نهادهای حقوق بشری: انفجار در مسجدی در ننگرهار جنایت جنگی است

توسطروایت زنده

مهر ۲۷, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

سازمان عفو بین‌الملل و هم‌چنین کمیسیون حقوق بشر افغانستان در واکنش به انفجار در مسجدی در ولایت ننگرهار که نزدیک به 100 کشته و زخمی برجای گذاشته، گفته است: “کشتن غیرنظامیان در هنگام نماز جنایت جنگی است.”

عمر وارایخ، معاون اداری سازمان عفو بین‌الملل برای آسیای جنوبی امروز شنبه(27 میزان) اظهار داشته است که چنین کشتارهایی عمدی جنگ نیست که خاتمه یابد، بلکه در حال افزایش است تا غیرنظامیان بیشترین رنج را متحمل شوند.

وی افزود: “باید یک تلاش مصمم برای محافظت از غیرنظامیان، اطمینان از احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه و پاسخ‌گویی عاملان انجام شود. حملات عمدی به غیرنظامیان و حملات بی‌تفاوت هرگز قابل قبول نیست.”

سازمان عفو بین‌الملل تأکید کرده که کشتار و ضرب و شتم غیرنظامیان افغانستان توجه جهان را می‌طلبد.

explosion

از سوی دیگر، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز امروز شنبه(27میزان) با نشر یک اعلامیه گفته است که کشتار جمعی مردم در عبادت‌گاه‌ها و حمله بر مناسبت‌های اجتماعی و گردهمایی‌های مردمی، که به‌گونه مکرر رخ داده است، نشان‌دهنده اعمال مجرمانه هدف‌مند و سیستماتیکِ ضد بشری است.

این کمیسیون افزوده است که به دلیل میزان قساوتی که در این حمله به کار رفته، حمله بر مسجدی در ولایت ننگرهار که در نتیجه آن 62 تن کشته و 60 تن دیگر زخمی شده، مصداق “جنایت علیه بشریت” و “جرایم جنگی” است.

در اعلامیه کمیسیون حقوق بشر آمده است که گزارش‌های نظارتی این کمیسیون و گزارش‌های رسانه‌ها و نهادهای داخلی و بین‌المللی، نشان‌دهنده افزایش روزافزون شمار تلفات غیرنظامیان در سال روان و سبب نگرانی است.

مأموریت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) نیز گزارش داده است که غیرنظامیان بیشتر از هر وقت دیگر در تابستان امسال در کشور کشته شده‌اند. به گزارش یوناما، در بین ماه‌های جولای و سپتمبر امسال 1174 غیر نظامی کشته‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *