پیامد قتل خلیفه ی خود خوانده، ابوبکر البغدای، برای افغانستان و منطقه

توسطجمعه خان محمدی

آبان ۷, ۱۳۹۸ به روز رسانی : آبان ۷, ۱۳۹۸

دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا شام دیروز( یک شنبه) ساعت 6 به وقت افغانستان و ساعت «نه و نیم» صبح به وقت واشنکتن، خبر کشته شدن ابوبکر البغدادی خلیفه و رئیس تشکیلات داعش،  را در روستای «باریشا»در پنج کیلومتری مرز ترکیه، در ولایت ادلب سوریه توسط کماندهای امریکایی در مصاحبه با رسانه ها اعلان کرد. ترامپ در حال که قیافه قهرمانی که توانسته خطرناکترین و شرورترین فرد جهان را از پا در آورد به خود گرفته بود؛ از شجاعت نیروهای امریکایی یاد کرد و گفت که تا حال چنین نیروهای تعلیم دیده و شجاع را در دنیا ندیده بوده و این مساله باعث تعجب بانوی اول امریکا نیز شده؛ از همکاری کشورهای که در جریان این عملیات با  امریکایی ها همکاری  داشته؛ تشکر کرد.

بلافاصله، فرمانده کردهای سوریه اعلان کرد که اطلاعات مربوط به مکان بغدادی را آنان به امریکایی ها داده است. عراقی ها مدعی شدند که آنان چنین اطلاعات را داده و دولت افغانستان  هم با انتشار اعلامیه ای از کشته شدن بغدادی استقبال کرد و کشته شدن او را نه تنها در کاهش خشونت در منظقه و افغانستان مئوثر دانست؛ که سبب تامین امنیت بیشتر منطقه و افغانستان نیز خواهد شد.

در این که آیا واقعا «بغدادی» در روزهای اخیر کشته شده چنان که رئیس جمهور امریکا گفت یا  آن که در روزهای گذشته چنین اتفاقی رخ نداده چنان که مخالفان امریکا از قبیل؛ روسیه و ایران  منکر چنین واقعه ای اند و می گویند امریکایی ها بنا به ضروت های سیاسی، هر از چند وقت خبر قتل بغدادی را برای مصرف داخلی و بین الملی اعلام می کنند تقریبا نیروهای القاعده در سوریه موضع روس ها و ایرانی ها گرفته  و مدعی شده اند؛ امریکایی ها در روزهای گذشته در سوریه، یکی از فرماندهان گروه« حراس الدین» را با پنج نفر از فرزندانش در خانه اش واقع در روستایی ذکر شده؛ قتل رسانده اند.

اهمیت خبری قتل بغدادی

در هر صورت چه این که بغدادی واقعا روز شنبه شب، در سوریه توسط امریکایی ها، کشته شده یا این که قبلا کشته شده باشد و دیروز امریکایی ها، خبر قتلش را اعلان کرده، اهمیت ندارد. انچه که اکنون قتل بغدادی با اعلان ترامپ، اهمیت خبری پیدا کرده؛ پیامدهای مهمّ امنیتی و سیاسی خبر است ولو که واقعیت نداشته باشد. زیرا روی سرنوشت مردم افغانستان و منطقه و بسیاری از کشورهای حامی یا مخالف تروریسم تاثیر دارد.

آغاز دارمه ترس و وحشت

ابوبکر البغدای نماد تروریسم، خشونت، رادیکالیزم مذهبی و چهره سکسچوال دینی در جهان بود. او تفسیری به شدت بدوی و وحشی از دین اسلام، در جهان ارائه کرد که با هر نوع مظاهر تمدن و روزآمدی دین سازگار نبود. او با تخریب بناهای تاریخی و باستانی، ناسازگاری دینی اش را  با مظاهر تمدن و پیشرفت بشری نشان داد. او با دستور قتل و گردن زدن سربازان اسیر، خبرنگاران و مخالفان در حضور رسانه های جمعی، تولید، تکثیر و پخش آن ها در رسانه های صوتی و تصویری و پردازش آن ها، قصد داشت که از خود امپراطوری وحشت و ترس را ترسیم کند.

بغدادی در حقیقت یک نسخه بدلی از اسلام رادیکال بود که او در یک درامه اکشن نقش رهبر و ستاره فلم را در تئاتر مرک و ترس عهده دار بود که یک گروه عقب گرا، پس مانده و متنفر را از  میان مسلمانان رهبری می کرد که نه توان زیست مسالمت امیز با فرهنگ های گذشته را داشت و نه یارای سازگاری با دنیای مدرن و جدید را داشت.

او می خواست خودش و گروه داعش را نماد وحشت، ترور، خشونت و ویرانگری را بسازد. او دوست داشت که قهرمان «شُوی» قتل و مرگ باشد و نقش عزرائیل را در دنیای سیاست بازی کند. این مرد مورد توجه زیادی در دنیا قرار گرفت؛ افراد عقده ای از سراسر جهان برای تخلیه خشم شان  عضویت داعش را در سوریه قبول کردند و شریک درامه جنایت آنان گردید. جان انگلیسی قهرمان سر بریدن از دنیای غرب آمده بودند و ترکستانی از آسیای میانه و دیگر قهرمان او از جاهای دیگر آمدند و نابود شدند.

البغدای و داعش نه تنها، دولت ها را مرُعوب و به وحشت انداخت؛ بلکه اقلیت های دینی، نژادی و فرهنگی را در کشورهای اسلامی به شدت مورد حمله تا سرحد نابودی به پیش بردند. آنان ایزدی های دیگر اندیش را در عراق، قتل عام کردند. زنان و اطفال شان را اسیر و برده جنسی ساختند. در سامراء مقبره یکی از امامان شیعه، امام موسی کاظم (ع) را با بمب تخریب کردند تلاش کردند که مناطق تحت کنترل شیعیان عراق را نیز تصرف کنند و خاطره ایزدی های کردستان عراق را تکرار کنند؛ اما موفق نشدند.

پایان درامه ترس و وحشت

خبر مرگ بغدادی نشان داد که روز شنبه آخرین پرده از سریال کشتارهای داعش به رهبری بغدادی تکمیل شد. دیگر نام بغدادی ولو این که در حقیقت زنده هم باشد؛ جزء تاریخ گشت و دیگر افسانه کسی که نماد وحشت و ترور بود؛ پایان یافت و مردم جهان در پرده سینمای قتل منطقه دیگر هنرپیشه ای به نام بغدادی را نخواهند دید.

از زمان که تعدادی از طالبان ناراضی در یکی از ولایات شرقی افغانستان با گروه افراطی داعش در چند سال گذشته، اعلام بیعت کرد؛ بیشترین حملات انتحاری این گروه تا زمان فعلی بر مساجد و مراکز شیعیان افغانستان متمرکز بوده و قربانی های زیادی را از شیعیان افغانستان گرفته است. گروه ولایت خراسان داعش در آخرین اعلامیه خودش که در منطقه شمالی افغانستان منتشر کرده شیعیان را به عنوان رافضی در ردیف خاینان اعلام کرده است.

حضور پر رنگ داعش در ولایت های شمالی زنگ خطر را برای کشورهای آسیای میانه نیز به صدا درآورده است. اکنون که بغدادی کشته شده باید دید پیامدی آن برای منطقه و افغانستان خواهد بود؟

پیامد مرگ نماد وحشت

یک: یکی از پیامدهای این خبر، این است که بغدادی دیگر به تاریخ پیوست و توان بسیج عمومی اش از بین رفت. او دیگر به عنوان رهبر داعش، الهام بخش وحشت و مرگ برای مردم جهان نخواهد بود. دیگر جهان با قهرمان مرگ، خدا حافطی کرد و از این تاریخ به بعد کارنامه او را مطالعه و باز بینی نمود که برای بشریت چه کرد؟

دو: خلافت اسلامی به عنوان یک ایده ای سیاسی و حکومتی، قصه اش افسانه  و مفت گردید. نسل جوان و تحصیل کرده تا یک قرن دیگر به متاع خلافت خودشان را نخواهد فروخت. آنچه در دنیا جبهه التحریر به نام خلافت اسلامی به عنوان رویایی بازگشت به شکوه اسلامی دنبال می کردند؛ رسوایی اش عیان شد و کالای شان دیگر برای مردم افغانستان بازاری نخواهد داشت.

سه: پیامد مهم دیگر قتل خبر قتل بغدادی؛ این است که جوانان در آسیای میانه و افغانستان تمایل به پیوستن به این گروه یا دنبال کردن راه انان را پیدا کرده بودند؛ سرخورده و نا امید شده و از پیمون راه آنان منصرف خواهند شد.

چهار: پیامد دیگر که از همه مهمتر است این که آنچه سلفیت و وهابیت، افراد را در سراسر جهان و به خصوص نسل جوان مسلمان را در تمام کشورهای اسلامی به آن دعوت می کرد؛ اسلام سیاسی و اسلام رادیکال بود؛ تبدیل به فاجعه کلان گردید که دیگر کسی جرأت پیروی، دفاع و حمایت از آن را نخواهد بود.

پنجم: دال مرکزی داعش، خلافت اسلامی بود. با فروپاشی مرکز خلافت در «رقّه » ضربه کلان به  آرمان تشکیل خلافت اسلامی داعش وارد گردید. خبر کشته شدن بغدادی، به عنوان سمبل ظاهری خلافت اسلامی ضربه ویرانگری بر پیکر تفکر خلافت اسلامی زد. دیگر داعشیان و پیروان داعش در افغانستان و آسیای میانه، توان دعوت گری و بسیح عمومی شان را ازدست خواهد داد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط جمعه خان محمدی

جمعه خان محمدی رییس پیشین دانشگاه ابوریحان است. آقای محمدی دانش آموخته جامعه شناسی بوده و دارای آثار متعدد در زمینه جامعه شناسی، سیاست و فرهنگ در افغانستان می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *