انتقاد کرزی: آزادی بیان و مردم سالاری تهدید و زیر پا می شود!

توسطروایت زنده

آذر ۴, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین می گوید که از سه، چهار سال به این طرف آزادی بیان و مردم سالاری در کشور به تدریج تهدید و زیر پا می شود و تحلیلگران و نویسندگان توسط تلفون های بدون شماره تهدید به خاموشی می شوند.

کرزی امروز دوشنبه(4قوس) در یک نشست خبری در کابل گفت: “دلیل پذیرش جهان از افغانستان نوین، اساسات قانون اساسی، احترام به حقوق انسان، حق رای و مردم سالاری بود و متاسفانه از سه چهار سال به این طرف آزادی بیان و مردم سالاری به تدریج تهدید و زیر پا می شود”.

او افزود، تحلیلگران نویسندگان توسط تلفون های بدون شماره تهدید به خاموشی می شوند و سیاسیون نیز تهدید به پرونده سازی می گردند.

کرزی در مورد این که این تهدیدات از سوی چه کسانی صورت می گیرد، چیزی نگفت.

karzai

رییس جمهور پیشین خاطرنشان کرد: “یک سال قبل تهدید ها علیه کسانی که از آغاز صلح امریکا حمایت کردند، زیاد شد؛ شخص اولی که تهدید شد، ملا ضعیف بود که بعد از اشتراک در کنفرانس بین الافغانی مسکو، خانه اش توسط نیروهای امنیتی تهدید شد. به همین ترتیب شخصیت های دیگر که برای صلح کار می کردند نیز تهدید شدند.”

او با اشاره به ترور وحید مژده، آگاه مسایل سیاسی تاکید کرد که در زمان حکومت اش تفاوت دیدگاه با وحید مژده داشته، اما علی رغم این تفاوت دیدگاه، حق آزادی و حق فکر او را پذیرفته و به آن احترام گذاشته است.

کرزی در مورد روند صلح نیز اضافه کرد که صلح می خواهد، اما نه به قیمت دست آوردهای 18 سال گذشته؛ او اساس دست آوردهای 18 سال افغانستان را جمهوری اسلامی که بر اساس اصل دین اسلام و مردم سالاری بنا شده، خواند.

رییس جمهور پیشین ادامه داد که نیروهای امنیتی باید بی طرف و در خدمت منافع ملی کشور باشند، نه این که برای اهداف شخصی کسی به کار گرفته شده و شهروندان کشور را مورد هدف قرار دهند.

او همچنان خواهان بررسی وضعیت افغانستان از سوی رییس جمهور غنی شد. به باور او، اوضاع کشور رو به خرابی است و غنی باید با شهروندان همکار باشد.

کرزی در مورد انتخابات ریاست جمهوری نیز  گفت که عدم اعلان نتایج انتخابات پس از دو ماه، خود یک بحران است.

وی در مورد دلیل این که نتایج انتخابات فردای روز انتخابات اعلان نشد، گفت که افغانستان یک کشور مستقل و آزاد نیست.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *