مرکز خبرنگاران: بیش از 109 خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در ۲۰ سال گذشته در افغانستان کشته شده‌اند

توسطروایت زنده

آبان ۱۱, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

مرکز خبرنگاران افغانستان می گوید، بررسی‌های این نهاد نشان می‌دهد که در دو دهه اخیر بیش از 109 خبرنگار و کارمند رسانه ای در کشور کشته شده و از این میان، عدالت به طور کامل و یا نسبی تنها در شش قضیه تامین شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان امروز شنبه(11عقرب) با نشر یک گزارش گفته است: “امروز روز بین‌المللی پایان دادن به معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران نام‌گذاری شده و افغانستان در صدر کشورهایی قرار دارد که در پایان دادن به معافیت از مجازات این‌گونه جرایم، ناکام بوده است”.

در گزارش این نهاد آمده است که از سال ۱۳۸۰ الی ۱۳۹۸ بیش از 109 خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در افغانستان به شمول دو خبرنگار افغانستانی در پاکستان کشته شده اند که 15 تن آنان را زنان تشکیل می دهد.

به نقل از این گزارش، در مجموع 94 تن از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای کشته شده، شهروندان افغانستان و 17 تن دیگر اتباع سایر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی هستند که بیشتر آنان در جریان کار کشته شده اند.

reporters

بر اساس این گزارش، تنها در سال جاری هجری خورشیدی، چهار خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان در گزارش خود افزوده است که که گروه طالبان در قضایای کشته شدن 50 خبرنگار، گروه داعش 29 تن، افراد مسلح غیرمسوول 25 تن، نیروهای ناتو ۳ تن، اعضای خانواده و یا بستگان خبرنگاران ۳ تن، و پولیس ملی افغانستان نیز به کشتن یک خبرنگار متهم اند.

بر بنیاد این گزارش، از سال 1396 با ایجاد کمیته مشترک حکومت و رسانه‌ها، در زمینه امنیت و مصونیت خبرنگاران، تلاش‌هایی از سوی نهادهای حکومتی عضو این کمیته، به ویژه وزارت امور داخله، ریاست عمومی امنیت ملی و دادستانی کل، به خاطر بررسی و رسیدگی به بیش از یک هزار قضیه خشونت ثبت شده، از جمله قضایای کشته شدن خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای، صورت گرفته است.

مرکز خبرنگاران افغانستان به نقل از نجیب‌الله مقصودی، مسوول بررسی قضایای خشونت علیه خبرنگاران در وزارت داخله گفته است که بیش از 100 قضیه خشونت از جمله قضایای کشته شدن خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای از سوی این وزارت بررسی و پرونده‌های آن‌ به منظور پی گیری به دادستانی کل ارجاع داده شده است.

 جمشید رسولی، سخنگوی دادستانی کل نیز گفته است که این نهاد تاکنون 60 قضیه مرتبط با خشونت علیه خبرنگاران را پیگیری کرده است که از آن جمله در شش مورد احکام محاکم نهایی صادر و به اجرا در آمده است.

اما احمد قریشی، رییس اجرایی مرکز خبرنگاران افغانستان نیز گفته است: “متاسفانه با وجود تلاش‌های صورت گرفته از سوی کمیته مشترک، هنوز معافیت از جرایم علیه خبرنگاران در سطح بالایی قرار دارد و عدالت در مورد اکثر عاملان و یا سازمان دهندگان این گونه جرایم عملی نشده است؛ به ویژه در مورد مخالفان مسلح که در بیشتر قضایا مظنون و یا متهم هستند و یا هم نیروهای ناتو که در سه مورد متهم به قتل خبرنگاران هستند، اما حاضر به همکاری نشده اند.”

روز بین المللی پایان دادن به معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران، در سال 1392 از سوی کشورهای عضو سازمان ملل متحد در واکنش به افزایش خشونت‌ها علیه خبرنگاران در جهان، نام گذاری و اعلام شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *