جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

در یک کنفرانس خبری؛ دادخواهی برای درمان و آزادی ملیحه حسن و حمیرا حقمل کلید خورد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

امروز پنج‌شنبه (4 میزان) کنفرانس مطبوعاتی دادخواهی برای ملیحه حسن و حمیرا حقمل، دو تن از کمیشنران انتخابات سال 1397 در کابل برگزار شد.

ملیحه حسن و حمیرا حقمل از کمیشنران سابق کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان است که نزدیک به 20 روز قبل با 9 کمیشنر دیگر پس از صدور حکم دادگاه ابتدایی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری به 5 سال زندان محکوم و سپس به زندان منتقل شدند.

حکم دادگاه ابتدایی

محکمه ابتدایی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری به تاریخ ۱۲ سنبله رییس و شش کمیشنر پیشین کمیسیون مستقل انتخابات و رییس و دو کمیشنر سابق کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی را به پنج سال زندان محکوم کرده بود.

این در حالی است که گزارش ها می رساند که ملیحه حسن و حمیرا حقمل هر دو در وضعیت بد صحی قرار دارند.

بیماری ملیحه حسن و انتقادت شدید از وضعیت صحی این دو مقام پیشین انتخاباتی، باعث شد تا دادستانی کل امر انتقال خانم ها حسن و حقمل را به شفاخانه صادر کند. جمشید رسولی، سخنگوی دادستانی کل می‌گوید، ملیحه حسن و حمیرا حقمل دو تن از کمیشنران پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی برای تداوی از زندان به شفاخانه منتقل شده‌اند.

سخنگوی دادستانی کل (یک‌شنبه، ۳۱سنبله) با بیان این مطلب گفته بود که ملیحه حسن و حمیرا حقمل، دو تن از کمیشنران پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی که چند روز قبل در پیوند به یک قضیه انتخاباتی از جانب محکمه، محکوم به زندان گردیده بودند، برای معالجه و تداوی به شفاخانه منتقل گردیده و تحت درمان قرار دارند.

خانم های حسن و حقمل هر دو به شفاخانه امنیت ملی منتقل شده و گزارش شده که پس از معاینه دوباره به زندان انتقال داده شده است.

رخصتی درمان

خانم حسن از مشکل فاصله مهره‌های کمر رنج می‌برد. محمدیاسر حسن، برادرزاده ملیحه حسن امروز به رسانه‌ها گفت: “او که در ترکیه تحت تداوی بوده و قرار بود تا شش ماه بعد دوباره به پزشک مراجعه کند اما مقامات قضایی در محکمه اول حکم را اجرایی کرده و او را به زندان منتقل کرده‌اند. در صورتی که او می‌توانست از رخصتی برای درمان و یا با برداخت تضمین بالمال استفاده کند.”

عبدالرازق حیدری، وکیل مدافع این کمیشنران در نشست مطبوعاتی دادخواهی برای خانم حسن و حقمل گفت:”ما با بررسی وضعیت این کمیشنران به بخش‌های مختلفی مراجعه کردیم، به ستره محکمه، لوی سارنوالی، کمیسیون مستقل حقوق بشر، حتی ریاست سلب آزادی لوی ثارنوالی، که هیئت فرستاد و با دیدن وضعیت بد خانم حسن گزارش تهیه کردند اما با آمدن رخصتی‌ها هیچ اقدامی صورت نگرفت.”

این گفته‌‎ها در حالی مطرح می‌شود که این وکیل مدافع کمیشنران عملی کردن فیصله دادگاه را خلاف ماده 304 اجرات جزایی می‌داند.

حمیرا حقمل نیز از فشار خون بالا رنج برده و گفته می شود که وضعیت خوبی ندارد.

قضیه حقوقی یا سیاسی

شرکت کنندگان کنفرانس خبری امروز محاکمه این کمیشنران را سیاسی عنوان کردند.

محمدعلی فرهنگ، حقوقدان در این نشست گفت: “هدف کنفرانس امروز بررسی چگونگی و چرایی محاکمه کمیشنران و وضعیت صحی دو استاد است و من می‌خواهم درباره این قضیه از نظر سیاسی صحبت کنم. موضوع عزل کمیشنران کمیسیون خلاف ماده 25 قانون انتخابات بوده است.”

به گفته او ماده 25 قانون انتخابات صراحت دارد که عضو کمیسیون اگر مجرم شناخته می‌شود، باید به اساس حکم مقامات ذی صلاح تحت تحقیق قرار گیرند اما محکمه و حکم این پرونده از سوی رئیس جمهور صادر شده است.

آقای فرهنگ گفت: “در اول موضوع فساد مالی در سطح کلان مطرح بود اما بعدها موضوع آرای باطل صالح محمد صالح در کنر و صفی‌الله مسلم بدخشان مطرح شد که موضوع فساد در آن به کل از بین رفت.”

کنفرانس امروز در کنار صحبت‌های وکیل مدافع این پرونده و محمد علی فرهنگ با صحبت‌های عبدالقیوم سجادی نماینده مجلس نمایندگان کشور و عبدالستار، رئیس شورای ولایتی میدان وردک مبنی بر توجه و رسیدگی به شرایط این دو کمیشنر پایان یافت.

برگزار کنندگان این برنامه با بیان این که این دادخواهی تا زمان آزادی و تحت مداوا قرار گرفتن ملیحه حسن و حمیرا حقمل ادامه خواهد داشت اعلام داشتند اگر اتفاقی برای این دو رخ دهد مسئولیت آن برعهده مقامات قضایی بوده که به گفته آن ها مخالف قوانین ملی و بین‌المللی عمل کرده‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان