جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
1 نظر
4 بازدید

13 مواد خوراکی که به کاهش وزن کمک می‌کنند

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

همه‌ی کالری‌ها یکسان نیستند. مواد غذایی مختلف، مسیرهای متابولیک متفاوتی را در بدن طی می‌کنند. آنها می‌توانند اثرات کاملا متفاوتی بر گرسنگی، هورمون‌ها و تعداد کالری‌هایی‌ که می‌سوزانید، داشته باشند.

در این نوشتار با برخی از مواد غذایی که مطابق با تحقیقات علمی، به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کنند، آشنا خواهیم شد!

1- تخم مرغ کامل

هرچند زیاده‌روی در مصرف تخم مرغ، سبب بالا رفتن کلسترول بد در برخی از آدم‌ها می‌شود، اما در صورتی که می‌خواهید لاغر شوید، این ماده‌ی غذایی یکی از بهترین گزینه‌هایی است که در اختیار دارید. تخم مرغ چربی و پروتئین زیادی دارد و بسیار سیرکننده است.

یک مطالعه روی ۳۰ خانم دارای اضافه وزن که برای صبحانه به جای نان، تخم مرغ خوردند،‌ نشان داد که این ماده‌ی خوراکی احساس سیری را افزایش می‌دهد. به علاوه، شرکت‌کنندگان این مطالعه تا ۳۶ ساعت بعد هم کمتر غذا خوردند.

2- سبزیجات برگ‌دار سبز

سبزیجات سبز مانند پالک یا کلم بروکلی (گلپی سبز) و بسیاری دیگر، گزینه‌هایی عالی برای یک برنامه‌ی غذایی لاغری هستند زیرا هم کالری کمی دارند و هم سرشار از فیبر هستند. با خوردن سبزیجات حجم وعده‌های غذایی‌تان را بدون بالا رفتن تعداد کالری، افزایش می‌دهید.

3- ماهی

ماهی‌های چرب بی‌نهایت سالم و بسیار سیرکننده هستند. ماهی سرشار از پروتئین باکیفیت، چربی‌های سالم و مواد مغذی مهم است. ماهی و سایر انواع ماهی‌های چرب با وجود کالری کمی که دارند، می‌توانند شما را ساعت‌ها سیر نگه دارند.

4- گوشت گاو بدون چربی و سینه‌ی مرغ

مطالعات نشان می‌دهند که گوشت به کاهش وزن کمک می‌کند به این دلیل که پروتئین فراوانی دارد. پروتئین به شدت سیرکننده است و داشتن یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین می‌تواند به سوزاندن ۸۰ تا ۱۰۰ کالری در روز کمک ‌کند.

5- کچالوی آب‌پز

در مقیاسی به نام شاخص سیری، که میزان سیرکننده بودن مواد غذایی را اندازه‌گیری می‌کند، کچالوی آب‌پز بالاترین امتیاز را به دست آورده‌است. اگر بعد از پختن کچالو کمی صبر کنید تا خنک شود، مقدار زیادی نشاسته‌ی مقاوم تشکیل می‌دهد، نوعی فیبر که فواید زیادی برای سلامتی دارد از جمله کاهش وزن.

6- لوبیا و حبوبات

برخی از انواع حبوبات به کاهش وزن کمک می‌کنند، از جمله عدس، لوبیای سیاه و لوبیا چیتی. این مواد غذایی حاوی پروتئین و فیبر زیادی هستند و چنانچه پیشتر گفتیم، این دو ماده‌ی مغذی بسیار سیرکننده هستند.

7- سوپ‌ها

غذاهایی که تراکم کالری پایینی دارند، سبب می‌شوند که شما کمتر غذا بخورید. غالب غذاهایی که تراکم کالری در آنها پایین است، آب فراوانی دارند مثل سبزیجات و میوه‌ها. سوپ هم در همین دسته قرار می‌گیرد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که سوپ سبب می‌شود که زودتر احساس سیری کنید و در نتیجه کالری کمتری دریافت کنید.

8-  آووکادو

آووکادو واقعا میوه‌ی متفاوتی است. در حالی که غالب میوه‌ها سرشار از کربوهیدرات هستند، این میوه چربی فراوانی دارد، ‌به ویژه چربی تک‌غیراشباع که در روغن زیتون هم یافت می‌شود. با این وجود آووکادو علاوه بر چربی، آب و فیبر فراوانی هم دارد و بنابراین تراکم کالری آن کمتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید.

9- سرکه سیب

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که سرکه سیب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. در یک مطالعه‌ی ۱۲ هفته‌ای، افراد چاقی که روزانه ۱۵ یا ۳۰ میلی‌لیتر سرکه سیب خوردند، کاهش وزن ۱۲۰۰ تا ۱۷۰۰ گرمی را تجربه کردند. به علاوه، سرکه سیب قادر است قند خون را بعد از خوردن وعده‌های غذایی کاهش دهد.

10-  مغزها

مغزها و میوه خشک علی‌رغم اینکه چربی زیادی دارند، آنقدری که تصور می‌کنید چاق‌کننده نیستند. در واقع مغزها میان‌وعده‌ی مناسبی محسوب می‌شوند زیرا پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم دارند.

مطالعات نشان می‌دهند که خوردن مغزها در حد اعتدال می‌تواند متابولیسم بدن را بهبود داده و حتی سبب کاهش وزن شود.

11- فلفل (مرچ)

گنجاندن فلفل (مرچ) در برنامه‌ی غذایی کاهش وزن بسیار مفید است. این ماده‌ی خوراکی کپسایسین دارد، ماده‌ای که ثابت شده اشتها را کاهش و چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد.

12-  روغن نارگیل

روغن نارگیل سرشار است از تری‌گلیسیریدِ زنجیره متوسط (MCTs) است. مطالعات نشان داده‌اند که این نوع اسیدهای چرب می‌توانند سطح سیری و تعداد کالری‌هایی که سوزانده می‌شوند را افزایش دهند. به علاوه مطالعه‌ای که روی مردان و زنان صورت گرفت نشان داد که روغن نارگیل می‌تواند چربی شکمی را کاهش دهد.

13- ماست پرچرب

ماست یکی از مواد لبنی فوق‌العاده است. برخی از انواع ماست باکتری پروبیوتیک دارند که می‌تواند عملکرد روده‌ها را بهبود دهد. سلامت روده، سبب جلوگیری از بروز التهاب و مقاومت به لپتین (یکی از محرک‌های هورمونی چاقی) می‌شود. به علاوه، مطالعات نشان می‌دهند که ماست پرچرب، با کاهش ریسک چاقی و دیابت نوع ۲ (مرض شکر) مرتبط است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها
  1. ağır nakliyat نیم‌رخ

    this is awesome blog thanks for updates . amazing.

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان