز نگرانی می‌کنند، اما وزارت داخله کشور نیز به کاهش این جرایم در سطح کشور اشاره داشته است.

مروه امینی، سخنگوی وزارت داخله در صحبت با خبرنامه گفت: “ما طی 9 ماه گذشته توانستیم که 45 درصد گراف جرایم جنایی را کاهش دهیم. این آمار نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد که جرایم جنایی به هر دلیلی در سطح کشورر کاهش داشته و ارقام پایین را نشان می‌دهد و زمانی ما به این آمار رسیدم که برنامه مشخص‌تر و جدی‌تری برای این موضوع روی دست گرفته شده است.”

وزارت داخله کشور برای کاهش جرایم جنایی برنامه جمع‌آوری وسایط نقلیه فاقد اسناد، اسناد جعلی، موترهای شیشه سیاه و موترسایکل‌های بدون اسناد را روی دست گرفت تا بتواند میزان جرایم را به حداقل برساند.

بر این اساس، پولیس تأکید دارد که در طول برنامه‌های خود، توانسته 75 الی 80 درصد از قضایای جرم را کشف و مجرمین آن را دستگیر نماید.

هم‌چنین به گفته مقامات پولیس، اتفاقاتی که در این اواخر رخ داده، به دلیل خصومت‌ها، اختلافات و مشکلات شخصی بوده که عاملین آن نیز دستگیر شده است.

مروه امینی، سخنگوی وزارت داخله
مروه امینی، سخنگوی وزارت داخله

عدم تأیید آمار کاهش جرایم در کابل

اما شورای ولایتی کابل تأکید می‌کند که نمی‌تواند کاهش جرایم در این شهر را در یک ماه اخیر و هم‌چنین در یک سال اخیر تأیید کند.

زازی وطن دوست، عضو شورای ولایتی کابل به خبرنامه گفت: “با این که پولیس کابل در این اواخر کارکرد بهتری داشته است، اما کافی نبوده است. تغییراتی که در انتصاب افراد جدید آورده شده، خیلی خوب است که افراد مسئولیت‌پذیرتر و فعال‌تر شامل بخش امنیتی در حوزه‌ها شده است، اما هنوز هم توجهی ‌که باید به جرایم جنایی شود، توجه صورت نگرفته است و ما هر روز شاهد کشته شدن 5 تا 10 نفر به دلایل مختلف در سطح شهر می‌باشیم.”

او یادآوری کرد که نمی‌تواند آمار مقامات امنیتی مبنی بر کاهش 35 درصدی جرایم جنایی در یک ماه اخیر و 45 درصدی در یک سال گذشته را تایید کند.

وطن دوست خاطرنشان کرد که این ارقام از سوی وزارت داخله و پولیس کابل با اعضای شورای ولایتی کابل در میان گذاشته نشده است.

وزارت داخله از دستگیری 1840 مضنون در ماه قوس سال جاری خبر می‌دهد که توسط پولیس دستگیر و به دادستانی معرفی شده است.

خانم فاطمه نظری نیز می‌گوید: “استخبارات وزارت داخله کارایی چندانی ندارد، زیرا اگر این وزارت بتواند گروه‌های بزرگی را دستگیر نماید، این مهره‌های کوچک نیز از بین می‌روند و سطح جرایم جنایی کاهش خواهد داشت، ولی متاسفانه با این که با این وزارت بارها صحبت کرده‌ام، اقدام عملی از آنان‌ها دیده نشده است.”

دلایل افزایش جرایم جنایی

در پرونده‌هایی که توسط پولیس و وزارت داخله به ثبت رسیده است، اکثر افرادی که به جرایم جنایی متهم می‌شوند، افراد زیر سن هستند. این افراد از 13 سال به بالا سن داشته و در مسیر راه‌ها، کوچه‌های خلوت توسط اسلحه بدون جواز، چاقو و دیگر وسایل، پول و موبایل عابرین را گرفته و سپس آنان را می‌کشند.

بیشترین علتی که مقام‌های وزارت داخله و پولیس کابل و هم‌چنان عده‌ای از شهروندان و مقامات دیگر از آن به عنوان علل افزایش جرایم نام می‌برند، ضعف اقتصادی و عدم مدیریت جوانان و نوجوانان توسط خانواده آنان می‌باشد.

بعضی از شهروندان شهر کابل معتقداند که مدیریت خانواده‌ها و همچنان خواسته آنان از نوجوانان برای به دست آوردن پول، باعث شده تا این افراد به جرایم جنایی دست بزنند.

در کنار دیگر عوامل چون فقر، بیکاری و بی‌سوادی در بین این گروه سنی، عدم توجه خانواده‌ها به فرزندان‌شان و عدم مسئولیت‌پذیری آنان باعث بروز مشکلاتی از این قبیل می‌شود.

فرامرز می‌گوید: “در این هیچ شکی نیست که برقراری امنیت در سطح شهر مسئولیت پولیس است، اما در کنار این مورد، شهروندان نیز مسئولیت‌های ضمنی شهروندی دارند که باید به آن توجه صورت بگیرد. توجه به نشست و برخواسته‌ها و رفتار فرزندان‌شان و مدیریت عملکرد آن‌ها از جمله کارهایی است که خانواده‌ها باید انجام دهند؛ زیرا عاملین جرایم جنایی بیشتر افراد زیر سن می‌باشند که می‌شود توسط خانواده آن‌ها را سرپرستی نمود. همچنان معارف، ملا امامان و دیگر بزرگان نیز می‌توانند در این خصوص نقش داشته باشند.”

خانم مروه امینی نیز با تایید این گفته‌ها تصریح می‌کند: “نقشی که خانواده‌ها و شهروندان می‌توانند در این بخش داشته باشند، خیلی مهم است. به طور مثال ما در 3 ماه گذشته توانستیم 15 موتر بمب را شناسایی کنیم و از وقوع یک حادثه و فاجعه دیگر جلوگیری کنیم. این در حالی انجام شد که این گزارش‌ها توسط شهروندانی صورت گرفت که در این مدت با شماره 119 به تماس شده بودند. به این ترتیب با همین روش می‌توانیم از جرایم جنایی نیز جلوگیری کنیم.”

 در پرونده‌هایی که توسط پولیس و وزارت داخله به ثبت رسیده است، اکثر افرادی که به جرایم جنایی متهم می‌شوند، افراد زیر سن هستند
در پرونده‌هایی که توسط پولیس و وزارت داخله به ثبت رسیده است، اکثر افرادی که به جرایم جنایی متهم می‌شوند، افراد زیر سن هستند

راهکار

تاکنون مقامات امنیتی وزارت داخله و پولیس از دو راهکار؛ جمع‌آوری موترسایکل‌های فاقد اسناد که بیشتر جرایم توسط این وسایط انجام می‌شود و شناسایی ساحات جرم‌زا و گرفتن امنیت این مناطق، استفاده کرده است.

وزارت داخله کشور برای کاهش جرایم جنایی برنامه جمع آوری وسایط نقلیه فاقد اسناد، اسناد جعلی، موترهای شیشه سیاه و موترسایل‌های بدون اسناد را روی دست گرفت تا بتواند میزان جرایم را به حداقل برساند.

سخنگوی پولیس کابل در مورد شناسایی ساحات جرم‌زا به خبرنامه گفت: “به صورت قطع نمی‌توانیم بگویم در کدام قسمت‌های شهر وضعیت جرایم جنایی وخیم است، زیرا از لحاظ شهرداری کابل هنوز هم در سطح شهر ساحات غیر معیاری و غیر پلان وجود دارد که بیشتر جرایم در آن انجام می‌شود.”

بر این اساس، این اداره سعی دارد تا با ایجاد پاسگاه‌های امنیتی بیشتر، گزمه‌های سوار بر موترسایکل و پیاده در مسیر عبور و مرور مردم از ایجاد مشکلات بیشتر برای مردم جلوگیری نماید.

از سوی دیگر پولیس کابل از روند جمع‌آوری افراد ولگرد از سطح شهر کابل و ثبت و بایومتریک آنان خبر داده بود.

فردوس فرامرز، سخنگوی پولیس کابل روز شنبه(۱۶قوس) در این مورد به خبرنامه گفته بود: “پولیس کابل از  دو هفته به این سو جمع آوری افراد ولگرد را آغاز کرده است که در این مدت بیش از ۵۰۰ ولگرد جمع آوری شده اند.”

وزارت داخله و پولیس کابل تأکید می‌کنند که اکنون کاهش جرایم در سطح شهر، اولویت آن‌ها است تا نگرانی‌های مردم در این خصوص کاهش پیدا کند.

وزارت داخله به این باور است که کشور اکنون در وضعیت بحرانی به سر می‌برد و 70 درصد نیروی پولیس در بخش جنگ با مخالفین مسطح مشغول هستند و تمرکز کافی بر جرایم جنایی صورت نگرفته است، اما با این حال این نیروها سعی دارند تا بتوانند با همکاری مردم قوانین را اجرا و از انجام جرم جلوگیری نمایند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان