۱۰ درمان طبیعی جوش صورت

توسطتحریریه خبرنامه

آذر ۱۳, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

جوش یا آکنه یکی از شایع‌ترین اختلالات پوستی در جهان است به طوری که ۸۵ درصد آدم‌ها در بخشی از زندگی‌شان با آن مواجه می‌شوند. این مشکل پوستی زمانی ایجاد می‌شود که منافذ پوست مسدود شده یا با باکتری عفونی شده‌اند. اما خبر خوب اینکه داروهای خانگی زیادی برای درمان جوش صورت وجود دارند. اگر شما هم از این مشکل رنج می‌برید، مطلب حاضر را بخوانید!

درمان‌های خانگی جوش صورت (آکنه)

۱. روغن درخت چای

روغن درخت چای، یک ضدباکتری و ضدالتهاب طبیعی است که می‌تواند باکتری ایجادکننده‌ی جوش را از بین ببرد. مطابق با مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت، این روغن می‌تواند تعداد جوش‌ها‌ را کاهش بدهد. برای استفاده از روغن درخت چای جهت درمان جوش، آن را به نسبت ۱ به ۹ با آب ترکیب کنید. بعد ترکیب را با تکه‌ای پنبه روی قسمت‌های دارای جوش استعمال کنید. در صورت لزوم می‌توانید کرم مرطوب‌کننده نیز بزنید. این فرایند را ۱ تا ۲ بار در روز تکرار کنید.

۲. آلوئه ورا

آلوئه ورا یک ضدباکتری و ضدالتهاب طبیعی است به این معنی که می‌تواند جوش را درمان و از بروز مجدد آن پیشگیری کند. به علاوه این گیاه حاوی آب زیادی است و در نتیجه برای کسانی که در اثر مصرف محصولات ضد آکنه، پوست‌شان خشک شده مناسب است. برای انجام این درمان مقداری ژل آلوئه ورا را از برگ آن خارج کنید و آن را مستقیما روی پوست تمیز پخش کنید. می‌توانید این روش درمانی را ۱ تا ۲ بار در روز تکرار کنید.

۳. عسل

عسل از قدیم‌الایام برای درمان اختلالات پوستی استفاده می‌شود. این ماده حاوی آنتی‌اکسیدان است که به پاکسازی پوست و باز کردن منافذ کمک می‌کند. برای انجام این درمان مقداری عسل را روی جوش‌ها بمالید و بعد از گذشته چند دقیقه شستشو دهید. روش دیگر این است که به ماسک‌های صورت‌تان مقداری عسل بیفزایید.

Honey skin

۴. سیر

بسیاری از متخصصان طب سنتی سیر را برای درمان عفونت‌ها و بهبود توانایی بدن برای مبارزه با میکروب توصیه می‌کنند. سیر حاوی ترکیبات آلی گوگرد است که اثرات ضدباکتری و ضدالتهاب دارند. برای برخورداری از اثرات ضد جوش سیر، می‌توانید آن را به غذاهایی که می‌پزید اضافه کنید، به صورت خام بخورید، یا با آن جوشانده آماده کنید و بنوشید.

۵. چای سبز

چای سبز حاوی نوعی فنل و آنتی‌اکسیدان طبیعی است که کاتچین نام دارد. آنتی‌اکسیدان به بدن کمک می‌کند که مواد شیمیایی و زائدی را که می‌توانند به سلول‌های سالم پوست آسیب بزنند، تجزیه کند. این چای حتی می‌تواند آلودگی روی پوست را از بین ببرد. برای برخورداری از این خاصیت چای سبز،‌ آن را به برنامه‌ی غذایی‌تان اضافه کنید یا تکه‌ای پنبه را به چای آغشته و آن را روی صورت‌تان بمالید. اجازه بدهید خشک شود و بعد آبکشی کنید.

۶. روغن رزماری

روغن رزماری حاوی مواد شیمیایی و ترکیباتی است که خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدباکتری و ضدالتهابی دارند. شما می‌توانید این روغن را با کمی پنبه روی صورت‌تان استعمال کنید. روغن رزماری به صاف‌ و درخشان شدن پوست کمک می‌کند.

۷. روغن نارگیل

مانند دیگر درمان‌های طبیعی روغن نارگیل هم ترکیبات ضدالتهابی و ضدباکتری دارد. برای انجام این درمان مقداری روغن نارگیل خالص را روی قسمت‌هایی که جوش و آکنه دارد بمالید.

۸. سرکه سیب

این نوع سرکه نیز مانند انواع دیگر سرکه به دلیل قدرتی که در مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌ها دارد شناخته‌شده‌ است. سرکه سیب جوش‌ها را از بین می‌برد، به علاوه ثابت شده‌است که اسید لاکتیک موجود در آن از بروز جوش‌ها پیشگیری می‌کند. برای استفاده از سرکه سیب جهت درمان جوش، آن را به نسبت ۱ به ۳ با آب مخلوط کنید و بعد با استفاده از پنبه ترکیب را روی پوست بمالید. اجازه بدهید ۵ تا ۱۰ ثانیه بماند و آبکشی کنید. شما می‌توانید این روش درمانی را ۱ تا ۲ تار بار در روز انجام بدهید.

۹. مدیریت استرس

هورمون‌هایی که در حین استرس آزاد می‌شوند، می‌توانند تولید سبوم (چربی) و التهاب پوست را افزایش بدهند و سبب افزایش تعداد جوش‌ها شوند. در واقع مطالعات زیادی شدت جوش و آکنه را با استرس ارتباط داده‌اند. بنابراین توسط راهکارهای موثر برای مدیریت استرس‌، می‌توانید تا حدی به کاهش این مشکل پوستی کمک کنید.

۱۰. ورزش کنید

انجام تمرینات ورزشی جریان خون را بهبود می‌دهد. افزایش جریان خون به تغذیه‌ی سلول‌های پوست کمک کرده و به این ترتیب مانع بروز جوش می‌شود. به علاوه ورزش در تنظیم هورمون‌های بدن نقش مثبتی ایفا می‌کند، روندی که خود در کنترل جوش موثر است.

سخن پایانی

روش‌های درمانی قیدشده در این نوشتار ممکن است برای همه موثر نباشند، اما امتحان‌ کردن‌شان ضرری ندارد. فقط، یادتان باشد در صورتی که جوش‌های صورت‌تان بیش از حد شدید بودند، حتما با متخصص پوست مشورت کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *