پس از اظهارات امرالله صالح؛ موجی از انتقادات گسترده در رسانه های اجتماعی

توسطفریدون حسنی

آذر ۴, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

پس از واکنش های گسترده به اظهارات امرالله صالح، معاون اول دسته انتخاباتی دولت ساز، دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی نیز در واکنش به این اظهارات می گوید: “اندازه صورت و بینی مشکل ساز نیست”.

اخیرا امرالله صالح، معاون اول دسته انتخاباتی دولت ساز در صفحه فیس بوک اش نوشته است: “در هسته بحران تیم ثبات و همگرایی: یکی از اعضای هسته بحران می پرسد که شاید قوم های هزاره در تظاهرات کمتر اشتراک کنند. سر هسته جواب میدهد که اشتراک کنند یا نکنند، حرف جداست، اما حق هزاره به اندازه بینی اش است. وقتی خدا بینی تقسیم میکرد، نوبت هزاره که رسید برایش بینی کوچک داد و گفت، دلت میگیری یا که بی بینی می باشی، همه میخندند. این است کسانی که می خواهند همگرایی را تمثیل نمایند.”

امرالله صالح، معاون اول دسته انتخاباتی دولت ساز
امرالله صالح، معاون اول دسته انتخاباتی دولت ساز

صالح در این پست فیس بوکی افزوده است که اگر دادستانی یا دادگاه عالی از او بخواهد این مکالمات نژادپرستانه و تعصب انگیز را به خاطر پیگیری عدلی به دست آرد، در اختیارشان قرار خواهد داد.

واکنش ها در صفحات مجازی؛ دو تایی پشه!

این اظهارات صالح با موجی از واکنش ها در فضای مجازی و صفحات اجتماعی روبرو شده است.

محمد محقق، عضو دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی از نخستین کسانی بود که به نوشته امرالله صالح واکنش نشان داد. محقق نیز در صفحه فیس بوک اش، صالح را “دوتایی پشه” خوانده و نوشته است: “بعضى از بزرگان تیم تابوت ساز چسپیده به بینى هزاره، به او آدم تازه به دوران رسیده باید گفت شرف به بینى نیست، شرف به اخلاق و انسانیت است، تو به فکر خودت باش که بعد از این همه خوش خدمتى به چند تایى پشه حساب هستى، به گمانم دوتایی پشه.”

کاربران رسانه های اجتماعی از جمله فعالان مدنی جامعه هزاره نیز از این نزاع عقب نماندند. آن ها خواهان ارایه سند از سوی معاون اول دسته انتخاباتی دولت ساز در مورد حرف هایش شدند.

داوود ناجی یکی از این فعالان در توییتر اش نوشت: “پیگیر ادعای جناب صالح باشیم، ایشان باید فایل‌صوتی را همگانی کند، در غیر خود متهم به نفرت پراکنی‌است. دوم، با این مساله برخورد قومی نکنیم، بلکه با نگاه انسانی پیگیرش باشیم.”

همچنان عارف رحمانی، عضو مجلس نمایندگان در پاسخ به نوشته صالح یادآور شده است: “مطرح کردن این قصه که تداعی کننده خاطرات تلخی برای من هزاره است؛ برای در اختیار گرفتن چوکی و مقام چند روزه دنیایی؛ خیلی بدتر از صدها دوسیه امنیتی است که برای خوش خدمتی نزد خارجی ها در مورد هزاره ها به عنوان جاسوسان فلان کشور ساخته شد”.

رحمانی تاکید کرده که این توهین را نه فراموش می کند و نه هم می بخشد، مگر این که از هزاره ها معذرت خواهی کند.
رحمانی تاکید کرده که این توهین را نه فراموش می کند و نه می بخشد، مگر این که از هزاره ها معذرت خواهی کند.

رحمانی همچنان تاکید کرده که این توهین را نه فراموش می کند و نه هم می بخشد، مگر این که از هزاره ها معذرت خواهی کند.

اما تا کنون که ساعت ها از آغاز این بلوا می گذرد، امرالله صالح سندی ارایه نکرده است.

واکنش ثبات و همگرایی: هدف نفاق افکنی

در همین حال دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی با نشر یک اعلامیه اظهارات صالح را شرم‌آور و تأسف‌بار خوانده و گفته است: “آنچه بر زبان امرالله صالح جاری شده است، اولا نیت ناپاک رهبری آن تیم را در قبال قوم شریف هزاره روشن می‌سازد و ثانیا با هدف نفاق افکنی مطرح گردیده است.”

ثبات و همگرایی در اعلامیه خود افزوده است: “باور ما این است که ویژگی‌های فیزیولوژیکی و اندازه‌ی صورت و بینی مشکل ساز نیست، آنچه مشکل ساز است اندازه‌ی شعور و اخلاق انسانی انسان است”.

 در اعلامیه دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی تاکید شده که استراتژی جنگ روانی و برخورد استخباراتی با واقعیت‌های عینی و اجتماعی سازگار نیست و مردم افغانستان هوشیارتر از آن اند که سخنان نفاق افگنانه‌ را جدی بگیرند.

واکنش صالح: ثبوت داریم!

پس از اعلامیه ثبات و همگرایی، امرالله صالح نیز خاموش نماند. او عنوانی شخص داکتر عبدالله نوشته است که “خوب می دانید که ثبوت از توهین نژادی توسط یکی از اعضای ارشد تیم شما که مسوولیت سازماندهی برای تظاهرات را دارد، در نزد ما وجود دارد. ثبوت شامل ساعت ها حرف و برنامه ریزی است که یک بخش کوچک آن را همین دشنام تشکیل می دهد. اگر ثبوت وجود نمی داشت، این قدر دست و پاچه و مضطرب نمی شدید. من تا همین لحظه هیچ گاهی در ارتباط به شخص شما از کلمات رکیک کار نگرفته بودم. امشب پرده آشنایی را شما دریدید. دیوار احترام را شما به باروت بستید. خدا و بنده گانش شاهد اند که من مقصر این گسست نبوده و نیستم. حالا که شما بحث ثبوت های ما را دروغ و شرم آور خوانده اید، سر از فردا دیده شود که آیا ثبوت وجود دارد یا خیر. من از تاخت بر اشخاص تا همین لحظه دوری جسته بودم. شما آغازش کردید.”

با این وجود دیده شود که پس از این، اظهارات امرالله صالح و ثبوتی که از آن دم می زند، چه پهلوهای تازه ای به خود می گیرد و مقصر اصلی این توهین نژادپرستانه کیست؟!

این در حالی است که هنوز هیچ خبری از اعلان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیسیون انتخابات نیست. رییس این کمیسیون روز گذشته با بیان این که بازشماری آرا در ۲۵ ولایت به پایان رسیده، خواستار کمک حکومت برای بازشماری آرا در ولایات باقی مانده که این روند متوقف است، شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *