جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

در همسایگی پایتخت؛ چشم انداز انتخابات ریاست جمهوری در ولایت پروان چگونه است؟

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

در طول کارزارهای انتخاباتی ریاست جمهوری، انفجار در پروان یکی از اتفاقات خونین این دوره بود. انفجار حوالی ساعت 11:40 دقیقه قبل از ظهر روز سه شنبه (27 سنبله) در جریان کارزار انتخاباتی تیم دولت‌ساز 68 کشته و زخمی برجای گذاشت.

این انفجار که توسط یک فرد انتحاری سوار بر موترسایکل در مربوطات حوزه اول شهر چاریکار، مرکز ولایت پروان رخ داد باعث شد 22 غیرنظامی و 4 نظامی کشته و 42 غیرنظامی دیگر زخمی شوند.

کارزارهای انتخاباتی پروان

با این حال اما کمپاین‌های انتخاباتی در این ولایت هنوز جریان دارد. از مدت زمان کمپاین‌های انتخاباتی کمتر از 4 روز باقی مانده و از یک هفته به این سو کارزارهای انتخاباتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیشتر از قبل پررنگ است.

ولایت پروان یکی از ولایت‌های همجوار پایتخت کشور نیز از ولایاتی است که با بیش از 220 هزار نفر واجد شرایط رای‌دهی در حال آمادگی برای این روند ملی می‌باشند.

هرچند در این دوره به صورت کلی کارزارهای انتخاباتی رنگ و رونق زیادی ندارد.

اکنون ولایت پروان به جز مشکل امنیتی از لحاظ آمادگی‌های انتخاباتی چالشی نداشته و مطابق به برنامه پیش می‌رود.

ولایت پروان یکی از ولایت‌های همجوار پایتخت کشور نیز از ولایاتی است که با بیش از 220 هزار نفر واجد شرایط رای‌دهی در حال آمادگی برای این روند ملی می‌باشند
ولایت پروان یکی از ولایت‌های همجوار پایتخت کشور نیز از ولایاتی است که با بیش از 220 هزار نفر واجد شرایط رای‌دهی در حال آمادگی برای این روند ملی می‌باشند

مشکلات امنیتی اما از جمله چالش‌های است که در سراسر کشور وجود داشته و پروان نیز از آن مستثنا نمی‌باشد.

غلام بهاوالدین جیلانی، رئیس شورای ولایتی ولایت پروان در صحبت به خبرنامه گفت: “تهدیدات امنیتی در چند نقطه پروان همیشه دامن‌گیر نیروهای امنیتی بوده خصوصا کوه صافی، سیاگرد، شینواری، در این سه ولسوالی ما همیشه تهدیدات امنیتی داشته‌ایم. اما نیروهای امنیتی امیدوار براین هستند که می‌توانند امنیت انتخابات را در چند نقطه آسیب پذیر بهتر و خوب تر بگیرند.”

امنیت بحث همیشه داغ افغانستان

ولایت پروان همانند دیگر ولایت‌ها همچنان از نبود امنیت کامل رنج می‌برد اما این ناامنی‌ها آنچنان که چالش بزرگ برای انتخابات باشد مطرح نمی‌شود. زیرا نیروهای امنیتی این ولایت اعلام داشته اند که با برنامه‌ها و پلان‌های خود امنیت روز انتخابات را می گیرند.

وحیده شهکار، سخنگوی والی این ولایت در این مورد به خبرنامه گفت: “کدام مشکل جدی وجود ندارد مخصوصا از ناحیه مخالفین چندان مشکل جدی نیست. زیرا در ولایت پروان نیروهای امنیتی همیشه سعی کرده‌اند تا رو به روی مخالفین ایستادگی کنند و همین نیز باعث شده است تا ما گهگاهی درگیر جنگ یا اتفاقاتی مثل حملات انتحاری باشیم که آن هم بیشتر در ساحه شینواری و سیاگرد حضور طالبان حس می‌شود.”

ولایت پروان همانند دیگر ولایت‌ها همچنان از نبود امنیت کامل رنج می‌برد اما این ناامنی‌ها آنچنان که چالش بزرگ برای انتخابات باشد مطرح نمی‌شود. زیرا نیروهای امنیتی این ولایت اعلام داشته اند که با برنامه‌ها و پلان‌های خود امنیت روز انتخابات را می گیرند
ولایت پروان همانند دیگر ولایت‌ها همچنان از نبود امنیت کامل رنج می‌برد اما این ناامنی‌ها آنچنان که چالش بزرگ برای انتخابات باشد مطرح نمی‌شود.

ولی این گفته‌ها برای نگرانی مردم کافی نیست. به گفته سخنگوی این ولایت در بین مردم افرادی هستند که نگران امنیت بوده و شک دارند که در انتخابات شرکت کنند و همچنان شماری از آنان خوشبین‌تر به انتخابات نگاه می‌کنند و علاقه بسیاری دارند تا در این روند شرکت کنند.

در کنار چالش‌های امنیتی، مشکلات تخنیکی نیز یکی از موضوعاتی است که به آن توجه شده است. در زمان انتخابات پارلمانی پروان نیز با مشکلات فنی فراوانی رو به رو بود.

عدم آموزش کارمندان برای استفاده از دستگاه بایومتریک و یا هم درست کار نکردن این دستگاه‌ها از مشکلات عمده انتخابات پارلمانی بود که این بار کمیسیون انتخابات می گوید سعی کرده‌ تا بیشترین دقت را بر این مسئله داشته باشد.

آمادگی‌های کمیسیون انتخابات

اکنون در ولایت پروان مواد حساس انتخاباتی به دست کمیسیون انتخابات این ولایت رسیده است و این کمیسیون مطابق به برنامه خود توانسته 10 آمر، 55 نفر معاون، 21 نفر مبلغ و 35 نفر نیز کارمندان داخلی را استخدام کند.

در ولایت پروان برای 154 مرکز و 704 محل رای‌دهی بیش از 4500 کارمند موقت استخدام شده است.

با این که مجموع مراکز رای‌دهی تصویب شده این ولایت به 172 مرکز می‌رسد، اما از این بین 18 مرکز مسدود بوده و 154 مرکز فعال خواهد بود.

18 مرکز مسدود این ولایت که در انتخابات پارلمانی نیز بسته باقی مانده بود بیشتر در ولسوالی سیاگرد، شینواری و کوه‌صافی موقعیت دارد.

 مجموع مراکز رای‌دهی تصویب شده این ولایت به 172 مرکز می‌رسد، اما از این بین 18 مرکز مسدود بوده و 154 مرکز فعال خواهد بود
مجموع مراکز رای‌دهی تصویب شده این ولایت به 172 مرکز می‌رسد، اما از این بین 18 مرکز مسدود بوده و 154 مرکز فعال خواهد بود

برای این دوره انتخابات پارلمانی تعداد 704 دستگاه بایومتریک برای ولایت پروان در نظر گرفته شده است. بیشترین مراکز فعال این ولایت در چاریکار مرکز ولایت، سالنگ، جبل‌سراج، سیدخیل و بگرام می‌باشد.

اکنون پروان پس از سپری کردن روند ثبت‌نام تقویتی توانسته 3500 نفر را ثبت کند.

عبدالقهار صافی، رئیس کمیسیون انتخاباتی ولایت پروان در مورد چالش‌هایی که این کمیسیون برای 6 میزان ممکن است داشته باشد گفت: “تا کنون به غیر از مشکلات امنیتی هیچ مشکل دیگری نداشته ایم. زیرا ما سعی کرده‌ایم که مشکلات تخنیکی را تا حد ممکن حل کنیم و برای روز انتخابات نیز تمام سعی خود را خواهیم کرد.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان