رهنمودی برای قدردانی از خودِ گذشته، حال و آینده تان

توسط

آذر ۱۱, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

نسبت به شخصیت‌تان چه حسی دارید؟ آیا می‌دانید باید قدردان خود باشید؟

ابراز قدردانی نسبت به مردم، چیزها و وقایعی که در زندگی‌تان رخ می‌دهند با خواب بهتر، تصمیمات مالی هوشمندانه و برخی مزایای دیگر مرتبط است.

اما چند وقت یک بار از خودتان به خاطر کار خوبی که انجام داده‌اید یا غلبه بر یک موقعیت چالش‌برانگیز قدردانی کرده‌اید؟

اگرچه قدردانی از دیگران به خاطر لطفی که به ما داشته‌اند آسان است، اما فعلِ قدردانی از خود، غالبا فراموش می‌شود – و نباید اینطور باشد!

کریستال کاویتا جاگو، کارشناس مددکاری اجتماعی، می‌گوید: ” شکرگذاری از خود دارای مزایای زیادی است. تحقیقات نشان می‌دهند که انجام این کار سبب می‌شود که فرد احساس خوبی نسبت به خود داشته باشد، اثری که سلامت روحی روانی پایداری ایجاد می‌کند. “

به علاوه، مزایای این فعلِ متمرکز بر خود، حتی فراتر از خود است. به گفته کاویتا، با سپاسگزارى و قدردانی از خود، حس مهربانی و پذیرشی که نسبت به خودتان دارید افزایش می‌یابد، رویکردی که بعدها به خوش‌بینی و همدلی در روابط‌تان با دیگران تبدیل می‌شود. به این ترتیب پیوندتان با دیگران محکم‌تر و قوی‌تر خواهد بود.

قدردانی از خود رابطه‌ی مثبتی را با خودتان ایجاد می‌کند و سبب ترویج سلامت پایدار روحی و روانی می‌شود.

راه‌های زیادی برای قدردانی از خود وجود دارد، راه‌هایی که همگی بر قدردانی از احساسات و اعمال‌تان متمرکز هستند. کاویتا به عنوان یک مددکار اجتماعی، مددجویان خود را تشویق می‌کند که «پیروزی‌های‌شان» را روی یک برگ کاغذ بنویسند و آنها را در پیاله‌ای قرار بدهند. به این ترتیب خواهند دید که چطور موفقیت‌های‌شان به مرور بیشتر و بیشتر می‌شود. زمانی که کارهای‌تان خیلی خوب پیش نمی‌روند، وجود این یادداشت‌ها یادآور فیزیکی روزهای خوب و موفقیت‌های‌تان هستند.

او می‌گوید: “من از مددجویانم می‌خواهم که اگر شروع قدردانی از خود و گنجاندن این احساس در زندگی روزمره‌شان برای‌شان دشوار است، دست کم با خودشان مهربان باشند زیرا شکل‌گیری الگوها زمان می‌برد. اما تلاش مداوم به توسعه‌ی این احساس کمک خواهد کرد. “

آیا می‌خواهید حس قدردانی از خود را در وجودتان توسعه بدهید؟ سه مرحله‌ی قید شده در این نوشتار را دنبال کنید، تا نسبت به خودِ گذشته، حال و آینده‌تان قدردان و سپاسگذار باشید!

۱. از خودِ گذشته‌تان سپاسگذاری کنید

این کار را با فکر کردن در مورد آنچه در گذشته انجام داده‌اید و تجربه کرده‌اید، از کودکی تا همین اواخر، شروع کنید. این احتمال وجود دارد که برخی موقعیت‌‌های دشوار را پشت سر گذاشته‌اید. مثلا شاید خودتان را از یک رابطه‌ی سمی نجات داده باشید. یا شاید در برهه‌ای از زمان متوجه اشتباه‌تان شده و آن را اصلاح کرده‌اید. یا برای  به دست آوردن چیزی که می‌خواسته‌اید جنگیده‌اید.

. از خودِ گذشته‌تان سپاسگذاری کنید
. از خودِ گذشته‌تان سپاسگذاری کنید

هر چیزی که حس افتخار به خودتان را در وجودتان بیدار می‌کند. به هر روی، شما موفقیت را چند باری حس کرده‌اید، خواه کوچک و خواه بزرگ!

۲. از خودِ امروزتان سپاسگذاری کنید

در این مرحله باید به چیزهایی فکر کنید که در حال حاضر انجام می‌دهید و به نفع‌تان است. دست کم همین حالا که دارید این مقاله را می‌خوانید، یعنی به فکر خودتان هستید و می‌خواهید کمکی به خودتان بکنید!

شاید اخیرا یوگا را شروع کرده باشید! یا بعد از یک دوره ناخوشی، یک برنامه‌ی خوشگذرانی برای خودتان ترتیب داده باشید. خوب فکر کنید و هرچه به ذهن‌تان می‌رسد یادداشت کنید! بله شما دارید به خودتان کمک می‌کنید، همین‌طور ادامه بدهید!

۳. از خودِ آینده‌تان سپاسگذار باشید

قطعا فکر کردن به آینده و احتمال ارتکاب خطا و اشتباه، نگرانی‌هایی در شما ایجاد می‌کند. اما اگر به جای فکر کردن به اشتباهات آتی، قدردان آنها باشید چطور؟ اگر از خودتان ممنون باشید که با هر بار اشتباه، در نهایت راه درست را پیدا می‌کنید و از خطاهای‌تان درس می‌گیرید، چطور؟

قدردانِ خودِ آینده‌تان بودن، می‌تواند یادآور این باشد که شما قادر هستید برای خودتان کاری کنید. به این ترتیب برخی از نگرانی‌های‌تان محو می‌شوند و از بین می‌روند.

سخن پایانی

زمانی که این سه مرحله مرور کردید، لحظه‌ای زمان بگذارید و غرق در سپاسگذاری شوید.

بازوهای‌تان را دور خودتان بپیچید و با صدای بلند از خودتان سپاسگذاری کنید!

هر روز فهرستی سه موردی آماده کنید تا یادآوری باشد از آنچه انجام داده‌اید و انجام خواهید داد. یکی از این کارها می‌تواند تشویق دوستان و اعضای خانواده‌تان به قدردانی از خویشتن باشد. این موهبت را در اختیار همه قرار بدهید!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *