آمار یافته‌های فیفا با آمار مراکز باز کمیسیون انتخابات تضاد دارد

توسطروایت زنده

مهر ۷, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان(فیفا) می‌گوید که آمار مراکز باز رأی‌دهی در سراسر کشور از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، در آخرین به روز رسانی،  4 هزار و 500 مرکز اعلام شده، اما یافته این نهاد نشان می‌دهد که حدود 3 هزار و 891 مرکز در سراسر کشور باز بوده‌اند.

فیفا امروز یک‌شنبه(7میزان) در یک خبرنامه در مورد یافته‌های ناظرین خود در مورد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور گفته است، تماس کمیسیون و نهادهای ناظر با تعدادی از ولایات و ولسوالی‌ها به دلیل قطع شبکه‌های مخابراتی، در طول روز ممکن نبود؛ لذا رقم درست مراکز باز، در حال حاضر قابل تایید نیست و نیز در تعدادی از ولسوالی‌ها، نرسیدن مواد انتخاباتی، باعث بسته ماندن مراکز رأی‌دهی شده بود.

فیفا افزوده است که به صورت کل، میزان مشارکت به خصوص زنان در انتخابات در تمامی ولایات پایین گزارش شده و نیز عدم هماهنگی و ارتباط موثر کمیسیون با مراکز رای‌دهی از جدی‌ترین موارد بوده که باعث اخلال و سکتگی جدی در جریان رای‌دهی، در بعضی از ولایات، حتی کابل شد.

election 2

به گفته این نهاد، تصامیم کمیسیون انتخابات در مورد حل مشکلات تخنیکی و اصولی فرآیند رای‌دهی، به خصوص در قسمت رای‌دهندگان که اسامی‌شان در یکی از فهرست یا دستگاه بایومتریک موجود نبود، تا حدود سه ساعت بعد از اتخاذ آن، به مسئولین مراکز و محلات، ابلاغ نشده بود.

در گزارش نظارتی فیفا آمده است که کارمندان اخذ رأی، از طرزالعمل واحد، در ثبت و طی مراحل امورات رای‌گیری پیروی نمی‌کرده و در بعضی از مراکز رای، حتی در شهر کابل، کارمند مسئول دستگاه بایومتریک، بعضا از تذکره هویت عکس گرفته و بعضا هم از برچسپ عقب تذکره.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان خاطرنشان کرده است که عمل نکردن دستگاه‌های بایومتریک، هرچند به طور محدود و نیز چالش امنیتی هرچند پراکنده، ولی به صورت سراسری، روند انتخابات را در بخش‌های مختلف کشور متاثر ساخت.

این نهاد اضافه کرده است که قطع ارتباط مخابراتی، تماس کمیسیون مستقل انتخابات با دفاتر ساحوی آن در ولایات سرپل، تخار، نورستان، بغلان، قندز، نیمروز، بادغیس، غور، فراه، جوزجان، ولسوالی‌های هرات، ولسوالی‌های لوگر و ولایات دیگر را مختل و در مواردی ناممکن ساخت.

در این گزارش فیفا تاکید شده است که ارزیابی‌های کلی و ابتدایی آن‌ها نشان می‌دهد که روند رای‌دهی در سراسر کشور با سکتگی‌ها و نواقص مواجه بوده و فیفا جهت تامین شفافیت در محاسبه و اعلام نتایج ابتدایی و نهایی، از کمیسیون‌های انتخاباتی می‌خواهد در بررسی تخلفات و تفکیک آراء پاک و ناپاک، مکانیزم شفاف و روشنی را در نظر گیرد و به طور شفاف و آماری، گزارشات خود را به طور مستقل ارائه نماید.

فیفا همچنان خواستار پیگرد اشخاص و یا نهادهای متقلب از سوی نهادهای امنیتی شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *