۱۰ روش عالی درمان خانگی ریزش مو

توسط

آذر ۱۶, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲ , ,

شکی نیست که همه ما دوست داریم موهایی زیبا و پرپشت داشته باشیم. اما گاهی ریزش موی مثل کابوس از راه می‌رسد و روح و روان‌مان را به هم می‌ریزد! اگر به تازگی متوجه شده‌اید که تعداد تارهای موی روی شانه‌تان افزایش یافته یا صبح‌ها شاهد تارهای موی روی بالش‌تان هستید، این نوشتار را بخوانید تا با علل بروز این مشکل و شیوه‌های درمان خانگی آن آشنا شوید.

ریزش مو ممکن است در اثر عادات سبک زندگی، ژنتیک یا هر دو عامل ایجاد شود. برخی از اختلالات پزشکی نیز ممکن است منجر به کم شدن حجم موها شود. مطابق با آکادمی درماتولوژی آمریکا (AAD)، از دست دادن ۵۰ تا ۱۰۰ مو در روز طبیعی است. اما بیشتر از این میزان، بدان معناست که شما باید به فکر درمان مشکل موجود باشید.

برخی از علل ریزش مو عبارتند از:

– استفاده‌ی بیش از حد از رنگ مو و مواد شیمیایی

– محکم بستن موها

– عدم مصرف آهن، فولیک اسید و دیگر مواد معدنی به میزان کافی

استرس مزمن و کنترل‌نشده

یکی از عوامل ریزش مو استفاده بیش از حد از رنگ مو و مواد شیمیایی است.
یکی از عوامل ریزش مو استفاده بیش از حد از رنگ مو و مواد شیمیایی است.

– تغییرات هورمونی

– زایمان

از دست دادن بیش از ده کیلو از وزن در مدت کوتاه

– مشکلات سیستم ایمنی بدن

– ابتلا به اختلالات پوستی یا عفونت

درمان‌های خانگی ریزش مو

غالب موارد ریزش مو در خانه قابل درمان هستند. روش‌های درمانی زیر را در نظر داشته باشید، اما پیش از مصرف هر دارو و مکملی با داکترتان صحبت کنید.

۱. ماساژ کف سر

شاید ارزانترین درمان ریزش مو همین باشد. این کار نه هزینه دارد و نه عوارض جانبی!

هنگامی که موهای‌تان را شستشو می‌دهید، به آرامی و با نوک انگشتان روی پوست سرتان فشار وارد کنید تا جریان خون در این ناحیه افزایش بیابد.

۲. درمان خانگی ریزش مو، روغن‌های طبیعی

روغن‌های طبیعی از گیاهان دارویی به دست می‌آیند. براساس تحقیقات صورت گرفته، روغن اسطوخودوس ریزش مو را با موفقیت درمان می‌کند. این روغن غالبا با انواع دیگر مانند روغن رزماری و آویشن ترکیب می‌شود. فقط یادتان باشد، اگر تصمیم دارید که این روش درمانی را امتحان کنید، حتما مقدار کمی روغن را روی بازوی‌تان آزمایش کرده و ۲۴ ساعت صبر کنید تا مطمئن شوید که هیچ واکنش آلرژیکی نشان نمی‌دهید.

۳. مولتی‌ویتامین‌

موهای سالم با سلامتی کلی بدن‌تان ارتباط دارد. در صورت ابتلا به سوء تغذیه یا برخی از اختلالات خوردن، ممکن است موهای جدید نتوانند فولیکول تولید کنند. با آزمایش خون خواهید فهمید که در چه مواد مغذی کمبود دارید.

اگر در چندین مورد دچار کمبود باشید، داکترتان ممکن است مصرف مولتی‌ویتامین را به طور روزانه برای‌تان تجویز کند.

۴. مکمل اسید فولیک

اسیدفولیک نوعی ویتامین B است که نقش مهمی در تولید سلول‌های جدید ایفا می‌کند. در مورد ریزش مو، به نظر می‌رسد که اسید فولیک به فولیکول‌ها کمک می‌کند تا موهای جدیدی را در نواحی کم مو ایجاد کنند. با این حال، قبل از مصرف هر ویتامینی، حتما با داکترتان مشورت کنید.

۵. روغن نارگیل

اسید لوریک موجود در روغن نارگیل به پیوند پروتئین در منبع مو کمک می‌کند و مانع شکست مو در ریشه و تارها محافظت می‌شود. ماساژ روغن نارگیل روی پوست سر جریان خون را در این ناحیه افزایش داده و حتی به رشد مجدد موها کمک می‌کند.

. ماساژ روغن نارگیل روی پوست سر جریان خون را در این ناحیه افزایش داده و حتی به رشد مجدد موها کمک می‌کند.
. ماساژ روغن نارگیل روی پوست سر جریان خون را در این ناحیه افزایش داده و حتی به رشد مجدد موها کمک می‌کند.

۶. درمان خانگی ریزش مو، روغن زیتون

روغن زیتون از موها در برابر خشکی و شکستگی محافظت می‌کند. این روغن می‌تواند مانع کند شدن ریزش ژنتیکی مو شود. برای استفاده از روغن زیتون جهت درمان ریزش مو، دو قاشق غذاخوری از آن را مستقیماً روی موها بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند. در نهایت موها را مثل همیشه بشویید.

۷. یوگا

بسیاری از حرکات یوگا به طور موفقیت‌آمیزی استرس را کاهش می‌دهند. بنابراین ریزش موی ناشی از استرس را می‌توان با یوگا بهبود داد.

۸. شستشوی منظم موها

شستن موها به طور مرتب می‌تواند با تمیز و سالم نگه داشتن پوست کف سر مانع ریزش مو شود. اما فراموش نکنید که برای شستشوی روزانه از یک شامپوی ملایم استفاده کنید.

۹. ویتامین D

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که کمبود ویتامین D با ریزش مو مرتبط است. برای درمان این مشکل حتما با داکترتان مشورت کنید.

۱۰. درمان خانگی ریزش مو، پروتئین

فولیکول‌های مو از پروتئین تشکیل شده‌اند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ که روی ۱۰۰ فرد دچار ریزش مو صورت گرفت، نشان داد که کمبود مواد مغذی از جمله پروتئین در ریزش مو نقش اساسی دارند. بکوشید مواد غذایی حاوی پروتئین از جمله ماهی، تخم‌مرغ، آجیل، مواد لبنی کم‌چرب و مرغ را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *