کاهش 42 درصدی خشونت علیه خبرنگاران در ۲۰۱۹؛ خشونت طالبان از طریق محاکم بین‌المللی بررسی شود

توسطروایت زنده

دی ۸, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

نی، حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان می گوید، در سال 2019 میلادی خشونت علیه خبرنگاران نسبت به سال گذشته کاهش 42 درصدی داشته است.

نی امروز ‌یک‌شنبه(8جدی) با نشر گزارش سالانه اش گفته است که بر اساس آمارهای ثبت شده در دیده‌بان رسانه‌های دفتر نی، در سال 2019 میلادی 10 خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در افغانستان کشته شده و 21 تن دیگر زخمی شده اند.

در این گزارش آمده است که از میان ده خبرنگار و کارمند رسانه‌ای کشته شده در سال 2019 میلادی، یک مورد از سوی طالبان، یک مورد در انفجار بمب جاگذاری شده، و یک مورد در درگیری کشته شده، اما هفت مورد دیگر به گونه‌ فردی ترور شده اند.

براساس این گزارش، در مجموع 115 مورد خشونت در سال 2019 در برابر خبرنگاران ثبت شده که شامل قتل، جراحت، لت و کوب، تهدید و توهین، بازداشت‌های کودتاه مدت، حمله بر رسانه‌ها و عدم دسترسی به اطلاعات که منجر به خشونت شده، بوده است.

nai

نی در گزارش خود51 مورد تهدید و توهین خبرنگاران و کارمندان رسانه ای را ثبت کرده که بیشتر عاملان این تهدید طالبان، افرادی حکومتی شامل محافظان ریاست جمهوری، محافظان برخی والی ها و نمایندگان مجلس، پولیس و بعضا مردم محل بوده اند.

این نهاد همچنان از ثبت 10 مورد لت و کوب خبرنگاران در سال جاری میلادی خبر داده و گفته است که محافظان ریاست جمهوری، سربازان پولیس و ارتش، و در دو مورد مردم محل عاملان لت و کوب خبرنگاران بوده اند.

نی گفته است که در سال جاری میلادی 8 مورد اسارت خبرنگاران توسط طالبان و نیز 10 مورد بازداشت خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای از سوی امنیت ملی کشور ثبت شده است.

در این گزارش با اشاره به سه حمله بر رسانه ها در ولایت های مختلف خاطرنشان کرده که علاوه بر این عدم دسترسی به اطلاعات، چالش دیگر خبرنگاران در سال 2019 بوده که در برخی موارد منجر به خشونت در برابر خبرنگاران شده است.

در این گزارش نی، 42 مورد مشکلات درون سازمانی رسانه ها و همچنان از رسیدگی نسبی 155 مورد از سوی حکومت نیز یاد شده است.

 نی در گزارش خود اضافه کرده که در زمینه‌ مصونیت بیشتر خبرنگاران، پرونده های خشونت علیه خبرنگاران که عاملان آن طالبان هستند، باید از طریق محاکم بین‌المللی بررسی شود و نیز یک نیروی کوچک امنیتی برای محافظت خبرنگاران در محلات جنگی و در جریان پوشش رویدادهای تروریستی ایجاد شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *