پس از 60 روز کمپین های انتخاباتی؛ آخرین تحولات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان چیست؟

امروز چهارشنبه (3 میزان) آخرین روز از مدت زمان کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری است.

مطابق به قانون انتخابات، مدت کمپاین انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری 60 روز تعیین شده است. روزهای پنج‌شنبه و جمعه سکوت انتخاباتی می‌باشد تا در 6 میزان که روز انتخابات است، مردم برای انتخابات رییس جمهور به پای صندوق های رای بروند.

این در حالی است که در این 60 روز اتفاقات زیادی افتاده است. از فضای کمرنگ انتخاباتی تا هفته آخر پر جمب و جوش نامزدان.

آخرین روز

آخرین روز کمپاین‌های انتخاباتی با برگزاری گردهمایی‌های محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی، گلبدین حکمتیار و رحمت‌الله نبیل به ساعات پایانی خود نزدیک می‌شود.

آغازگر کارزارهای انتخاباتی تیم وفاق ملی به رهبری احمد ولی مسعود و تیم صلح و قانونمندی به رهبری شهاب حکیمی پس از 13 روز از کارزارهای انتخاباتی بود که با گردهمایی در بین هواداران خود سخنرانی کرده و به شرح برنامه‌های خود پرداختند.

اما اکنون در هفته اخیر کمپاین‌های انتخاباتی تیم‌های ثبات و همگرایی، دولت ساز، امنیت و عدالت، صلح و عدالت اسلامی پررنگ‌تر از این 60 روز جریان دارد.

محمد اشرف غنی، رئیس تیم دولت ساز، روز سه شنبه (2 میزان) به بلخ سفر داشته و در سخنرانی خود وعده داده تا بندر حیرتان را به بزرگترین بندر صادراتی کشور تبدیل می کند و برق سراسری در این ولایت را پس از پیروزی در انتخابات تامین می نماید.

عبدالله عبدالله در راس تیم ثبات و همگرایی سفری به هرات و قندهار داشته که در نتیجه شرکت وسیع مردم هرات در گردهمایی این تیم یک نفر جان خود را از دست داده است. او همچنان امروز به بامیان سفر داشته است.

تهدید به جنگ

گلبدین حکمتیار در گردهمایی دیروز خود در کابل خود را برنده این انتخابات اعلام کرده و ابراز امیدواری نموده تا دوباره مجبور به گرفتن سلاح نشود.

او گفته: “یگانه رقیب من در انتخابات تقلب است، ما را وادار به راه‌های دیگر نسازید. می‌توانیم و تجربه‌اش را داریم.”

در پی این گفته‌ها، پیتر پروگل، سفیر آلمان در افغانستان واکنش نشان داده و در صفحه توییتری خود نوشته است که: “تهدید صریح با استفاده از خشونت کاملأ غیرقابل قبول است، وی را منحیث کاندیدای انتخابات دموکراتیک رد صلاحیت می‌کند و باید توسط مقامات ذیصلاح بررسی شود.”

رحمت‌الله نبیل رهبر تیم امنیت و عدالت روز سه شنبه (2 میزان) به ولایت بامیان سفر داشته و وعده داده است که تبعیض را از بین خواهد برد و او امروز در ادامه پیکارهای انتخاباتی‌اش با جزئیات بیشتر از برنامه‌های امنیتی خود صحبت کرده است.

پیتر پروگل، سفیر آلمان در افغانستان
پیتر پروگل، سفیر آلمان در افغانستان

14 نامزد انتخابات ریاست جمهوری

با این که در ابتدای ثبت نام‌های نامزدان انتخاباتی 18 نفر ثبت کرده بودند اما در جریان کمپین ها، زلمی رسول و شیدا محمد ابدالی به نفع تیم دولت ساز کناره گیری کردند.

اعلامیه‌یی که از تیم غلام فاروق نجرابی یکی از نامزدان انتخاباتی امروز چهارشنبه (3 میزان) به نشر رسید اعلام داشته که معاونین و اعضای تیم انتخاباتی مرکز و ولایات او حمایت خود را از تیم ثبات و همگرایی اعلام کرده و تمام اعضای این تیم به استثنای آقای نجرابی از این پس با عبدالله عبدالله خواهند بود.

از تیم مادر وطن به رهبری سید نورالله جلیلی نیز معاون اولش به دلیل بیماری شدید کناره گیری کرده است. دو معاون تیم خادم ملت به رهبری عنایت‌الله حفیظ نیز به تیم دولت ساز پیوسته است.

کمبود کارمندان زنان

همزمان با این تحولات اما در سراسر کشور 11 هزار مرکز رای دهی به زنان اختصاص یافته اما به دلیل چالش هایی، کمیسیون مستقل انتخابات نتوانسته است برای 1 هزار و 450 مرکز، کارمند زن استخدام کند.

محمد حنیف دانشیار عضو کمیسیون انتخابات گفته که این مراکز در 21 ولایت قرار دارد که در این مورد فیصله شده از کارمندان مرد مسن که قابل قبول مردم منطقه و جامعه باشند، استفاده صورت گیرد.

او اضافه کرده که فیلترهای مختلف برای جلوگیری از تقلب ایجاد شده و نقش افراد در روند انتخابات تقریبا به صفر رسیده است.

به گفته او، “استفاده از آرای تکراری و آرای نیابتی اول این که صورت نمی گیرد و اگر هم صورت گیرد، حساب نمی شود.”

حوا علم نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات نیز امروز چهارشنبه(3میزان) در یک نشست خبری در کابل گفته که مواد حساس انتخاباتی به تمام ولایت ها انتقال یافته و کمیسیون برای برگزاری انتخابات آمادگی کامل دارد.

هوا علم نورستانی نورستانی رییس کمیسیون انتخابات
هوا علم نورستانی نورستانی رییس کمیسیون انتخابات

او افزوده گرفتن عکس از رای دهندگان اعم از زنان و مردان ضروری است.

هدف قرار گرفتن کارزارهای انتخاباتی

در همین حال، خوشحال سعادت، معین ارشد امنیتی وزارت داخله نیز اعلام داشته که از امروز نیروهای امنیتی تدابیر امنیتی انتخابات را در سراسر کشور اجرا نموده اند.

با این که در جریان هفته های گذشته مقامات امنیتی در چندین ولایت از داشتن برنامه منظم و دقیق برای انتخابات یادآور شده بودند اما این انتخابات در دوران کارزارهای انتخاباتی با حادثه‌یی خونین نیز به همراه بود. یکی از این حوادث در جریان کمیپن های انتخاباتی تیم دولت ساز در ولایت پروان صورت گرفت.

حوالی ساعت ۱۱:۴۰ دقیقه قبل از ظهر سه‌شنبه(۲۷سنبله) یک فرد انتحاری سوار بر موترسایکل خود را در مربوطات حوزه اول شهر چاریکار، مرکز ولایت پروان، در بین افراد ملکی منفجر کرد که در نتیجه آن 22 غیرنظامی، 4 نظامی کشته و 42 غیرنظامی زخم برداشته است.

علاوه بر ولایت پروان، کابل و ننگرهار نیز از ولایاتی است که شاهد حملات انتحاری در جریان مدت زمان کارزارهای انتخاباتی بوده‌است.

اما در سوی دیگر این تحولات عطامحمدنور، والی پیشین بلخ و رییس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان می‌گوید که انتخابات نیاز مبرم و اساسی و یک اصل تغییرناپذیر است، اما هر چیزی زمان دارد و وقتی صلح و امنیت نباشد، چگونه انتخابات برگزار شود.

نگرانی برای امنیت انتخابات

نور امروز چهارشنبه(3میزان) در نشست خبری مشترک احزاب سیاسی در مورد صلح گفت: “با شعار دادن‌ها در پشت تریبون صلح نمی‌آید و اکنون زمان آن فرارسیده که همه بزرگان سیاسی و نخبگان جامعه افغانستان در کنار هم متحدانه برای تامین صلح گام برداریم.”

او افزود: “افغانستان در بدترین شرایط قرار دارد و صلح، نیاز مبرم مردم است. 60 درصد مردم افغانستان زیر خط فقر قرار دارند و بیش از 60 درصد آن‌ها با بیکاری مواجه هستند و همه این موارد فقط زیر چتر صلح قابل تغییر است”.

عطامحمد نور درحالی بر اولویت صلح نسبت به انتخابات تاکید می‌کند که سه روز به برگزاری انتخابات باقی مانده است و حکومت برای برگزاری انتخابات در 6 میزان مصمم است
عطامحمد نور درحالی بر اولویت صلح نسبت به انتخابات تاکید می‌کند که سه روز به برگزاری انتخابات باقی مانده است و حکومت برای برگزاری انتخابات در 6 میزان مصمم است

نور، صلح را زمینه‌ساز انتخابات خوانده و تاکید کرد: “بیایید در محور صلح جمع شویم و کارهای عملی را شروع کنیم و بعدا به سوی انتخابات برویم، تا چه زمانی بنشینیم که خارجی‌ها مشکلات ما را حل کنند.”

عطامحمد نور درحالی بر اولویت صلح نسبت به انتخابات تاکید می‌کند که سه روز به برگزاری انتخابات باقی مانده است و حکومت برای برگزاری انتخابات در 6 میزان مصمم است.

با این حال آقای نور در تازه‌ترین موضع گیری خود امروز چهارشنبه (3 میزان) در صفحه رسمی فسبوکش در انتخابات ریاست جمهوری اعلام بی طرفی کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *