جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

کمیسیون حقوق بشر خواهان ایجاد راه‌کار برای مبارزه با عرف و سنت‌‌های استمرار مردسالاری در کشور شد

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

کمیسیون مستقل حقوق بشر با نشر گزارشی می گوید با وجود کوشش‌های بی‌وقفه این کمیسیون و سایر نهاد‌های فعال در بیش از یک‌و‌نیم‌دهه، خشونت علیه زنان هم‌چنان از آنان قربانی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد.

 کمیسیون حقوق بشر امروز شنبه (2قوس) با نشر گزارشی گفته است که  در جریان هفت ماه سال جاری حدود 2 هزار و 762 مورد خشونت علیه زنان در دفاتر این کمیسیون به ثبت رسیده که در مقایسه با هفت ماه سال گذشته 8.2 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 در گزارش این کمیسیون آمده است که خشونت‌های اعمال‌شده علیه زنان، شامل یک هزار و 41 مورد خشونت روانی و کلامی، 861 ‌مورد خشونت فیزیکی، 485 مورد خشونت اقتصادی، 123 مورد خشونت جنسی و 252 مورد سایر خشونت‌ها است.

AIHRC

 کمیسیون حقوق بشر رایج‌ترین خشونت علیه زن را خشونت فیزیکی، به‌ویژه لت‌و‌کوب گفته است که در سال جاری از مجموع 861 مورد خشونت فزیکی، حدود 744 مورد آن لت‌و‌کوب بوده و این رقم، 26 درصد کل موارد خشونت با زنان را تشکیل می‌دهد. این آمار در سال جاری نسبت به سال قبل‌ 41 مورد افزایش یافته که شامل 30 مورد قتل‌، 71 مورد جراحت، 7 مورد آتش زدن، 8 مورد کار اجباری، یک مورد قطع اعضای بدن بوده است.

 کمیسیون حقوق بشر در گزارش خود هم‌چنان گفته است که خشونت در درون خانواده‌ رایج‌ترین ‌نوع خشونت با زنان است که از مجموع آمار که در هفت ماه سال جاری به ثبت رسیده است، حدود  2 هزار و 762 مورد که تقریبا 97.1 درصد خشونت‌ها علیه زنان را تشکیل می دهد، در محیط خانه به وقوع پیوسته و این آمار نشان دهنده‌ی این است که محیط خانه، نا‌امن‌ترین جای برای زنان در افغانستان بوده است.

 یافته های تازه این کمیسیون نشان می دهد که مهم‌ترین عوامل خشونت با زنان موجودیت عرف و عنعنات نا‌پسند، نبود امنیت و ضعف در حاکمیت دولت در ولسوالی‌ها و ولایات دور‌دست، ‌عدم برخورد قاطع  با مجرمان و استمرار فرهنگ معافیت از مجازات، فساد اداری و سوء‌استفاده از موقف وظیفه‌‌ای، دخالت افراد متنفذ در امر رسیدگی به قضا‌،‌ دسترسی محدود زنان به عدالت است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان