۹ شیوه‌ تقویت اعتماد به نفس که برای موفقیت های بزرگ الزامی است

توسط

آبان ۱۸, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

هیچ آدمی با سطح نامحدودی از اعتماد به نفس متولد نمی‌شود. اگر به نظر می‌رسد که کسی اعتماد به نفس بالایی دارد، به این دلیل است که سال‌ها روی آن کار کرده‌است. واقعیت این است که در دنیای پر از چالش کسب و کار، و زندگی به طور کلی، همواره هدفِ المان‌های زیادی هستیم که اعتماد به نفس ما را تهدید می‌کنند. در چنین شرایطی خودمان باید دست به کار شویم و آنچه لازم است برای تقویت اعتماد به نفس‌مان به کار ببندیم چرا که داشتن سطح سالمی از این ویژگی، کمک‌مان می‌کند که در زندگی شخصی و حرفه‌ای‌ موفق باشیم.

به این جهت، نیاز است تا برای اعتماد به نفس مان، موارد ذیل را جدی بیگریم.

۱. خودتان را همانی تجسم کنید که می‌خواهید بشوید

باید یاد بگیرید خودتان را همان چیزی تجسم کنید که برای‌تان قابل افتخار است. زمانی که ما با اعتماد به نفس پایین دست و پنجه نرم می‌کنیم، درک نامناسبی از خودمان داریم که اغلب نادرست است. بکوشید در ذهن‌تان تصویری زیبا از خودتان خلق کنید، تصویر آدمی که به همه‌ی اهدافش دست پیدا می‌کند.

باید یاد بگیرید خودتان را همان چیزی تجسم کنید که برای‌تان قابل افتخار است.
باید یاد بگیرید خودتان را همان چیزی تجسم کنید که برای‌تان قابل افتخار است.

۲. خودتان را تایید کنید

عبارات تاکیدی، عباراتی مثبت و روحیه‌بخش هستند که به خودمان می‌گوییم. به زبان آوردن این عبارات با صدای بلند و طوری که خودتان هم بشنوید، بسیار موثرتر است. برای شروع، اگر ظاهر فیزیکی خودتان را دوست ندارید، از امروز هر بار که خودتان را در آینه می‌بینید، نکته‌ای مثبت را که در مورد خودتان دوست دارید به زبان بیاورید.

۳. گاهی کاری انجام بدهید که شما را می‌ترساند

بهترین راه‌حل برای غلبه بر ترس، مواجه شدن با آن است. با انجام کاری که شما را می‌ترساند و به دست آوردن حسِ خوبِ بعد از هر تجربه، می‌بینید که اعتماد به نفس‌تان فوران خواهد کرد! بنابراین از نقطه‌ی امن‌تان بیرون بیایید و با ترس‌های‌تان روبرو شوید.

۴. منتقد درونی‌تان را زیر سوال ببرید

برخی از نظراتِ به شدت تندی که در مورد خودمان داریم، ناشی از «ندای منتقد درونی‌مان» است. اگر عدم اعتماد به نفس آزارتان می‌دهد، ‌احتمالا منتقد درونی‌تان بیش از حد فعال شده‌است بنابراین بهتر است آن را زیر سوال ببرید. مثلا اگر مدام فکر می‌کنید که آدم شکست‌خورده‌ای هستید، از خودتان بپرسید چه دلیلی برای حمایت از این طرز فکر وجود دارد؟ در عین حال، بکوشید به خاطر گام‌های مثبتی که برمی‌دارید،‌ از خودتان تقدیر کنید.

۵. مقدمات پیروزی را آماده کنید

بسیاری از آدم‌ها دلسرد می‌شوند به این دلیل که اهداف بسیار دشواری را برای خودشان تعیین می‌کنند. درست این است که اهداف کوچکی را تعیین کنید که دستیابی به آنها برای‌تان آسان باشد. زمانی که در مسیر موفقیت‌های کوچک قرار دارید، احساس خوبی نسبت به خودتان خواهید داشت و برای پیروزی‌های بزرگ‌تر آماده خواهید شد.

۶. دیگران را کمک کنید

کمک کردن به دیگران غالبا سبب می‌شود که خودتان را فراموش کنید و به خاطر چیزهایی که دارید قدردان باشید. به علاوه، تواناییِ ایجاد تغییر در زندگی آدم‌های دیگر، احساس خوبی به شما خواهد داد.

کمک کردن به دیگران غالبا سبب می‌شود که خودتان را فراموش کنید.
کمک کردن به دیگران غالبا سبب می‌شود که خودتان را فراموش کنید.

۷. از خودتان مراقبت کنید

اعتماد به نفس به ترکیبی از سلامت فیزیکی، روحی و اجتماعی بستگی دارد. وقتی به لحاظ فیزیکی خودتان را دوست ندارید، احساس خوبی هم در مورد خودتان نخواهید داشت. زمانی را برای ایجاد عادات مثبت در زمینه‌ی برنامه‌ی غذایی، خواب و ورزش اختصاص بدهید. با مراقبت درست و اصولی از خودتان، اعتماد به نفس‌تان را نیز تقویت خواهید کرد.

۸. مرزهای شخصی برای خودتان تعیین کنید

«نه» گفتن را یاد بگیرید. به دیگران یاد بدهید که به مرزهای شخصی شما احترام بگذارند. هرچه کنترل‌تان روی زندگی شخصی‌تان بیشتر باشد، اعتماد به نفس‌تان بالاتر خواهد رفت.

۹. ذهنیت‌تان را به سمت برابری تغییر بدهید

آدم‌هایی که اعتماد به نفس پایین دارند، دیگران را بهتر و شایسته‌تر از خودشان می‌دانند. به جای داشتن چنین ذهنیتی، خودتان را برابر با سایر آدم‌ها بدانید. هیچ‌کس بهتر و شایسته‌تر از شما نیست. ذهنیت‌تان را به سمت برابری تغییر بدهید و خیلی زود متوجه بهبود اعتماد به نفس‌تان خواهید شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 7

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *