جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

كشته شدن قاسم سليماني؛ واكنش ها و نگراني ها در افغانستان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه بیرون مرزی سپاه پاسداران ایران در بغداد، پایتخت عراق، توسط ایالات متحده امریکا، شماری از سیاسیون سرشناس افغانستان نسبت به این رویداد ابراز نگرانی کرده اند.

حامد کرزی

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین در یک اعلامیه، حمله هوایي نیروهای امریکایی که منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی شده را محکوم کرده ‌و آن را خلاف اصول و موازین بین المللی و صلح و ثبات در منطقه خوانده است.

کرزی ضمن ابراز تسلیت به خانواده سلیمانی و دولت ایران، این فرمانده سپاه پاسداران ایران را خواستار صلح و ثبات در افغانستان خوانده، اما هشدار داده است، کشته شدن سلیمانی موجب افزایش تنش‌ها و خصومت‌های بیشتر در منطقه شده و بیش از پیش به ثبات و صلح بیش آسیب می‌رساند.
رییس جمهور پیشین تاکید کرده است: “جمهوری اسلامی ایران با وجود حضور نظامی ایالات متحده امریکا در افغانستان با کشور ما روابط حسنه داشته و در امر باز‌سازی کشور ما همکاری صمیمانه داشته است”.

وی ابراز اطمینان کرد که روابط حسنه و برادرانه بین کشورهای افغانستان و ایران همچنان مدبرانه و مبتنی بر همکاری ادامه خواهد یافت.

حنیف اتمر

از سویی هم حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی با نشر یک اعلامیه ضمن ابراز تسلیت به دولت و ملت ایران به خاطر کشته شدن قاسم سلیمانی گفته است: “در دوره خدمت ام منحیث مشاور امنیت ملی دولت جمهوری اسلامی افغانستان، همکاری های دو دولت در جهت بهبود امنیت و تقویت روند صلح به حمایت جدی شهید سردار سلیمانی گسترش یافت که از آن قدردانی بعمل می آورم.”

در دوره خدمت ام منحیث مشاور امنیت ملی، همکاری های دو دولت در جهت بهبود امنیت و تقویت روند صلح به حمایت جدی شهید سردار سلیمانی گسترش یافت.
در دوره خدمت ام منحیث مشاور امنیت ملی، همکاری های دو دولت در جهت بهبود امنیت و تقویت روند صلح به حمایت جدی شهید سردار سلیمانی گسترش یافت.

اتمر با بیان این که مناسبات حسنه میان ایران وافغانستان برای صلح و ثبات در کشور و منطقه از اهمیت خاصی برخوردار است، خواستار همکاری های منطقه ای و بین المللی برای صلح و بازسازی افغانستان و دور نگهداشتن کشور از تشنجات و مشکلات منطقه ای و بین المللی شده است.

محمد محقق

همچنان محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان کشته شدن قاسم سليمانى و همراهان او را مايه تأثر عميق خوانده و گفته است: “وجود سليمانى را به عنوان يك عنصر اعتدالگرا براى ايران و نهضت جهانى اسلام در مقابله با تروريزم بين المللى و افراط گرايى، القاعده و داعش غنيمت بزرگ بود و شهادت ايشان بدون شك ضايعه جبران ناپذير است.”

محقق با بیان این که در حوادث منطقه و جهان طرفدار عدم تشنج و رويارويى است، اضافه کرده، حوادث خشونت بار در منطقه در برنامه ثبات سازى و صلح در افغانستان تأثيرات منفى دارد و جهان را نيز ناامن می سازد.

عطا محمد نور

در همین حال عطا محمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان گفته که حادثه اخیر در بغداد به جان قاسم سليمانى سبب نگرانی ملت‌های منطقه شده است.

نور تاکید کرده: “از آنجایی که کشور همسایه برادر و دوست جمهورى اسلامى ایران اشتراکات تمدنی و فرهنگی با کشور ما دارد و در دوره‌های جهاد و مقاومت و در عصر جدید از حامیان مردم افغانستان بوده است؛ حمايت سخاوتمندانه آقاى سليمانى به نمایندگی از کشور ایران از حكومت مجاهدين به رهبرى رهبر شهيد استاد ربانى و قهرمان ملى احمد شاه مسعود خصوصا در دوره مقاومت ثبت تاریخ شده و ملت با پاس افغانستان آن‌را فراموش نمی‌کند.”

وی تاکید کرده که برای مردم افغانستان حفظ و تداوم مناسبات دوستی با امریکا و ایران مبتنى و استوار بر حفظ منافع ملى ما و احترام متقابل با اهمیت است.

لطیف پدرام

لطیف پدرام، رییس حزب کنگره ملی افغانستان متفاوت تر از دیگران واکنش نشان داده است. او گفته است: “رژیم‌آمریکا منبع شرارت های بسیاری در جهان و منطقه‌ ما بوده است. حمله‌ی تروریستی به جان سردارقاسم سلیمانی علاوه بر این که بر خلاف قوانین بین المللی است، نمونه‌ی آشکار تروریسم دولتی می‌باشد، که ترامپ در راس آن قرار دارد.”

رییس حزب کنگره ملی همچنان از روابط نزدیک قاسم سلیمانی با احمدشاه مسعود یادآوری کرده است.

رحمت الله نبیل

در این میان رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی، سلیمانی را برای منفع ایران یک سرمایه و تهدیدی برای منطقه خوانده و گفته است: “او مغز متفکر جنگ‌های نیابتی ایران در منطقه بود. فاطمیون، زینبیون، حیدریون و حسینیون از ساخته هاى او در سالهاى اخير است.”

نبیل هشدار داده که کشته شدن سلیمانی تنش ها را در منطقه افزایش می دهد و افغانستان باید از این تنش ها دور نگه داشته شود.
نبیل هشدار داده که کشته شدن سلیمانی تنش ها را در منطقه افزایش می دهد و افغانستان باید از این تنش ها دور نگه داشته شود.

نبیل هشدار داده که کشته شدن سلیمانی تنش ها را در منطقه افزایش می دهد و افغانستان باید از این تنش ها دور نگه داشته شود، در غیر آن شکنند‌گی اوضاع کنونی کشور افزایش خواهد یافت.

سرور دانش

سرور دانش، معاون رییس جمهور نیز در این میان ساکت نماند. او امروز شنبه (14جدی) در مراسم شانزدهمین سال تصویب قانون اساسی گفت: “بعد از رویدادی که در بغداد اتفاق افتاد و قاسم سلیمانی کشته شد، وضعیت آشفته و پیچیده در منطقه به وجود آمده است. سلیمانی یکی از شخصیت های تاثیرگذار مبارزه با داعش در منطقه بود و بدون شک برخورد خشین و خارج از قواعد بین المللی بر وخامت اوضاع می افزاید.”

معاون دوم رییس جمهور افزود: “ضمن ابراز تاسف، خواستار خویشتن داری با طرف های دخیل هستیم و به کشورهای دور و همسایه های نزدیک افغانستان اطمینان می دهیم که از خاک افغانستان علیه منافع هیچ کشوری استفاده نخواهد شد و به کسی اجازه داده نمی شود تا منافع ملی افغانستان را نادیده گرفته، از افغانستان به عنوان جنگ نیابتی استفاده کند.”

دانش از رسانه ها و نیروهای سیاسی افغانستان خواست تمام موضع گیری های خود را معطوف به مصالح و منافع ملی افغانستان و روابط افغانستان با منطقه و جهان تنظیم کنند.

او همچنان ابراز امیدواری کرد که اتفاق رخ داده تاثیر منفی روی اوضاع افغانستان و روند صلح کشور نداشته باشد.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که بامداد روز گذشته(جمعه، 13 جدی) قاسم سلیمانی، فرمانده بیرون مرزی سپاه قدس ایران در پایتخت عراق و در یک حمله هوایی امریکا کشته شد. ایران به دنبال این حمله، امریکا را به انتقام سخت تهدید کرده است. با کشته شدن قاسم سلیمانی موج تازه ای از تنش های امریکا و ایران در آسیا و خاورمیانه آغاز شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان