۱۰ مورد از برترین پیشرفت‌های انسان در طول تاریخ

توسط

دی ۹, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

داستان زندگی بشر، حقیقتا داستان توانایی استفاده از اسباب و ابزار برای پیشرفت و توسعه‌ی جوامع است. از همان اولین بار که انسان، تکه چوبی برداشت و آن را به عنوان یک سلاح به کار برد تا زمانی که از ربا‌ت‌های پزشکی کامپیوتری استفاده کرد، به عنوان یک جامعه و به کمک تکنالوژی تکامل یافت. بدون ابزار و تکنالوژی هنوز هم در حال پرسه زدن میان جانوران بودیم! تردیدی نیست که تکنالوژی نقش مهمی را در تاریخ ما ایفا کرده‌است، اما بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها چه هستند؟ این نوشتار تلاشی برای پاسخ به همین سوال است.

۱۰. آتش

بشر نمی‌تواند در محیط‌های خیلی سرد زنده بماند. هرچند اختراع لباس تا حدی از ما در برابر سرما محافظت کرد، اما آنچه کمک‌مان کرد که در آب و هوای به شدت سرد زنده بمانیم، آتش بود. و آتش نه تنها به گرم ماندن ما کمک کرده‌است بلکه در پیشرفت‌هایی مانند پخت و پز، بهداشت و ماشین های درون سوز نیز نقش داشته‌است. توانایی ما برای خلق و کنترول آتش اثر غیر قابل‌باوری روی وجودمان داشته‌است.

۹. تلفن

احتمالا بسیاری از شما از وجود تلفن در این لیست تعجب می‌کنید و شاید معتقد باشید که اختراعات بهتری هم وجود دارند. اما قید کردن تلفن به این دلیل است که در واقع این اختراع منجر به پیشرفت‌های بزرگی شده‌است. همین حالا که دارید این مطلب را در اینترنت می‌خوانید، به خاطر تلفن است. ماهواره‌ها، تلفن‌های همراه، موقعیت‌یاب‌های جی‌پی‌اس و بسیاری دیگر، حضور خود را مدیون اختراع تلفن هستند.

۸. ماشین های درون‌سوز

شاید این بار هم متحیر شده باشید، اما ماشین‌های درون‌سوز هم از برترین پیشرفت‌های انسان در طول تاریخ هستند. این ماشین‌ها در موترها، هواگردها و خودروهای نظامی کاربرد دارند. این اختراع،‌ دنیای ما را در مدت زمان کوتاهی تغییر داد. بدون این ماشین‌ها، مجبور بودیم هنوز هم حمل و نقل چیزها را با سرعت بسیار کمی انجام بدهیم و به اقتصاد جهانی که امروز داریم، حتی نزدیک هم نمی‌شدیم.

۷. رادیو

یکی از بزرگترین مزایایی که انسان در مقایسه با حیوان دارد، توانایی او برای انتقال ایده‌ها با چند کلمه است. رادیو کاری کرد که بتوانیم به صورت آنی و در هر فاصله‌ای که هستیم با هم ارتباط برقرار کنیم. رادیو شیوه‌ی انجام کسب و کارها، جنگیدن و حتی سرگرمی را تغییر داد. هرچند امروزه کمی از اهمیت رادیو کاسته شده‌است، اما به هر حال این اختراع منجر به پیشرفت‌های دیگری شده‌است و لایق احترام فراوان است!

۶. کامپیوتر شخصی

کامپیوتر شخصی که در دهه‌ی ۱۹۸۰، و با تکامل کامپیوترهایی که به اندازه‌ی یک اتاق بودند، ساخته شد، یکی از معجزه‌های تاریخ بشر است. اختراع این کامپیوترها، سبب شد که ماشین‌های تحریر دیگر اولین گزینه برای تایپ مطالب نباشند. نیاز به حمل کامپیوتر منجر به ساخت لپ‌تاپ شد و کم کم به گوشی‌های اندروید و تبلت رسیدیم.  با همین یک اختراع شکل تکنالوژی برای انسان تغییر کرد. در واقع پس از اختراع کامپیوتر انسان به این نتیجه رسید که «ساخت هر چیزی» ممکن است!

۵. پرواز

پرواز در سطح سایر اختراعات بشری روی ما تاثیر نگذاشته‌است. اما از سویی دیگر، پرواز اتفاقی خارق‌العاده در تاریخ ماست. تواناییِ ما برای غلبه بر جاذبه‌ی زمین، پرواز در ابرها و ورود به فضا، ما را قادر ساخته جاهایی را کشف کنیم که کاملا برایمان اسرارآمیز بوده‌اند. پرواز دلیل برخی از پیشرفت‌های ما در علم است و همچنان به عنوان ابزاری برای کشف بیشترِ سیاره‌مان و جهانی که سیاره‌مان در آن واقع شده، عمل خواهد کرد.

۴. دارو

باکتری و ویروس علت بروز بسیاری از بیماری‌های کشنده مثل طاعون و آبله در طول تاریخ هستند. ما به دلیل پیشرفت‌هایی که در طب داشته‌ایم، حالا قادر هستیم که نه تنها با بیماری‌ها مبارزه کنیم بلکه به دنبال راه‌هایی برای شکست دادن سرطان، بیماری‌های قلبی و حتی پیری هستیم!

۳. بهداشت

بهداشت، پیشرفتی است که بیشتر آدم‌ها هرگز در مورد آن فکر نمی‌کنند، در حالی که بدون آن زندگی قطعا شکل دیگری داشت. در واقع، بهداشت دلیل محکمی است بر اینکه می‌توانیم در مناطق پرجمعیت کنار هم زندگی کنیم بدون اینکه مجبور باشیم با آلودگی و بیماری‌های کشنده دست و پنجه نرم کنیم.

۲. الکتریسیته

هیچ‌کس نمی‌تواند رد کند که الکتریسیته پیشرفت مهمی در تاریخ بشر است. ما به حدی به الکتریسیته وابسته هستیم که بدون آن حتی برای یک روز، جنبه‌های زیادی از زندگی‌مان به هم می‌ریزد. نگهداری مواد غذایی، حمل و نقل، مشاغل و بسیاری دیگر، هر یک به گونه‌ای وابسته به الکتریسیته هستند. اگر همین فردا، دنیا بدون برق شود، فقط چند ساعت طول می‌کشد تا همه چیز به هم بریزد و شاید فقط چند روز طول بکشد تا کل دنیا را یک هرج و مرج واقعی فرا بگیرد!

۱. خط

شاید با دیدن این مورد حسابی متعجب شده باشید و با خودتان فکر کنید که وجود خط در لیست مهم‌ترین پیشرفت‌های تاریخ بشر، عجیب است! اما لحظه‌ای مکث کنید و به این فکر کنید که همین حالا شما دارید این کلمات و این مقاله را می‌خوانید. به آن همه اطلاعات و علمی فکر کنید که به وسیله‌ی خط و زبان نوشتاری، حفظ شده‌اند. حالا جهان را بدون آن اطلاعات در نظر بگیرید! بدون وجود خط، ممکن بود فقط یکی دو مورد در این لیست اختراع شوند. به علاوه، مخترعین با خواندن علمی که پیشینیان‌شان قبلا آموخته بودند، توانستند به موفقیت برسند. نوشتن بیش از هر پیشرفت دیگری این جهان را تغییر داده‌است! بله، حقیقتا همین‌طور است!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد آرا: 4

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *