بانک جهانی: افغانستان پس از توافق احتمالی با طالبان به کمک‌های مالی بین‌المللی نیاز دارد

توسطروایت زنده

آذر ۱۴, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

بر اساس یک تحلیل و ارزیابی بانک جهانی، افغانستان پس از دستیابی به توافق احتمالی با طالبان، به کمک‌های مالی بین‌المللی نیاز خواهد داشت.

بانک جهانی امروز پنج‌شنبه(14 قوس) در یک خبرنامه گفته است که در یک گزارش تازه، نیازمندی‌های میان‌مدت مالی افغانستان را با توجه به شرایط مختلف سیاسی و اقتصادی، تحلیل و ارزیابی کرده است.

بر اساس این گزارش، افغانستان برای تامین بودجه مورد نیاز برای ارایه خدمات، حمایت از تسریع روند رشد اقتصادی، فراهم‌کردن شرایط برای کاهش خشونت‌ها و ادامه توافق صلح، سالانه بین شش تا هشت میلیارد دالر به کمک جامعه جهانی نیاز خواهد داشت.

در عین حال هینری کرالی، رییس دفتر بانک جهانی در افغانستان گفته است: “بهبود اوضاع امنیتی، تامین ثبات سیاسی و تامین یک محیط مصون و مطمین برای رفت و آمد میان ولایات مختلف افغانستان، می تواند سبب افزایش سرمایه گذاری خصوصی و ایجاد زمینه‌های اشتغال در این کشور شود… توقع می‌رود که پس از دست‌یافتن به توافق صلح و استقرار ثبات سیاسی، در بعضی از بخش‌ها نیاز به تامین هزینه‌های بیشتر باشد”.

World bank

او هم‌چنان گفته است که جامعه جهانی می‌تواند به طور تدریجی؛ اما محتاطانه، بر اساس نیازمندی‌های افغانستان، میزان کمک‌هایش را به این کشور کاهش دهد.

کرالی تاکید کرده است که کاهش آنی در کمک‌های بین‌المللی می‌تواند چشم‌انداز صلح پایدار در افغانستان را خدشه دار کند.

بانک جهانی افزوده است که هنوز سطح عواید و مصارف در افغانستان غیر متوازن است.

بر اساس آمار این بانک، در حال حاضر ۷۵ درصد تمام مصارف افغانستان از کمک‌های جامعه جهانی تمویل می‌شود و ممکن است تحت هر شرایطی، میزان کمک‌های مالی به این کشور پس از توافق احتمالی صلح، نسبت به گذشته محدود باشد.

بانک جهانی خاخطرنشان کرده که مردم افغانستان پس از توافق صلح، زمانی نفع می‌برند که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، اشتغال‌زایی و دسترسی به خدمات بیشتر شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *