5 نکته که باید برای کاهش استرس هنگام امتحان بدانیم

توسطفرشته فرهنگ

آبان ۳۰, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

نزدیک به امتحانات عده‌یی از دانش‌آموزان و دانشجویان مریض احوال بوده و نمی‌تواند درست غذا بخورند یا بخوابند.

این وضعیت ناشی از هراس و استرسی است که آنان به امتحانات خود دارند. امتحان همیشه با استرس همراه بوده است. استرس امتحانات باعث می‌شود تا دانشجویان و دانش‌آموزان  به صورت متفاوت تحت تاثیر قرار بگیرند.

پس اگر قرار باشد امتحان خوبی را سپری کنید، مهم است تا استرس‌تان را مدیریت کنید و کافی است راه‌کارهای کوچکی را انجام دهید تا از مشکلات بزرگ جلوگیری کنید.

برای برخی از دانش‌آموزان کنترول استرس امتحان خیلی آسان است، آن‌ها می‌توانند با بسته نمودن چشم‌شان آرامش از دست داده‌شان را برگردانند اما برای برخی دیگر با کف دست عرق کرده و ضربان قلب بالا نمی‌توانند بر استرس خود فایق آیند.

پس می‌توانند با این نکات به آرامش خود را دوباره به دست آورید:

موسیقی کلاسیک و آرامش بیشتر

گوش دادن به موسیقی می‌تواند به بالا بردن روحیه شما و ترغیب شما به مطالعه موثرتر و طولانی‌تر کمک کند. و به این ترتیب مطالعه شما در محیطی مثبت و مثمر انجام شود.

موسیقی کلاسیک به عنوان بهترین نوع موسیقی برای تقویت قدرت مغز شما توصیه می‌شود.

این کار باعث می‌شود که شما هر روز بتوانید در مطالعه دروس انگیزه و انرژی بیشتری داشته باشد.

 گوش دادن به موسیقی می‌تواند به بالا بردن روحیه شما و ترغیب شما به مطالعه موثرتر و طولانی‌تر کمک کند

گوش دادن به موسیقی می‌تواند به بالا بردن روحیه شما و ترغیب شما به مطالعه موثرتر و طولانی‌تر کمک کند

شبانه

زمان مفید خواب در شب را دست کم نگیرد. حداقل هشت ساعت خواب در شب را برای خود مهیا نمایید زیرا خواب به مغز شما کمک می‌کند تا دانش جدید در حافظه بلند مدت شما جذب شود، به طوری که می‌توانید هنگام تمرینات روزانه ، آن را به یاد آورید.

غذاهایی را بخورید که حاوی مواد غذایی هستند که خواب را ترویج می کنند. شامل تریپتوفان، ملاتونین و منیزیم. در غذای شب، ترکیبی از پروتئین‌های با کیفیت و کاربوهایدریدها (سبزیجات، حبوبات، میوه‌جات) را بخورید.

در آخرین ساعات شب، تحرکات را تا حد ممکن کاهش دهید. به آرامی چراغ ها را کم کنید و کارها را آهسته تر کنید. کاری کنید که آرام شوید، حمام، تمرین یوگا آرام به این ترتیب شما با ذهنی آرام به آغوش خواب رفته و فردا سرحال تر خواهید بود.

استفاده از تکنالوژی و برنامه‌های آموزشی

فناوری‌های دیجیتلی مانند هزاران مدل از مبایل‌ها این امکان را به شما می‌دهد که برای بهبود کیفیت و شرایط زندگی خود برنامه بهتری طراحی کنید.

اگر شما می‌خواهید امتحانات خوبی را سپری کنید پس بهتر است از برنامه‌های آموزشی آنلاین در گوشی تلفن خود استفاده کنید.

ریاضی، هندسه، کیمیا، فیزیک همه دروسی است که به راحتی حل و جواب سوالات شما در برنامه‌های متفاوت و در منابع مختلف یافت می‌شود.

پس برای این که از استرس خود کم کنید به کمک این برنامه‌ها فضای ذهنی خود را آرام کنید.

خوردن کاکائو، چاکلت

شاید شنیده باشید که اطرافیانتان گاهی شما را تشویق به خوردن شیرینی قبل از امتحان کند. و یا هم دوستانی داشته باشید که قبل از شروع امتحان کاکائو یا چاکلتی می‌خورند. این کار تاثیر مستقیمی به کاهش استرس دارد.

خوردن کاکائو خالص که بیش از 70٪ کاکائو است با هورمون استرس، تست کورتیزول مقابله می کند و تأثیر کلی آن را بر بدن می گذارد.

به علاوه در کاکائو اندورفین‌هایی وجود دارد که به عنوان یک مبارز استرس طبیعی عمل می‌کند.

هرچه غلظت کاکائو بیشتر باشد، تاثیرهای مثبت تری بر ادراک، حافظه، وضعیت روانی و ایمنی می گذارد.

خوردن کاکائو خالص که بیش از 70٪ کاکائو است با هورمون استرس، تست کورتیزول مقابله می کند و تأثیر کلی آن را بر بدن می گذارد
خوردن کاکائو خالص که بیش از 70٪ کاکائو است با هورمون استرس، تست کورتیزول مقابله می کند و تأثیر کلی آن را بر بدن می گذارد

با دوست یا یکی از اعضای فامیل صحبت کنید

بعضی اوقات فقط لازم است با کسی صحبت کنید. تا با بلند حرف زدن و به زبان آوردن احساس و افکارتان بفهمید دقیق چه می‌خواهید و در چه حالی به سر می‌برید.

صحبت با یکی از اعضای خانواده یا دوست شما می تواند تصویر بزرگتری را برای شما برجسته کند و این قدرت را برای شما فراهم کند که از استرس امتحان کاسته کنید.

شرط می‌بندم شما حتی تعداد دفعاتی که سرگرم فیسبوک، اینستاگرام و دیگر صفحات مجازی هستید، یک بار هم به متوجه نشوید که چقدر وقت شما هدر رفته است و زمانی که به ساعت نگاه می‌کنید و عقربه‌ها نزدیک شدن زمان امتحان را نشان می‌دهد بیشتر استرس می‌گیرد.

پس تا زمانی که امتحانات خود را تمام نکرده‌اید، دور سرزدن به صفحات مجازی خود را خط سرخ بکشید، این گزینه خوبی است تا بتوانید آرامش بیشتری داشته باشید و زمان بندی درس‌های خود را به خوبی انجام دهید.

شاید سخت باشد اما امکان پذیر است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *