جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

تیفا: تأخیر در گشایش 38 درصد مراکز رأی‌دهی/ 88 درصد مراکز با مشکل فهرست و بایومتریک مواجه بوده‌ است

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا) می‌گوید که 62 درصد از مراکز رأی‌دهی رأس ساعت 7 صبح و  38 درصد دیگر با تاخیر به روی رأی‌دهندگان باز گردیده و از میان آن‌ها، حدود 25 درصد مراکز در میان ساعات 7:30 دقیقه الی 8 و 13 درصد میان ساعات 8 الی 9 صبح باز شده‌اند.

تیفا در این گزارش گفته است که با 5 هزار و 200 ناظر مستقل و بی‌طرف از ساعت 6:30 دقیقه صبح نظارت خویش را از روند بازگشایی مراکز رأی‌دهی در ۳۴ ولایت آغاز نموده است.

این نهاد افزوده است که بر اساس نظارت ناظرین‌اش، 98 درصد مراکز رأی‌دهی در 34 ولایت در محلات از قبل تعیین شده توسط کمیسیون مستقل انتخابات باز گردیده و نیروهای امنیتی در 99.5 درصد مراکز حضور داشته‌اند.

بر اساس گزارش تیفا، 99.8 درصد از کارمندان کمیسیون انتخابات به وقت معین در محلات حضور داشته و نیز نمایندگان کاندیدان، احزاب سیاسی و نهادهای ناظر بر انتخابات در 93 درصد مراکز رأی‌دهی حاضر بوده‌اند.

election 4

تیفا خاطرنشلان کرده که ناظرین این نهاد نظارت خود را از گشایش مراکز رأی‌دهی ساعت 6:30 دقیق آغاز نمودند، اما در 2 درصد مراکز رأی‌دهی در ولایت‌های فاریاب، هرات، کنر و غور، در اوایل گشایش مراکز، اجازه نظارت به ناظرین داده نشده است.

این نهاد ناظر بر انتخابات دلایل عمده تاخیر در بازگشایی مراکز رأی‌دهی، نبود کارمندان مراکز و محلات در وقت تعیین شده، مشکلات و تهدیدات امنیتی و نرسیدن مواد حساس و غیرحساس به مراکز رأی‌دهی بوده است.

تیفا بزرگترین چالش انتخابات را نبود نام افراد در لیست رای‌دهندگان که در دستگاه‌های بایومتریک نصب شده، خوانده و گفته است که در حدود 88 درصد محلات رأی‌دهی در ۳۴ ولایت، با این مشکل مواجه بوده و مردم نتوانسته‌اند رای بدهند و تعداد زیادی از مردم بدون رای بازگشته‌اند.

این نهاد ناظر انتخابات اشتراک مردم را تا حوالی ساعت 9 کم‌رنگ گزارش داده و اشتراک زنان در ولایاتی مانند خوست، پکتیا، جوزجان، غزنی، نیمروز، پکتیا، بدخشان، کابل، تخار، فراه، قندهار و سرپل را بسیار ناچیز خوانده است.

به گفته تیفا، زنان در تعدادی از محلات رأی‌دهی اجازه عکس گرفتن به کارمندان بایومتریک را نداده‌‌اند.

این نهاد خاطرنشان کرده که درگیری مسلحانه در مرکز پروان بر سر رأی دادن به دو کاندید صورت گرفته است.

تیفا تاکید کرده است که سه ناظر این نهاد در ولایت تخار به مدت یک ساعت توسط طالبان گرفتار و سپس آزاد گردیدند و نیز ناظر و هماهنگ‌کننده ولایتی تیفا در ولایت جوزجان در لیسه میرویس مینه، توسط کارمندان امنیتی تهدید شده و اجازه عکاسی و فیلم‌برداری به او داده نشده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان