۸ فایده یوگا که به لحاظ علمی تایید شده‌اند

توسطتحریریه خبرنامه

آذر ۱۹, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲ , , , , ,

یوگا از واژه‌ی سانسکریت «یوج» به معنای اتحاد یا وصل‌کننده مشتق شده‌است. این ورزش باستانی در واقع «ذهن و بدن» را به هم پیوند می‌دهد.

یوگا تمرینات تنفسی، مدیتیشن و پوزیشن‌های طراحی‌شده برای ترویج آرامش را کنارهم قرار می‌دهد تا استرس را کاهش بدهد.

در این مقاله با آن دسته از فواید یوگا که به لحاظ علمی تایید شده‌اند، آشنا خواهیم شد.

۱. یوگا التهاب بدن را کم می‌کند

التهاب یکی از واکنش‌های سیستم ایمنی بدن است، اما زمانی که به صورت مزمن رخ بدهد می‌تواند در توسعه‌ی بیماری‌ّهای زیادی نقش داشته باشد از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ شرکت‌کنندگان را به دو گروه تقسیم کرد: گروهی که به طور منظم یوگا کار می‌کردند و گروهی که یوگا کار نمی‌کردند. هر دو گروه تمرینات متوسط تا سنگین دیگری را برای کاهش استرس انجام دادند. مطابق با نتیجه‌ی این مطالعه، افرادی که یوگا کار کرده بودند، سطح التهاب کمتری داشتند.

۲. سلامت قلب را بهبود می‌دهد

مطالعات نشان می‌دهند که حرکات یوگا می‌توانند سلامت قلب را بهبود و چند فاکتور خطر بیماری‌های قلبی را کاهش بدهند. مطابق با یک مطالعه، فشار خونِ شرکت‌کنندگان بالای چهل سال که به مدت پنج سال یوگا کار کرده بودند، پایین‌تر بود. فشار خون یکی از فاکتورهای اصلی سکته‌ی قلبی است.

یوگا تمرینات تنفسی، مدیتیشن و پوزیشن‌های طراحی‌شده برای ترویج آرامش را کنارهم قرار می‌دهد تا استرس را کاهش بدهد
یوگا تمرینات تنفسی، مدیتیشن و پوزیشن‌های طراحی‌شده برای ترویج آرامش را کنارهم قرار می‌دهد تا استرس را کاهش بدهد

۳. استرس را کاهش می‌دهد

 یوگا به دلیل نقش موثری که در کاهش استرس و افزایش آرامش دارد، شناخته‌شده است. مطالعات متعددی ثابت کرده‌اند که این رشته‌ی ورزشی تولید هورمون کورتیزول را در بدن کاهش می‌دهد. کورتیزول به عنوان هورمون استرس شناخته می‌شود.

۴. یوگا کیفیت زندگی را بالا می‌برد

در یک مطالعه، ۱۳۵ فرد سالخورده به سه گروه تقسیم شدند. یکی گروه کنترل و دو گروه نمونه که اولی به یوگا و دومی به پیاده روی مشغول شدند. در پایان مطالعه معلوم شد که گروه یوگا، کاهش خستگی و بهبود خلق و خو را تجربه کردند. مطالعات دیگر نیز ثابت کرده‌اند که یوگا علائم سرطان را در بیماران کاهش و کیفیت زندگی آنها را بهبود می‌دهد، بی خوابی را درمان می‌کند و سبب بهبود سلامت روح و روان می‌شود.

۵. با افسردگی مبارزه می‌کند

برخی مطالعات نشان می‌دهند که یوگا می‌تواند اثرات ضدافسردگی داشته باشد. این تاثیر یوگا به دلیل نقشی است که در کاهش هورمون کورتیزول دارد. در یک مطالعه‌ی ترک وابستگی به الکل، شرکت‌کنندگان حرکت «سودارشان کریا» را که روی تنظیم تنفس تمرکز دارد، ‌انجام دادند. این گروه بعد از دو هفته، کاهشِ علائم افسردگی و سطح کورتیزول را تجربه کردند. مطالعات دیگری نیز تاثیر مثبت یوگا را روی افسردگی اثبات کرده‌اند.

۶. اضطراب را تسکین می‌دهد

در یک مطالعه، ۳۴ خانم مبتلا به اضطراب به مدت دو ماه و هفته‌ای دو بار در کلاس‌های یوگا شرکت کردند. در پایان این مطالعه، شرکت‌کنندگان کاهش قابل‌توجه اضطراب را تجربه کردند.

هرچند چندین مطالعه‌ی دیگر نیز تاثیر مثبت یوگا را در کاهش اضطراب اثبات کرده‌اند، اما هنوز معلوم نیست که مکانیسم یوگا برای این تاثیر مثبت چگونه است. تاکید این رشته بر حضور در لحظه و پیدا کردن حس آرامش می‌تواند عامل کمک‌کننده در این زمینه باشد.

۷. یوگا تنفس را بهبود می‌دهد

پرانایاما، یا تنفس یوگایی، عملی در یوگا است که روی کنترل تنفس تمرکز دارد. بیشتر حرکات یوگا تمرینات تنفسی را شامل می‌شوند و مطالعات زیادی تاثیر یوگا را بر بهبود تنفس اثبات کرده‌اند.

در یک مطالعه‌ی پانزده هفته‌ای، ۲۸۷ دانشجو، که حرکات مختلف یوگا و تمرینات تنفسی را یاد گرفتند، افزایش قابل‌توجه «ظرفیت حیات» را تجربه کردند. بهبود تنفس، می‌تواند به افزایش مقاومت بدن، بهبود عملکرد و ارتقاء سلامت ریه‌ها نیز کمک کند.

۸. یوگا سبب تسکین درد میگرن می‌شود

برای کنترول درد و علائم میگرن معمولا از دارو استفاده می‌شود. هرچند شواهد زیادی وجود دارد که یوگا نیز می‌تواند در تسکین این درد موثر باشد.

بیشتر حرکات یوگا تمرینات تنفسی را شامل می‌شوند و مطالعات زیادی تاثیر یوگا را بر بهبود تنفس اثبات کرده‌اند
بیشتر حرکات یوگا تمرینات تنفسی را شامل می‌شوند و مطالعات زیادی تاثیر یوگا را بر بهبود تنفس اثبات کرده‌اند

در مطالعه‌ای، ۶۰ شرکت‌کننده‌ی مبتلا به میگرن به دو دسته‌ی درمان معمول همراه با یوگا یا بدون یوگا تقسیم شدند. گروهی که یوگا کار کرده بودند، کاهش قابل‌توجهی را در تعداد دفعات حمله‌ی میگرن و همین‌طور شدت درد تجربه کردند.

کلام پایانی

مطالعات زیادی اثرات مثبت یوگا را بر سلامت روح و جسم اثبات کرده‌اند. گنجاندن این رشته‌ی ورزشی فوق‌العاده در برنامه‌ی زندگی‌تان، می‌تواند مقاومت و انعطاف‌پذیری بدن را افزایش داده و علائم اضطراب، استرس و افسردگی را کاهش دهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *