۷ نکته از جادوی شکلات تلخ برای سلامتی

توسطتحریریه خبرنامه

آذر ۹, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

شاید وقتی دچار افت فشار می‌شوید، به فکر خوردن خوراکی‌های شیرین افتاده باشید، چیزی مثل شکلات که محبوب همه است.

شکلات فواید زیادی برای سلامت فیزیکی و روحی دارد از جمله اینکه آسیب‌دیدگی‌ عضلانی و افسردگی را کاهش می‌دهد.

اما بین انواع شکلات و کاکائو، شکلات تلخ بیشترین فایده را دارد. خوردن هر روزه 5 گرم شکلات تلخ می‌تواند برای بدن بسیار مفید باشد.

در صورتی که تمایل دارید در مورد فواید شکلات تلخ اطلاعات بیشتری کسب کنید، با ما در این نوشتار همراه باشید!

۱. عملکرد مغز را بهبود می‌دهد

خوردن شکلات تلخ باعث می‌شود تا مغز عملکرد بهتری داشته باشد، مزیتی که برای جلوگیری از مشکلات عصبی مانند بیماری‌ آلزایمر هم مفید است.

شکلات یا کاکائوی تلخ می‌تواند توانایی مغز را برای ساماندهی مجدد خود، خصوصا در برابر واکنش به آسیب‌ها و بیماری‌های مغزی تقویت کند.

۲. ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

ترکیبات موجود در شکلات می‌تواند از بدن در برابر اکسیداسیون کلسترول بد محافظت کند. این تاثیر در بلندمدت مانع رسوب کلسترول در عروق و نهایتا کاهش ریسک بیماری‌های قلبی می‌شود.

۳. از پوست در برابر خورشید محافظت می‌کند

ترکیبات فعال موجود در کاکائوی تلخ بهترین گزینه برای پوست است. فلاونول‌های موجود در این ماده‌ی خوراکی می‌توانند از پوست شما در برابر آفتاب محافظت کنند، جریان خون را به پوست بهبود بدهند و سفتی و رطوبت پوست را افزایش دهد.

۴. شکلات تلخ سرشار از آنتی‌اکسیدان است

شکلات تلخ حاوی ترکیبات زیادی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند از جمله فلاونول‌ها و پلی‌فنول‌ها. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند رادیکال‌های آزاد را در بدن خنثی کنند و مانع بروز استرس اکسیداتیو شوند. استرس اکسیداتیو به معنای آسیب‌های وارد شده به سلول‌ها و بافت‌های بدن است که در صورت بیش از حد بودن رادیکال‌های آزاد رخ می‌دهد.

۵. فشار خون را کاهش می‌دهد

فلاونول های موجود در کاکائوی تلخ سبب تولید اکسید نیتریک در بدن می‌شوند. اکسید نیتریک باعث گشاد شدن عروق خونی شده و به این ترتیب جریان خون را بهبود می‌بخشد. نتیجه‌ی این فرایند، کاهش فشار خون است.

شکلات تلخ حاوی ترکیبات زیادی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند از جمله فلاونول‌ها و پلی‌فنول‌ها. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند رادیکال‌های آزاد را در بدن خنثی کنند و مانع بروز استرس اکسیداتیو شوند
شکلات تلخ حاوی ترکیبات زیادی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند از جمله فلاونول‌ها و پلی‌فنول‌ها. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند رادیکال‌های آزاد را در بدن خنثی کنند و مانع بروز استرس اکسیداتیو شوند

۶. اثرات ضد التهابی دارد

التهاب، بخشی از واکنش سیستم ایمنی بدن در برابر میکروب‌ها و سایر مواد مضر است. با این وجود، التهاب مزمن می‌تواند به سلول‌ها و بافت‌های بدن آسیب وارد کند و ممکن است خطر بروز برخی بیماری‌ها و اختلالات را افزایش دهد، از جمله دیابت نوع ۲، آرتریت و انواع خاصی از سرطان.

نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۸ صورت گرفت نشان داد که مصرف مقادیر زیاد شکلات ۷۰٪، فعالیت ژن‌هایی را که واکنش سیستم ایمنی را تنظیم می‌کنند، به گونه‌ای مثبت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

۷. بسیار مغذی است

۱۰۰ گرم شکلات تلخِ 70 تا 85٪ درصد حاوی موارد زیر است:

– ۱۱ گرم فیبر

– ۶۷٪ از آهن مورد نیاز در روز

– ۵۸٪ از منیزیم مورد نیاز در روز

– ۸۹٪ از مس مورد نیاز در روز

– ۹۸٪ از منگنز مورد نیاز در روز

کاکائوی تلخ همچنین دارای مقدار زیادی پتاسیم، فسفر، روی و سلنیوم است.

 سخن آخر

شواهد قابل‌توجهی وجود دارند که نشان می‌دهند کاکائو می‌تواند مزایای سلامتی قدرتمندی برای بدن داشته باشد.

شکلات یکی از معدود غذاهایی است که ضمن داشتن فوایدی برای سلامتی، طعم عالی هم دارد، هرچند این بدان معنا نیست که باید هر روز مقدار زیادی شکلات مصرف کنید. این ماده‌ی خوراکی هم به هر حال کالری دارد و زیاده‌روی در مصرف آن سبب افزایش وزن‌تان می‌شود.

یکی دو تکه شکلات تلخ بعد از شام برای بهره‌مند شدن از مزایای بی‌نظیر آن کافی است. همچنین توجه داشته باشید که باید انواعِ باکیفیت شکلات را انتخاب کنید – شکلات تلخ با محتوای کاکائوی 70٪ یا بالاتر ایده‌آل است.

شکلات‌های تلخ به طور معمول حاوی قند هستند، اما مقدار آن معمولاً کم است. هرچه شکلات تیره‌تر باشد، قند کمتری نیز خواهد داشت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *