جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

تناقض در رویکرد وزارت خارجه؛ زمان: افغانستان در نشست سازمان ملل حضور پررنگ داشت!

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

در حالی که پیش از این سخنگوی وزارت امورخارجه تأکید کرده بود که افغانستان امسال ضعیف‌ترین حضور خود را در نشست مجمع عمومی سازمان ملل داشت، معین سیاسی این وزارت می‌گوید، حضور هیأت افغانستان در 74مین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد پررنگ بوده و این هیأت در تمامی نشست‌ها مخصوصا نشست‌هایی که موضوع آن افغانستان بوده، حضور داشته است.

ادریس زمان امروز شنبه(13میزان) در نشست خبری تشریح سفر هیأت افغانستان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل و در واکنش به سخنان صبغت احمدی، سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: “وزارت خارجه مجری سیاست خارجی است که از سوی رییس‌جمهور و دیگر نهادها ساخته می‌شود و هرنوع اظهار نظر در مخالفت با این سیاست، دیدگاه شخصی آن فرد را می‌رساند. در وزارت خارجه، دو دستگی وجود ندارد. به همین لحاظ است که پس از این، من به گونه مستمر با رسانه‌ها خواهم بود”.

او گفت: “نشست خبری آقای احمدی را ندیدم، اما چیزی که من می‌گویم، موقف افغانستان است.”

سخنگوی وزارت خارجه چندی قبل در یک کنفرانس خبری گفته بود: “مجمع عمومی سازمان ملل متحد در بیست و چهارم سپتامبر آغاز شده بود و هیئت افغانستان زمانی به نیویارک رسید که تقریبا تمامی هیات‌های دیگر کشورها نیویارک را ترک کرده بودند و متأسفانه افغانستان، امسال ضعیف‌ترین حضورش در سازمان ملل متحد را تجربه کرد.”

صبغت احمدی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
صبغت احمدی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

واکنش سخنگوی ریاست جمهوری

صبح امروز نیز صدیق صدیقی، سخنگوی رییس‌جمهور در یک پیام توییتری در مورد اظهارات سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: “آخرین اظهارات سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد دیدار طالبان و پاکستان یا روند صلح منعکس‌کننده نظرات دولت افغانستان نیست؛ بلکه این اظهارات شخصی وی است.”

به گفته وی، سیاست‌های صلح افغانستان توسط ریاست جمهوری اعلام شده و اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه در مورد صلح، منعکس‌کننده نظرات دولت افغانستان نیست.

https://twitter.com/SediqSediqqi/status/1180325567381606400?s=20

این در حالی است که علاوه بر سخنان صبغت احمدی در مورد چگونگی شرکت هیأت افغانستان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، وی در مورد سفر هیأت طالبان به پاکستان نیز گفته است: “احتمالأ ما به‌زودی شاهد از سرگیری گفت‌وگوها میان طالبان و طرف‌های دیگر و جمهوری اسلامی افغانستان باشیم”.

وی افزوده که “صلح از اولویت‌هاست، صلح نیاز مردم افغانستان است و ما باید یک روزی به صلح برسیم. طبیعتا از تلاش هر کشور استقبال می‌کنیم. امیدوار هستیم پاکستانی‌ها به خاطر کشانیدن طالبان به میز مذاکره این‌بار با دولت افغانستان رو راست و عملی کار بکند.”

تمام راههای منتهی به صلح از کابل میگذرد

ادریس زمان در ادامه نشست خبری امروز خود در کابل در مورد روند صلح کشور و سفرهای منطقه‌ای طالبان گفت: “صلح اولویت رییس‌جمهور و خواست اصلی مردم است و افغانستان صلحی می‌خواهد که مالکیت و رهبری آن را به عهده داشته باشد و صلحی که به رهبری افغانستان نباشد، نتیجه‌بخش نخواهد بود، بلکه منجر به ناکامی است.

او با یادآوری از سفر شماری از سیاسیون افغانستان به پاکستان افزود، تمام راه‌های منتهی به صلح از کابل می‌گذرد و دور زدن حکومت افغانستان توسط افراد و نهادها، جز سر افکندگی به افراد و نهادها، چیزی دیگری در قبال ندارد.

معین سیاسی وزارت خارجه خاطرنشان کرد، قبل از آغاز مذاکرات، طالبان باید دست از خشونت بکشند و صلح نمی‌تواند موازی با خشونت نتیجه دهد .

به گفته او، حکومت پاکستان با وجود تعهد عمران خان، نخست‌وزیر این کشور مبنی بر از بین بردن لانه‌های تروریزم در خاک آن کشور، هیچ‌گونه نقش عملی در راستای صلح افغانستان نداشته و تا زمانی که این لانه‌های ترورزیم در کشورهای همسایه فعال باشد؛ هر روز مردم افغانستان را قربانی می‌کند و صلح تامین نمی‌شود.

زمان تاکید کرد: “اشتراک مردم در انتخابات نشان داد که اسلامیت، جمهوریت، آزادی بیان، قانون اساسی و دست‌آوردهای چند سال گذشته خطوط قرمز آنان است و ما یک اینچ هم از این خطوط در جریان گفتگو عدول نمی‌کنیم .

او ادامه داد، صلح زمانی نتیجه می‌دهد که طالبان وارد گفتگوهای رو در رو با حکومت افغانستان شود؛ دولت افغانستان بر اساس تمام قوانین، دولت مشروع است و یگانه مرجع پیش برنده مذاکرات در کشور.

معین سیاسی وزارت خارجه در مورد سفرهای اخیر طالبان به کشورهای منطقه گفت، گفتگوی طالبان و نمایند‌گان امریکا در پاکستان درباره رهایی شهروندان امریکایی که در قید طالبان است، بوده، نه گفت‌وگوهای صلح.

او همچنان تاکید کرد: “سفر طالبان به کشورهای دیگر جز جرات بخشیدن به این گروه تروریست، هیچ نتیجه‌ای در پی نداشته است.”

زمان ادامه داد: “هر لحظه‌ای که حکومت افغانستان بخواهد، می‌تواند پاسپورت‌های طالبان را پس بگیرد و جلو رفتن آن‌ها را به کشورها بگیرد و نیز تعزیرات را بر آنان برگرداند، اما حکومت افغانستان برای تسهیل گفت‌وگوهای صلح این امکانات را در اختیار طالبان قرار داده‌است”.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان